به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۳۰ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۴۲۹۳۳۴
برای خواندن نماز در مسجد‌الاقصی هیجان‌زده‌ام

اردوغان از برنامه سفرش به اسرائیل خبر داد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور ترکیه، گفت به زودی به اسرائیل سفر خواهد کرد و به عنوان یک «مسلمان از حق خود برای نماز گزاردن در مسجدالاقصی» نیز استفاده خواهد کرد.
دیدار اردوغان (راست) با بنیامین نتانیاهو در نیویورک
دیدار اردوغان (راست) با بنیامین نتانیاهو در نیویورک
رجب طیب اردوغان، که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته، یک روز پس از ملاقات با نخست ‌وزیر اسرائیل، در میان جمعی از رهبران جامعه یهودیان آمریکا در نیویورک از برنامه سفر خود به اسرائیل و اراضی فلسطینی خبر داد. به گزارش جروزالم پست و یدیعوت آحرونوت، رئیس‌ جمهور ترکیه افزود: «من یک کانال باز (برای گفت‌وگو» با (اسحاق) هرتزوگ (رئیس‌جمهور اسرائیل) دارم و اکنون نیز یک کانال باز با (بنیامین) نتانیاهو دارم.» او افزود که برای اقامه نماز در مسجدالاقصی در بیت‌المقدس «هیجان‌زده» است.
به نوشته یدیعوت آحرونوت، رئیس ‌جمهور ترکیه ضمن تأکید بر «اهمیت همکاری» در مبارزه با یهودستیزی و اسلام‌هراسی، از «رهبران یهودی خواست به ترکیه در ارتقای روابط با دولت جو بایدن کمک کنند». هنوز دولت‌های اسرائیل و ترکیه تاریخ دقیقی برای این سفر «قریب‌الوقوع» اعلام نکرده‌اند. اردوغان از آغاز حضور خود در صحنه سیاست ترکیه به عنوان یک حامی عمده فلسطینیان عمل کرده است. او در دوره‌‌ای طولانی با جنبش فلسطینی حماس که حاکم بر باریکه غزه و یکی از دشمنان سرسخت اسرائیل است، مناسبات نزدیک داشت. با این حال، به گفته شبکه اسرائیلی کان، اردوغان در دیدار این هفته با بنیامین نتانیاهو مواضع پیشین خود در قبال فلسطینیان را تکرار نکرد و در حالی که این هفته ارتش اسرائیل عملیات سنگین نظامیِ منجر به مرگ فلسطینیان در اردوگاه جنین در کرانه باختری داشت، رئیس‌جمهور ترکیه درباره آن سخنی نگفت.
 اردوغان در مورد موضوع فلسطین اظهار داشت: «آماده است به نزدیک‌ شدن اسرائیل و فلسطینیان کمک کند.» در بیش از دو دهه رهبری اردوغان بر ترکیه و رهبری همزمان اسرائیل به دست بنیامین نتانیاهو، ملاقات روز ۲۸ شهریور در نیویورک بین آن‌دو نخستین دیدار رو در روی رهبرانی بود که مناسبات‌شان تا چندی پیش عمدتا متشنج و گاه به‌شدت بحرانی بود.
در پی بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت که ۹ ماه پیش رخ داد، دولت اردوغان ارتقای روابط با اسرائیل را ادامه داد. به نوشته یدیعوت آحرونوت، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان روز پنج‌شنبه در میان سران یهودیان آمریکایی گفت از آشتی با اسرائیل خشنود است. گسترش طیفی از همکاری‌ها در زمینه‌های بازرگانی، اقتصاد، انرژی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان سعودی، در مذاکرات اردوغان- نتانیاهو مطرح شده بود. دو کشور همچنین حامی عمده آذربایجان در عرصه نظامی محسوب می‌شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها