به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۳:۱۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۸۰۳۱

باارزش‌ترين برندهاي دنيا در سال 2013

گروه اقتصادي: دوهفته‌نامه فوربس در مطلبي كه به مناسبت آغاز سال نوي ميلادي روي وب سايت خود قرار داده است به بررسي برندهاي دنيا پرداخته و از بين آنها باارزش‌ترين‌ها در سال 2013 ميلادي را انتخاب كرده است.
باارزش‌ترين برندهاي دنيا در سال 2013
كمپاني شناخته‌شده اپل يك‌بار ديگر توانسته است درصدر اين فهرست قرار گيرد. در مطلبي كه فوربس منتشر كرده ميزان افزايش يا كاهش ارزش برندها نيز درج شده است. در بين 10 كمپاني اين مطلب، تنها اينتل با كاهش چهار درصدي ارزش برند خود نسبت به سال گذشته ميلادي روبه‌رو شده است. كمپاني رقيب اپل يعني سامسونگ اگرچه در رده نهم قرار دارد اما با 53 درصد افزايش ارزش برند، بيشترين ميزان افزايش بها را در بين برندهاي اين فهرست به خود اختصاص داده است.

در اين مطلب با هشت برند نخست اين فهرست آشنا مي‌شويد:
اپل
ارزش برند: 104.3 ميليارد دلار
اين براي سومين بار است كه اپل توانسته درصدر با ارزش‌ترين برندهاي جهان قرار بگيرد. ارزش اين برند نسبت به سال گذشته بالغ بر 20 درصد افزايش يافته و به 104.3 ميليارد دلار رسيده است. مديريت اجرايي اين شركت برعهده استيو جابز بود كه يك ماه قبل از مرگش از رياست اين شركت كناره‌گيري كرد و به جاي آن «تيم كوك» رياست اين شركت را بر عهده گرفته است.

مايكروسافت
ارزش برند: 56.7 ميليارد دلار
مايكروسافت با فاصله‌اي معنادار از كمپاني اپل در رده دوم قرار گرفته است. ارزش اين برند نسبت به سال گذشته تنها 4 درصد تغيير داشته است. مايكروسافت علاوه بر بازار سيستم‌عامل و نرم‌افزار اداري، در زمينه‌هاي ديگر هم فعاليت مي‌كند: شبكه تلويزيوني ام‌اس‌ان‌بي‌سي و سايت اينترنتي «ام‌اس‌ان» از جمله فعاليت‌هاي مايكروسافت است.

كوكا كولا
ارزش برند: 54.9 ميليارد دلار
كوكاكولا نوشابه پرطرفداري است كه در بيش از ۲۰۰ كشور جهان به فروش مي‌رسد. اين برند با فاصله اندكي نسبت به مايكروسافت در رده دوم ايستاده است. كوكاكولا نسبت به سال گذشته بالغ بر 9 درصد بر ارزش خود افزوده است. فرمول ساخت كوكاكولا براي نخستين بار در سال ۱۸۸۶ به صورت يك نوشيدني، توسط «جان پمبرتون» داروساز آمريكايي و در شركت مواد شيميايي او ابداع شد.

آي بي‌ام
ارزش برند: 50.7 ميليارد دلار
آي بي‌ام نسبت به سال گذشته ميلادي افزايش پنج درصدي را در ارزش برند خود تجربه مي‌كند. اين شركت توليدكننده و فروشنده نرم‌افزار و سخت‌افزار و ارائه‌دهنده خدماتي چون زيرساخت ميزباني وب فن‌آوري نانو و ابركامپيوتر است. اين شركت رسما كار خود را در سال ۱۹۱۱ ميلادي در نيويورك آغاز كرد. امروزه سيستم‌هاي اين شركت به عنوان استانداردي براي سازندگان بزرگ جهاني شناخته مي‌شوند.

گوگل
ارزش برند: 47.3 ميليارد دلار
غول جست‌و‌جوي جهان در رده پنجم باارزش‌ترين برندهاي دنيا در سال 2013 ميلادي ايستاده است. ارزش برند كمپاني گوگل نسبت به سال گذشته بالغ بر 26 درصد افزايش يافته است. در حال حاضر لري پيج و اريك اشميت و سرگئي برين اداره شركت گوگل را بر عهده دارند. اريك اشميت مديرعامل و مدير اجرايي گوگل و از اعضاي مجمع گردانندگان شركت اپل نيز است.

مك‌دونالدز
ارزش برند: 39.4 ميليارد دلار
مك‌دونالدز بزرگ‌ترين رستوران زنجيره‌اي جهان است كه با بيش از 33 هزار شعبه در ۱۱۹ كشور، روزانه به ۶۴ ميليون مشتري سرويس مي‌دهد. اين شركت در سال ۱۹۵۵ ميلادي توسط تاجري به‌نام ري كراك بنيان نهاده شد و دفتر مركزي آن در آمريكا قرار دارد. ارزش برند مك دونالدز نسبت به سال گذشته ميلادي بالغ بر پنج درصد افزايش يافته است.

جنرال الكتريك
ارزش برند: 34.2 ميليارد دلار
اين شركت به عنوان يكي از اصلي‌ترين توليدكننده‌هاي موتور جت در آمريكا فعاليت مي‌كند همچنين يكي از فعالان در بخش برق و توليد تجهيزات نيروگاهي و توليد توربين است. ساختمان اداري جنرال الكتريك، در «سكنكتدي»، نيويورك قرار دارد و دفتر مركزي آن در «فيرفيلد»، كانتيكت. ارزش اين برند نسبت به سال گذشته ميلادي بالغ بر دو درصد رشد داشته است.

اينتل
ارزش برند: 30.9 ميليارد دلار
شركت اينتل يك كارخانه توليدكننده سخت‌افزار در كاليفرنيا است، كه در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نويس و گوردن مور، تاسيس شد. عمده محصولات اين شركت در زمينه مدارهاي الكتريكي و پردازنده‌هاي رايانه است. از سال ۲۰۰۰ به بعد، تقريبا ۷۵درصد از كامپيوترهاي خانگي، از پردازنده‌هاي اينتل استفاده مي‌كنند. ارزش برند اينتل نسبت به سال گذشته منفي چهار درصد كاهش يافته است.
مرجع : اقتصاد ايران آنلاين