به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۴۴۶۴۱۰
حمله به دو کشتی دیگر در تنگه باب‌المندب و اقیانوس هند

تشدید حملات به کشتی‌ها همزمان با تداوم جنگ غزه

تشدید حملات به کشتی‌ها همزمان با تداوم جنگ غزه
گروه بین‌الملل: مرکز تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) شنبه‌شب ۲۳ دسامبر از حمله به یک کشتی دیگر در تنگه باب‌المندب در فاصله حدود ۴۴ مایل دریایی سواحل یمن خبر داد. این مرکز می‌گوید، گزارش‌هایی از وقوع یک حمله جدید در تنگه باب‌المندب، واقع در جنوب غربی یمن دریافت کرده است. این حمله در ادامه حملات پهپادی و موشکی حوثی‌های یمن به خطوط کشتیرانی مهم در دریای سرخ و همچنین حمله پهپادی اخیر به یک تانکر حامل مواد شیمیایی با پرچم لیبریا در فاصله حدود ۲۰۰ مایلی جنوب غربی وراوال هند صورت می‌گیرد.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل: پهپادی که امروز یک کشتی را در نزدیکی هند هدف قرار داد از ایران پرتاب شده بود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسراییل به‌نقل از منابع خود نوشت مبدا پهپادی که روز شنبه یک کشتی تجاری را در اقیانوس هند هدف قرار داد ایران بوده است.
پیشتر شرکت امنیت دریایی آمبری اعلام کرده بود در جریان این حمله، آسیب‌ جزئی به بدنه کشتی وارد شده است اما به هیچ یک از خدمه صدمه نرسیده است. این کشتی وابسته به اسراییل بوده و در آخرین تماس‌ها مقصد خود را هند اعلام کرده است. روز گذشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت حکومت ایران اطلاعات مربوط به مکان و موقعیت کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را در اختیار حوثی‌های یمن می‌گذارد. 

اظهارات امیرعبداللهیان و نقدی
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: آمریکا از ما خواست که به یمنی‌ها توصیه کنیم که عملیات‌های دریایی‌شان را متوقف کنند و ما به آنها میگوییم این اتفاق تا زمانی که جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه متوقف نشود نخواهد افتاد.
همزمان، سردار نقدی «معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»: با ادامه جنایات علیه فلسطینی‌ها، واشنگتن و متحدانش باید منتظر بسته شدن آبراه‌ها به روی آنها باشند. حامیان اسرائیل باید منتظر بسته شدن دریای مدیترانه، تنگه جبل‌الطارق و بقیه آبراه‌ها باشند.

ایران اتهام آمریکا مبنی بر دست داشتن در حملات حوثی‌ها را رد کرد
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اظهارات مقامات ایالات متحده آمریکا مبنی بر دست داشتن تهران در حملات شورشیان یمنی حوثی به کشتی‌های تجاری را رد کرد و مدعی شد که این گروه "به تنهایی عمل می‌کند." پنتاگون پیش از این اعلام کرده بود که شورشیان حوثی وابسته به حکومت ایران در یمن تا کنون در همبستگی با گروه حماس بیش از ۱۰۰ حمله پهپادی و موشکی انجام داده و ۱۰ کشتی تجاری را در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند. به گفته مقامات آمریکایی، ایران هواپیماهای بدون سرنشین، موشک و اطلاعات تاکتیکی را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.
باقری کنی روز شنبه در پاسخ به خبرگزاری مهر، این حملات را ضرباتی از "جریان مقاومت" خواند و در خصوص دست داشتن ایران در حملات‌ حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری، این اظهارات را "فرافکنی" توصیف کرد. او افزود این گروه "ابزارهای قدرت خود را دارد و بر اساس تصمیمات و توانمندی‌های خود، عمل می‌کند."

نتانیاهو به بایدن: جنگ تا زمانی که بطور کامل به اهداف خود برسیم ادامه دارد
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی تحولات جنگ در نوار غزه را مورد بحث قرار دادند. نتانیاهو در این گفتگو از موضع ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی کرده است. نخست‌وزیر اسرائيل مجددا تاکید کرده است که این کشور "جنگ را تا زمانی که به طور کامل به اهداف خود برسد پی خواهد گرفت".

کشف تونل‌ چندلایه و طبقاتی در غزه
ارتش اسرائیل با انتشار فیلم‌هایی مدعی شد که شبکه بزرگ دیگری از تونل‌ها  را در بخش جنوبی شهر غزه کشف کرده است. این شبکه صدها متر طول دارد و شامل اتاق‌های فرماندهی، انبارها، و مکان‌های استراحت بزرگ به همراه برق، خطوط ارتباطی و آب است که در نزدیکی بیمارستان قدس قرار داشت که پس از بررسی‌ها مشخص شد دارای چندین لایه و طبقه هستند که‌ طی عملیاتی با جاسازی بمب‌های کنترل شده در آنها تخریب شدند.

حملات سنگین ارتش اسرائیل به تونل‌‌های زیرزمینی حماس در خان‌یونس
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که ارتش عملیات خود را در جنوب غزه به خصوص علیه زیرساخت‌های تونلی گروه حماس گسترش داده است. به گفته هاگاری، ارتش‌ اسرائیل تونل‌های حماس را در جنوب غزه هدف قرار داده‌ و با ورود به پایگاه‌های جدید حماس، "درگیر نبردهای سنگینی" شده است.
سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین با اشاره به حملات "بسیار سنگین" ارتش در منطقه خان‌یونس افزود: «ما نیروهای مهندسی رزمی را در آنجا گسترش داده‌ایم... و در روزهای آتی توانایی‌های لشکر [۹۹] را [بیشتر] گسترش خواهیم داد.»
هاگاری همچنین افزود که نیروی زمینی ارتش اسرائیل تا کنون، در حدود ۳۰ هزار ماده منفجره از جمله موشک‌های ضد تانک و آرپی‌جی را در سراسر نوار غزه منهدم یا کشف و ضبط کرده‌ است. سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین اظهار داشت که سربازان اسرائیلی در منطقه الدرج و التفاح شهر غزه، مخفیگاهی از مواد منفجره، شامل موشک‌ و سلاح‌های با قابلیت "استراتژیک"‌ را در یک مدرسه کشف کردند که می‌توانستند علیه شناورهای نیروی دریایی اسرائیل استفاده شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها