به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۶ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۱۴۳۲۳

بیانیه مشترک تروئیکای اروپا درباره قطعنامه 2231

بیانیه مشترک تروئیکای اروپا درباره قطعنامه 2231
گروه بین الملل: تروئیکای اروپایی پس از پایان نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران "هیچ توجیه غیرنظامی معتبری" برای غنی‌سازی‌های سطح بالای خود ندارد.
به گزارش ایسنا،‌ فرانسه، انگلیس و آلمان  پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی قطعنامه 2231 در بیانیه‌ای مشترک عنوان کردند که "ایران برای چهار سال تعهدات هسته‌ای خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را نقض کرده و برنامه هسته‌ای این کشور به سطح خطرناکی رسیده است".
سه کشور با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کردند ذرات اورانیوم با غنای 83.7 درصد در تاسیسات فردو یافت شده است.
این کشورها عنوان کردند که غنی‌سازی تا چنین سطحی "تحولی بسیار خطرناک و مغایر با برجام و حتی سطح اعلام شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" است.
تروئیکای اروپایی مدعی شدند که ایران به دانش‌ مهم و غیرقابل بازگشتی دست یافته که برجام سعی داشته آن را محدود کند.
سه کشور اروپایی ادعا کردند که ایران هیچ‌گونه توجیه غیرنظامی معتبری برای اقدامات خود ندارد. آن‌ها مدعی شدند که این اقدامات، تنها ایران را به توانایی‌های ساخت تسلیحات نزدیک می‌کند.
آلمان، انگلیس و فرانسه در این بیانیه عنوان کردند که ایران به ارتقاء و توسعه موشک‌های بالستیک که توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای را دارند، ادامه می‌دهد.
سه کشور همچنین مدعی شدند که ایران با ارائه سلاح به بازیکنان غیردولتی امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد. آن‌ها مدعی شدند که این اقدام ایران، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.
در بخش دیگری از بیانیه نیز تروئیکای اروپایی بار دیگر ادعای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده علیه اوکراین را تکرار کردند. این سه کشور عنوان کردند از آنجایی که نه ایران و نه روسیه اجازه چنین تبادلاتی را نگرفته‌اند، هر دو کشور قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده‌اند.
سه کشور اروپایی در ادامه "بی‌توجهی ایران به تعهدات ذیل این قطعنامه (2231) را محکوم کردند" و ایران خواستند تا فورا به این کار خود پایان دهد.
تروئیکای اروپایی از دبیرکل سازمان ملل خواستند تا شواهد درخصوص ارسال تسلیحات، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری‌ها و دیگر خدمات کنترل شده توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران را بررسی کند.
آلمان، انگلیس و فرانسه در ادامه تعهد خود مبنی بر عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را تکرار کردند.
سه کشور اروپایی در انتهای این بیانیه عزم خود مبنی بر دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک درخصوص بحران هسته‌ای ایران را ابراز کردند و ایران خواستند تا فورا در فعالیت‌های خود تنش‌زدایی کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها