به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۵۴
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۴۲۶۸۷

ریاست ضرغامی؛ آنتن خالی و پز عالی!

گروه فرهنگي: کریم وخشور در سايت پارسينه نوشت: ماه دوم سال هم تمام شد بدون این‌که تلویزیون بتواند آنتن گرسنه شبکه‌هایش را که هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود را پر کند.
ریاست ضرغامی؛ آنتن خالی و پز عالی!
مدیران تلویزیون که بیشتر محاسبات رسانه‌ای را ذهنی انجام می‌‌دهند از سال گذشته با دادن آمار و ارقام و نام بردن از تعداد زیادی سریال و فیلم به مردم وعده داده‌اند که برنامه‌ریزی منسجمی برای تامین فیلم و سریال دارند و قرار است که آثار نمایشی زیادی را از شبکه‌های مختلف به نمایش بگذارند. مدیران تلویزیون از مدیران اصلی گرفته تا میانی روی آثار نمایشی تاکید و برای آنها تبلیغ می‌کنند چون می‌دانند که این آثار بیشترین مخاطب و خواستار را بین مردم دارد و اگر قرار باشد که تلویزیون با برنامه‌‌های ماهواره مقابله کند – البته تلویزیون مدعی است که چنین کاری را انجام می‌دهد و یک تنه توانسته با برنامه‌های ضد دین و ضد ایرانی مبارزه کند و مردم را از تماشای ماهواره دور کند - فقط با همین آثار می‌تواند چنین کاری را انجام بدهد و در بین مسئولان کشوری جایگاهی برای خود دست و پا کند و در زمانه‌‌ای که بیشتر مردم از تماشای برنامه‌‌های تکراری تلویزیون خسته شده‌اند و برای پر کردن اوقات فراغت و یا دریافت اطلاعات به رسانه‌های دیگر روی آورده‌اند، فقط فیلم و سریال های خوب و جذاب است که می‌تواند مردم را دوباره با تلویزیون آشتی دهد.

دست رسانه به اصطلاح ملی برای پخش فیلم و سریال‌های ایرانی کاملا خالی است.بعد از ایام نوروز هیچ سریال جدیدی از هیچکدام از شبکه‌ها پخش نشده و مدیران شبکه‌های مختلف فقط به مردم و مسئولان آمار تولیدات جدید را می‌‌دهند و با وعده سریال‌های ماه رمضان سر آنها را گرم می‌کنند. در این میان فقط شبکه دو مجموعه راه شیری را روانه آنتن کرد که چند سال پیش تولید شده و قرار بوده برای همیشه بایگانی شود اما اکنون که هیچ سریالی برای پخش وجود ندارد از بایگانی خارج شده است.

مجموعه ای تلخ و بسیار بدساخت که قرار بوده قسمت‌های زیادی ساخته شود اما با پا پس کشیدن سازمان بهزستی و عدم تامین بودجه در پنج سال پیش نصفه مانده و فقط پنج اپیزود از آن تولید شده است. راه شیری برای پخش در پنج سال پیش تدارک دیده شده بود اما اکنون به نمایش در آمده و مسلما در چنین شرایطی هم موضوع مجموعه بیات شده و هم ساختار آن الکن و غیر استاندارد به نظر می‌رسد.

در نوروز 93 فقط سریال پایتخت و مجموعه کلاه قرمزی توانستند رضایت مردم را جلب کنند.پایتخت با حمایت یک اسپانسر قدرتمند و کارگردانی و بازیگری خوب اهل فن ساخته و پخش شد و برای تلویزیون آبروداری کرد و سازندگان مجموعه کلاه قرمزی هم که از محبوبیت کار خود بین مردم خبر دارند بدون این‌که برای کارشان اسپانسر جلب کنند با گرفتن پول هنگفتی از شبکه دو این مجموعه را به پخش نوروزی رساندند. اما انگار دورخیز مدیران صدا و سیما فقط تا نوروز بود و آنها هیچ برنامه‌ریزی برای آنتن گرسنه تلویزیون در بعد از نوروز ندارند.

برای آنها اهمیت ندارد که مردم وقتی با تلویزیون بدون برنامه روبه رو شوند به تماشای ماهواره روی می‌آورند و همین‌جاست که باید به مدیران رده بالای کشور این مسئله را گوشزد کرد که چرا رئیس رسانه ملی سوال نمی‌کنند که چرا هیچ شبکه تلویزیونی فیلم یا سریال جدیدی برای پخش ندارد؟ تلویزیون اگر هزار سال هم از عمرش بگذرد مانند نوزاد تازه به دنیا آمده‌ای است که باید مدام برای او خوراک خوب و مقوی تهیه‌ کرد تا جان بگیرد و به حیات خود ادامه دهد.اما خوراک این روزهای تلویزیون را آثار تکراری و سریال‌های کره‌ای تامین می‌کنند که هیچ هویت و ربطی به فرهنگ ایرانی – اسلامی و نوع سبک زندگی ما ندارند. تلویزیون حتی برای روزهای تعطیل و برای جمعه‌ها هم فیلم جدیدی ندارد.در این روز که مردم به تماشای آثار سرگرم‌کننده نیاز دارند فیلم‌هایی را به نمایش می‌گذارد که هر کدام بیش از ده بار از شبکه‌های مختلف پخش شده‌اند.

در شرایط اقتصادی کشور و در زمانه‌ای که عموم مردم پولی برای ایجاد سرگرمی برای خود ندارند تماشای تلویزیون اقتصادی‌ترین و به صرفه‌ترین سرگرمی برای مردم است اما انگار مدیران این رسانه تمایل ندارند که مردم از این جعبه سرگرمی‌سازی و آموزشی استفاده کنند. معاون ضرغامی در امور تلویزیون هر چند روز یک بار مدعی می‌شود که برنامه‌ها و سریال‌های زیادی در دست تولید دارد اما باید به این مدیر یادآوری کرد که سالی که نکوست از بهارش پیداست! آنتن خالی تلویزیون در ماه‌‌ های اول سال نشان می‌دهد که به آینده این رسانه نمی‌توان چندان امیداور بود.