به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۲:۵۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۳۰۹۲۰

مناطق کشاورزی تبدیل به ساختمان شده

گروه اقتصادي: در فرسایش خاک، تخریب جنگل‌ها و مراتع و استفاده بیش از حد از آب جزو 10 کشور اول جهان هستیم و در رتبه‌های اول قرار داریم.
مناطق کشاورزی تبدیل به ساختمان شده
محمد چیذری، کارشناس کشاورزی گفت: در منطقه آذربایجان غربی در گذشته کشت غلات رایج بود که در سال‌های اخیر، این کشت سنتی به کشت محصولات باغی همچون سیب و انگور تبدیل شده است که گرچه به نسبت گندم از ارزش بیشتری برخوردار است اما مصرف آب را در این منطقه به شدت بالا رفته که شاید یکی از دلایل خشک شدن آب دریاچه ارومیه باشد. وی افزود: غلات جزو محصولات استراتژیک کشور است و کشت محصولات دیگر حتی در صورت سودآوری بیشتر نباید جایگزین غلات شود. به گفته‌ این کارشناس کشاورزی با توجه به این‌که خشکسالی همواره کشور ما را تهدید می‌کند، کشت محصولات باغی نباید جایگزین محصولات استراتژیک شوند؛ به عنوان مثال مزیت نسبی شمال کشور در تولید مرکبات تا حدودی خوب است اما این محصولات نباید جایگزین برنج شوند یا در خوزستان کشت گندم یا صفی‌جات نباید جایگزین خرما شوند. چیذری با بیان این‌که در همه جای دنیا زمین زراعی و دسترسی به آب محدود است، گفت: ایران نیز کشور کم‌آبی است با این وجود کشور ما با توجه به چهار فصل بودنش استعداد خوبی در پرورش محصولات کشاورزی دارد. وی با اشاره به هدررفت بیش از حد آب در بخش کشاورزی ادامه داد: استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و ... می‌تواند به جلوگیری از هدررفت آب کمک کند. این کارشناس استفاده از کشاورزی چند کارکردی را در بالا رفتن بازدهی این بخش موثر دانست و افزود: کشاورزی چند کارکردی در کشور ما در حال رواج است. بدین صورت که کشاورز تنها از طریق کشت یک محصول کسب درآمد نمی‌کند بلکه با استفاده از فعالیت‌های گردشگری، دامداری، صنایع دستی و ... هم می‌تواند درآمد داشته باشد.

چیذری تصریح کرد: بعضا مشاهده می​شود که زمین‌های کشاورزی را به کاربری‌های دیگر اختصاص می‌دهند که در این خصوص باید قانونی وجود داشته باشد تا از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری شود. در حال حاضر بسیاری از مناطق کشاورزی و باغات تبدیل به ساختمان شده است که وضع قوانین و نقش آموزش برای حفظ منابع کشاورزی بسیار مهم است. این کارشناس کشاورزی گفت: در فرسایش خاک، تخریب جنگل‌ها و مراتع و استفاده بیش از حد از آب در رتبه‌های اول جهان قرار داریم. چیذری نبود ماشین‌آلات پیشرفته، نبود جاده و وسایل حمل و نقل مناسب محصولات کشاورزی، نبود انبارهای پیشرفته و سیستم بازاریابی صحیح را از دلایلی دانست که به هدررفت محصولات کشاورزی می‌انجامد. وی با اشاره به مبتلا شدن پسته صادراتی به بیماری آفلاتوکسین گفت: بعضا پسته ما به دلیل نبود انبارهای مخصوص نگهداری محصولات کشاورزی در گمرکات به این آفت مبتلا می‌شوند و بعد از صادر شدن برگشت می‌خورند که این امر در خصوص دیگر محصولات نیز اتفاق‌ می‌افتد. این کارشناس کشاورزی با اشاره به کمربند کشت در آمریکا افزود: کمربند کشت به این صورت است که چند ایالت به کشت محصولی خاص می پردازند که از این روش می توان در کشور ایران نیز استفاده کرد و استان‌هایی که از لحاظ اقلیمی به هم نزدیک هستند به کشت یک محصول بپردازند؛ به طور مثال کمربند مرکبات شمال به کشت برنج و کمربند غرب به کشت غلات اختصاص یابد.
مرجع : ايسنا