به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ ساعت ۲۳:۱۶
کد مطلب : ۴۲۹۵۶۹
اسرائیل و عربستان در «آستانه توافق تاریخی» قرار دارند

نتانیاهو: تهدید ایران،‌ اسرائیل و کشورهای عربی را به هم نزدیک‌تر کرد

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر حکومت ایران را تهدیدی برای صلح در خاورمیانه دانست و در این مورد هشدار داد.
نتانیاهو: تهدید ایران،‌ اسرائیل و کشورهای عربی را به هم نزدیک‌تر کرد
بنیامین نتانیاهو،‌ در سخنان خود با اشاره به «تهدید ایران» گفت که این مسئله باعث نزدیکی اعراب و اسرائیل شده است و به همین دلیل باید با یک «تهدید معتبر نظامی» روبرو شود. ساعاتی پس از سخنرانی نتانیاهو دفتر وی توضیحاتی در خصوص سخنان نخست وزیر اسرائیل به رسانه‌ها ارسال کرد. به گفته دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، نتانیاهو در هنگام خواندن متن سخنرانی‌اش به اشتباه کلمات را قرائت کرده و این‌که گفته ایران را باید «به یک حمله هسته‌ای واقعی تهدید» کرد در واقع منظورش «تهدید واقعی نظامی» بوده است، نه هسته‌ای. او گفت که متعهد شده تمام تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بکار ببرد.
نخست وزیر اسرائیل در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که معتقد است کشورش به برقراری روابط با عربستان سعودی نزدیک شده است. او گفت: توافقات سال ۲۰۲۰ برای عادی سازی روابط با سه کشور عربی نشان دهنده «طلوع عصر جدیدی از صلح» بوده و اکنون براین باورم که در آستانه پیشرفتی چشمگیرتر در صلح تاریخی بین اسرائیل و عربستان هستیم. نتانیاهو در سخنانش گفت که صلح با عربستان، خاورمیانه جدیدی را ایجاد خواهد کرد و افزود اسرائیل باید بتواند بدون توجه به درگیری فلسطین، روابط خود را با کشورهای عربی ایجاد کند.
او گفت: «پیش‌تر نیز بارها گفته‌ام که جمهوری اسلامی تهدیدی است مشترک علیه کشورهای عرب منطقه خاورمیانه و اسرائیل.» نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه گفت که تهدیدهای ایران و صلح با اعراب را در حضور قبلی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل پیش‌بینی کرده‌ بود. نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «پنج سال پیش، زمانی که همین جا درباره تهدیدهای تهران صحبت کردم و از تهدیدهای این کشور علیه اسرائیل و کشورهای عرب گفتم و خاطرنشان کردم که به‌زودی اسرائیل و کشورهای عرب منطقه خاورمیانه به صلح دست پیدا می‌کنند، کسی سخنان من را آن‌چنان جدی نگرفت. امروز از من تشکر می‌کنید، اما آن زمان چنین انتظاری نداشتید.»
نتانیاهو ضمن اشاره به پیمان ابراهیم، توافق‌نامه صلح بین اسرائیل و کشورهای عرب منطقه خاورمیانه، خطاب به دیگر کشورهای عرب منطقه که هنوز آماده برقراری صلح با اسرائیل نیستند گفت: «اسرائیل تا کنون چهار پیمان صلح با کشورهای عرب امضا کرده‌ است.» رهبر حزب لیکود ضمن تاکید بر اینکه صلح بین اسرائيل و فلسطین به نفع همه ‌است، مثالی در این‌باره زد. او اعلام‌ کرد پس از صلح بین امارات متحده عربی و اسرائیل در چهارچوب پیمان ابراهیم، بیش از یک میلیون اسرائیلی از آن کشور (امارات متحده عربی) دیدن کرده‌اند. او گفت: «در اسرائیل بسیاری از زوج‌های جوان مراسم عروسی‌شان را در دبی برگزار می‌کنند.»‌
نخست‌وزیر اسرائیل با بیان اهمیت صلح بین کشورش و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرد که البته «صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی خاورمیانه‌ای جدید می‌سازد.» به گفته وی، «البته صلح زمانی برقرارمی‌شود که ملت‌ها و دولت‌های منطقه دست از شیطان‌سازی اسرائیل بردارند.» نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل و عربستان‌ سعودی با میانجیگری جو بایدن می‌توانند به صلح پایدار برسند. 
او با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی برای «قتل» مایک پومپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، گفت همه این‌ها از نیات و ماهیت مسوولان ایران خبر می‌دهد. او گفت: «این نفرت پراکنی حکومت ایران به یک نعمت تبدیل شده است، چرا که اسرائیل توافقات خود را با بیشتر کشورهای عربی عادی کرده و خاورمیانه جدیدی شکل گرفته است». نتانیاهو «مردم مظلوم» ایران را شرکای واقعی طرح «صلح ابراهیم» خواند و با اشاره به اعتراضات در ایران مدعی شد مردم ایران متحد واقعی ما هستند.
به گفته نتانیاهو، هشت سال پیش کشورهای غربی «قول دادند که تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری‌ اسلامی وضع خواهند کرد، اما امروز ایران نه‌تنها مورد تحریم‌های جدیدی قرار نگرفته است، بلکه مفاد توافق برجام را مرتب نقض می‌کند.»  نخست‌وزیر اسرائیل همچنین تاکید کرد که «تهران با هزینه‌ کردن میلیاردها دلار به مجهز کردن گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه، قاره آسیا، و آمریکا ادامه می‌دهد.»
او مدعی شد: «جمهوری‌ اسلامی مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه است و تا جمهوری‌ اسلامی در منطقه حاضر است، گذرگاه‌های دریایی و راه‌های حمل‌ونقل کالا در منطقه خاورمیانه مرتب تهدید می‌شود.» نتانیاهو خطاب به جهانیان گفت: «معتقدم جامعه جهانی موظف‌ است تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند تا مانع رسیدن این کشور به سلاح هسته‌ای شود. همه ما، جامعه جهانی، باید شجاعت داشته باشیم که به ایران هسته‌ای پایان دهیم. من در مقام نخست‌وزیر اسرائیل هر کاری خواهم کرد تا ایران به سلاح هسته‌ای مجهز نشود.» نتانیاهو در این سخنرانی با محکوم کردن محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام‌ کرد که عباس باید از سخنان «یهودی‌ستیز» دست بردارد.
پیشتر هم نتانیاهو در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل مساله هسته‌ای ایران را تهدیدی برای اسراییل و خاورمیانه عنوان کرده بود. او از مخالفان توافق هسته‌ای کشورهای غربی با ایران (برجام) بوده و گفته بود که برجام سرانجام ایران را همچون کره‌شمالی به ساخت بمب اتمی تبدیل می‌کند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیروز (۲۱ سپتامبر) در یک مصاحبه تلویزیونی در آمریکا از نزدیک شدن به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل سخن گفته و همچنین هشدار داد که اتمی شدن ایران به اتمی شدن عربستان منجر خواهد شد.
ولیعهد سعودی در پاسخ به این سئوال که اگر ایران به اسلحه اتمی دست یابد چه روی خواهد داد، گفت: «اگر آن‌ها بمب هسته‌ای داشته باشند، ما هم دست‌کم به دلایل امنیتی و حفظ توازن قوا در خاورمیانه باید به آن دست پیدا کنیم» اما افزود: «ما نمی‌خواهیم شاهد چنین وضعیتی باشیم.» محمد بن سلمان در مورد احتمال تلاش ایران برای ساخت تسلیحات اتمی گفت: «این حرکت بدی است» و افزود «اگر آن را به کار بگیرید، نزاع بزرگی با بقیه جهان را در پیش خواهید داشت.» مقامات ایران همواره تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی را رد کرده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها