به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۲۳:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب : ۴۴۲۹۳۷
سازمان ملل متحد: ۷۵ درصد از جمعیت غزه آواره شده‌اند

حمله موشکی به یک ناو آمریکا و چند کشتی تجاری در دریای سرخ

گروه بین‌الملل: خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از وزارت دفاع آمریکا گزارش داده‌است که یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا به نام یو‌اس‌اس کارنی و تعدادی کشتی‌های تجاری هدف حملاتی در دریای سرخ قرار گرفته‌اند.
حمله موشکی به یک ناو آمریکا و چند کشتی تجاری در دریای سرخ
پنتاگون در بیانیه‌ای تاکید کرده‌است: «ما از گزارش‌ها در خصوص حمله به یو‌اس‌اس کارنی و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ با خبر هستیم و زمانی که اطلاعات بیشتری داشته‌باشیم، در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.» یک گروه امنیتی دریایی مستقر در بریتانیا اعلام کرد که یک کشتی متعلق به بریتانیا هنگام گذر از دریای سرخ مورد اصابت موشک قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه به نقل از شرکت امنیت دریایی "آمبری" نوشت، این کشتی که نامش هنوز فاش نشده، با پرچم باهاما در حال حرکت به سمت جنوب دریای سرخ بوده است. این شرکت مستقر در بریتانیا افزوده است: «کشتی مورد نظر آژیر اضطراری در رابطه با دزدی دریایی یا حمله موشکی را فعال کرده است.» گفته می‌شود "شناور بین‌المللی حاضر در مجاورت حادثه" احتمالاً به سمت مکان کشتی حرکت کرده است. آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) که توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا اداره می‌شود، به کشتی‌های حاضر در منطقه توصیه کرده، "بیش از ‍پیش احتیاط را رعایت کنند". به گفته وزارت دفاع آمریکا، در چند روز گذشته دو موشک بالستیک نیز از منطقه تحت کنترل شورشیان حوثی در یمن پرتاب شده‌اند و به فاصله ۱۰ مایل دریایی از ناوشکن آمریکایی "یواس‌اس میسون" فرود آمده‌اند.
«۷۵ درصد» از جمعیت غزه آواره شده‌اند
در یک برآورد جدید، دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه اعلام کرد که اکنون حدود ۱.۸ میلیون نفر، یعنی تقریباً ۷۵ درصد از جمعیت غزه، بر اثر بمباران‌ها اکنون در داخل این باریکه از خانه‌های خود رانده و آواره شده‌اند. رقم قبلی اعلام‌شده در این مورد، ۱.۷ میلیون نفر بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه در گزارشی نوشت: «با این حال، دستیابی به شمارش دقیق چالش‌برانگیز است.» تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه در پیامی در شبه ایکس نوشت که تیمی از سازمان بهداشت جهانی از بیمارستان ناصر در جنوب نوار غزه بازدید کرده و آن را مملو از هزار بیمار یافته است که سه برابر ظرفیت آن بیمارستان است. آدهانوم نوشت: «بیماران روی زمین مراقبت می‌شدند و از درد فریاد می‌کشیدند. این شرایط برای ارائه خدمات درمانی غیرقابل تصور است.»
سخنگوی یونیسف حملات به غزه را "غیر اخلاقی" و "غیرقانونی" خواند
جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در جریان سفر خود به مناطق فلسطینی از حمله‌های اسرائیل به نوار غزه به‌شدت انتقاد کرد. الدر هنگام بازدید از شهر خان یونس به شبکه الجزیره گفت، در این منطقه "حمام خون" به‌راه افتاده است. به گفته او حمله‌های اسرائیل  "غیر اخلاقی" و "مطمئناً غیرقانونی تلقی می‌شود". الدر ضمن تاکید بر این که "سکوت هم‌دستی است " اظهار داشت، کودکانی را دیده که دچار سوختگی شدید بوده‌اند مورد اصابت ترکش قرار گرفته‌اند، آسیب مغزی دیده‌اند یا شکستگی استخوان داشته‌اند. سخنگوی یونیسف در باره "مناطق امن" برای جمعیت غزه گفت، این یک "تعریف نادرست" است زیرا "این مناطق امن نیستند بلکه به مناطق مرگ تبدیل خواهند شد".
تایید کشته‌شدن برخی از گروگان‌ها
کارشناسان اسرائیلی کشته‌شدن برخی از گروگان‌های گروه حماس را قطعی اعلام کردند. هاجر مصراحی، رئیس یک کمیسیون وابسته به وزارت بهداشت اسرائیل در گفت‌وگو با ایستگاه رادیویی کان اسرائیل اظهار داشت، اعضای تیم او بر اساس ویدیوهایی که مشاهده کرده و همچنین  اظهارات گروگان‌های آزادشده به این نتیجه رسیده‌اند. او تاکید کرد، اگر دیگر امیدی به زنده‌ماندن گروگان‌ها نیست، باید به بستگان آنها سریعا اطلاع داده شود تا آنها فرصت عزاداری داشته باشند.
اسرائیل: ۸۰۰ تونل و سنگر حماس کشف شده‌اند
به گفته ارتش اسرائیل، از زمان آغاز حمله زمینی به نوار غزه در پایان اکتبر، سربازان اسرائیلی ۸۰۰ دالان از تونل‌ها و سنگرهای زیرزمینی حماس را کشف کرده‌اند. تا کنون ۵۰۰ دالان نابود شده‌اند. بر اساس داده‌های ارتش، برخی از آنها منفجر شده و برخی نیز بسته شده‌اند. ارتش اسرائیل مدعی شده است که این تونل‌ها و سنگرها در مناطق مسکونی، بسیاری از آنها در نزدیکی یا درون ساختمان‌های مسکونی، و همچنین در مدارس، مهدکودک‌ها، زمین‌های بازی و مساجد ایجاد شده‌اند.
پاپ فرانسیس بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس شد
پاپ فرانسیس همچنان خواستار صلح میان اسرائیل و فلسطینیان است. او در یک مراسم نیایش دوباره درخواست خود را برای آزادی گروگان‌ها در غزه و رنج مردم این منطقه را یادآور شد. پاپ از پایان وقفه در جنگ ابراز تاسف کرد. رهبر کاتولیک‌های جهان پس از دعای سنتی فرشته در واتیکان گفت: «امیدوارم همه دست‌اندرکاران بتوانند با تلاش در مسیرهای شجاعانه صلح، در ایجاد آتش‌بس مشارکت کنند.»
گلوله باران جنوب لبنان توسط اسرائیل
اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد به دنبال شلیک یک موشک ضدتانک گروه شبه‌نظامی حزب‌الله که باعث زخمی شدن چند تن در شمال اسرائیل شد، جت‌های این کشور چندین هدف این گروه مورد حمایت ایران را بمباران کردند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که همزمان چند راکت نیز از خاک لبنان شلیک شد و باعث به صدا درآمدن آژیر خطر در روستایی در شمال اسرائیل شد. علاوه بر پاسخ نیروی هوایی، توپخانه ارتش اسرائیل محل شلیک این راکت‌ها را گلوله‌باران کردند.
کاخ سفید: «مذاکره رسمی» برای وقفه جدید در جنگ غزه در جریان نیست
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید در حال حاضر هیچ «مذاکره رسمی» برای یک وقفه بشردوستانه جدید در جنگ میان اسرائیل و گروه حماس در جریان نیست. جان کربی روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی در عین حال گفت که واشینگتن امیدوار است مذاکرات در این زمینه به جریان بیفتد. او افزود این که دسترسی صلیب سرخ جهانی به گروگان‌های در بند گروه حماس فراهم نشده است، «غیرقابل‌قبول» است. این مقام شورای امنیت ملی آمریکا یادآوری کرد حماس پذیرفته بود که صلیب سرخ هنگام برقراری وقفه بشردوستانه به گروگان‌ها دسترسی داشته باشد و گفت: «این اتفاق رخ نداد و هنوز نیز رخ نداده است.» وقفه بشردوستانه میان اسرائیل و حماس که با میانجی‌گری قطر و مصر شکل گرفته بود، روز جمعه به پایان رسید و مذاکرات برای تمدید آن به نتیجه نرسید. ارتش اسرائیل بلافاصله عملیات نظامی علیه مواضع حماس را از شنبه آغاز کرده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها