به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۰۸:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۴۴۳۶۷۷
حماس: یکی از نظامیان اسیر اسرائیلی کشته‌شد

شورای امنیت امروز درباره آتش‌بس در غزه رای‌گیری می‌کند

گروه بین‌الملل: امروز جمعه، هفدهم آذر، شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برای برقراری آتش‌بس دائمی در غزه رای‌گیری می‌کند.
شورای امنیت امروز درباره آتش‌بس در غزه رای‌گیری می‌کند
گوترش چهارشنبه گذشته ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را فعال کرد و بر اساس اختیارات خود از شورای امنیت خواست برای این موضوع تشکیل جلسه دهد. تاکنون چهار پیش‌نویس قطعنامه‌های قبلی برای توقف حملات اسرائیل به غزه از سوی اعضای شورای امنیت رد یا وتو شده است. همزمان با نشست تعیین شده از سوی شورای امنیت برای بررسی پیشنهادات دبیر کل سازمان ملل، امارات متحده عربی نیز که عضو غیردائم شورای امنیت است، خواهان رأی‌گیری بر سر پیش‌نویس قطعنامه این کشور برای آتش‌بس شده است.
پذیرش چنین قطعنامه‌ای منوط به رأی موافق دست‌کم ۹ کشور از ۱۵ عضو دایم و غیردایم شورای امنیت است و این‌که هیچ‌یک از ۵ عضو دائم شورا یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا آن را وتو نکنند. گلیعاد اِردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد که از عملکرد و اظهارات روزهای اخیر دبیرکل سازمان ملل ابراز ناخشنودی کرده و آنتونیو گوترش را به استعفا فرا خوانده، در نشست روز جمعه شورای امنیت سخنرانی خواهد کرد تا مواضع کشورش در قبال لزوم ادامه جنگ با گروه حماس تا تحقق اهداف اسرائیل را بیان کند. اسرائیل و سازمان ملل پس از آغاز حملات ارتش این کشور به غزه و آمار بالای تلفات غیرنظامیان در این باریکه، وارد تنش‌های بی‌سابقه‌ای شده‌اند.
واشنگتن: ضرب‌الاجل خاصی به اسرائیل برای پایان دادن به عملیات زمینی نداده است
یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن ضرب‌الاجل خاصی به اسرائیل برای پایان دادن به عملیات زمینی در نوار غزه نداده است. به گزارش رویترز، این مقام افزود: اگر جنگ، امروز متوقف شود، حماس به تهدید اسرائیل ادامه خواهد داد و به همین دلیل ایالات متحده از اسرائیل نمی‌خواهد که متوقف شود. وی همچنین گفت که واشنگتن بر این باور است که بسیاری از اهداف نظامی مشروع هنوز در جنوب غزه وجود دارد.
 حماس: یکی از نظامیان اسیر اسرائیلی کشته‌شد
شاخه نظامی گروه حماس روز جمعه ۱۷ آذر از کشته شدن یکی از اسرائیلی‌هایی که در حمله خود به اسرائیل در روز ۱۵ مهر به غزه ربوده، خبر داد. به گزارش شبکه الجزیره، این گروه اعلام کرد که فرد کشته‌شده باروخ ساعار نام دارد و در میان نظامیانی است که ربوده است. به ادعای حماس، این مرد اسرائیلی، در جریان تلاش نظامیان کشورش برای نزدیک شدن به محلی که در اسارت است، کشته شد. حماس مدعی شد شماری از نیروهای اسرائیلی که درصدد آزادی این شهروند خود بودند، «کشته یا زخمی شدند». اسرائیل هنوز در این باره بیانیه‌ای صادر نکرده و درستی ادعای حماس نیز قابل راستی‌آزمایی نیست. هنوز ۱۳۸ تن که ۱۱ نفر آن‌ها خارجی هستند، در اسارت حماس باقی مانده‌اند. رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند فردی که تازه به این فهرست اضافه شده، یک مرد مسلمان میانسال از اعراب بادیه‌نشین جنوب اسرائیل است که تا پیش از این سرنوشت او معلوم نبود و اکنون مستندات زنده بودن وی بدست آمده است. شمار دیگری از مردان مسلمان اسرائیلی نیز همچنان در اسارت حماس هستند.
تردیدها درباره امنیت فلسطینیان در منطقه امن تعیین‌شده توسط اسرائیل
اسرائیل بخش کوچکی از زمین‌های عمدتاً توسعه نیافته در امتداد سواحل مدیترانه غزه را به عنوان یک منطقه امن تعیین کرده تا فلسطینیانی که از جنگ فرار می‌کنند، در عین اینکه در این منطقه از حملات هوایی در امان می‌مانند، کمک‌های بشردوستانه نیز دریافت کنند.
با این حال خبرگزاری‌ها نوشته‌اند منطقه مواسی یک اردوگاه موقت چادری است که در آن هزاران فلسطینی مات و مبهوت در شرایط بدی در مزارع پراکنده مزرعه و جاده‌های خاکی پرآب زندگی می‌کنند. تعداد آنها نیز در روزهای اخیر افزایش یافته است زیرا مردم از حمله نظامی اسرائیل به مناطق مجاور در جنوب نوار غزه فرار می‌کنند. اسرائیل مواسی را به عنوان راه حلی برای محافظت از مردمی که مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، پیشنهاد کرده، اما سازمان ملل متحد و گروه‌های امدادی می‌گویند راه‌اندازی این اردوگاه، یک برنامه‌ریزی ضعیف است و تضمینی برای امنیت مردم نیز در این منطقه وجود ندارد، کما اینکه فلسطینیان آواره، پیش از این با خطرات جانی در مناطقی مواجه شده‌اند که ارتش به آنها دستور داده بود به آن مناطق بروند. فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی درباره این منطقه گفته که تنها «احساس کاذب امنیت» را ایجاد می‌کند. خبرگزاری فرانسه نوشته این منطقه آب لوله کشی یا حمام ندارد، کمک‌ها و گروه‌های بشردوستانه بین‌المللی در هیچ کجا یافت نمی‌شوند، و چادرها از هوای خنک و بارانی زمستانی که در راه است محافظت چندانی نمی‌کنند.
ضمن اینکه بر اساس گزارش‌ها، آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی و سایر سازمان‌های کمک‌رسانی بین‌المللی، این کمپ را هنوز به رسمیت نمی‌شناسند و در آنجا خدمات ارائه نمی‌دهند. با این حال اسرائیل بر اساس خواسته متحدانش مبنی بر حفاظت از غیرنظامیان در جنگ برای ریشه‌کن کردن گروه حماس، بر روی این منطقه تبلیغ زیادی انجام می‌دهد.
کمبود کالاهای اساسی در غزه و نگرانی سازمان ملل در مورد وضعیت غیرنظامیان
روز جمعه، هفدهم آذرماه در نوار غزه، با ادامه حملات ارتش اسرائیل آغاز شد و وزارت بهداشت فلسطینی از کشته شدن ۴۰ نفر دیگر در حملات نزدیک شهر غزه و «ده‌ها» دیگر در جبالیا و خان یونس خبر داد. گزارش‌ها همچنین حاکی از کشته‌شدن رفعت العریر، شاعر مشهور فلسطینی و یکی از رهبران نسل جوان و نویسندگان غزه است که برای روایت داستان‌های خود به زبان انگلیسی می‌نوشت.
او که در دانشگاه ادبیات غزه، ادبیات تدریس می‌کرد، همراه برادر و خواهر خود کشته شده است. این دانشگاه روز ۱۱ اکتبر پس از آنکه اسرائیل آن را «یک مرکز مهم نظامی، سیاسی و عملیاتی حماس در غزه» توصیف کرد، بمباران شد. درگیری‌ها مردم غزه را به سمت جنوب سوق داده و رفح در نزدیکی مرز مصر را به اردوگاهی وسیع برای بسیاری از ۱.۹ میلیون آواره درگیری - ۸۰ درصد از جمعیت غزه - تبدیل کرده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه‌نگاران خود نوشته که آنها حدود ۲۰ جسد از جمله پیکر یک کودک را در بیمارستان ناصر در کفن دید‌ه‌اند، در حالی که مردم برای ادای نماز میت در نزدیکی آنها جمع شده بودند. تلفات انبوه غیرنظامیان در درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه حماس، موجب نگرانی جهانی شده است. وضعیت غیرنظامیان در باریکه غزه به‌دلیل کمبود‌ شدید غذا، آب، سوخت و دارو بحرانی گزارش می‌شود.
گزارش‌های متعددی از «گرسنگی» مردم غزه و دسترسی آنها به مقدار ناچیزی غذا در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده است.
مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، گفته که دیگر امکان عملیات بشردوستانه «مناسب» این نام در جنوب غزه وجود ندارد. او در عین حال افزوده که «نشانه‌های امیدوارکننده‌ای» وجود دارد که اسرائیل ممکن است گذرگاه کرم شالوم جنوبی را برای ارسال کمک‌ها باز کند. حماس در شمال غزه «وضعیت قحطی» اعلام کرده و گفته است که از اول دسامبر هیچ کمکی به غزه نرسیده است. این گروه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد.
تاکید بایدن بر تعهد آمریکا برای افزایش کمک انسان‌دوستانه به غزه
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می‌گوید، پنجشنبه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خصوص آخرین تحولات جنگ در غزه صحبت کرده است. بایدن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در گفت‌وگو با این دو «تعهد خود را برای افزایش ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان فلسطینی در غزه» تکرار کرده است. رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد، رهبران دو کشور «توافق داشتند که نمی‌توان همکاری با یکدیگر را برای صلح بادوام و پایدار در خاورمیانه متوقف کنیم».
مراسم خاکسپاری فرزند کشته‌شده ژنرال اسرائیلی
رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که هزاران تن از مردم این کشور ظهر جمعه ۱۷ آذر برای خاکسپاری گال مئیر آیزنکوت، پسر ۲۵ ساله ژنرال دوره احتیاط گادی آیزنکوت، که یک روز پیش در حومه منطقه جبالیا در شمال غزه در یک عملیات نظامی کشته شد، گردآمده‌اند.
ژنرال آیزنکوت هنگام کشته شدن پسرش همراه با ژنرال ذخیره بنی گانتس در یک نشست هدایت عملیات جنگی در جنوب اسرائیل به فاصله بسیار نزدیک به غزه شرکت داشت و یکی از فرماندهان نظامی لشگر جنوبی اسرائیل به ژنرال آیزنکوت خبر داد که پسرش شدیدا زخمی شده و با بالگرد به بیمارستان انتقال یافت. پزشکان در بیمارستان نتوانستند جان او را نجات دهند. وی در عملیات کوماندوها ظاهرا در پی کشف یک تونل کشته شده بود. گادی آیزنکوت که وزیر ارشد عضو کابینه جنگ است وپیشتر رئیس ستاد کل ارتش بود، در خاکسپاری پسرش گفت: «تو احساس کردی که این یک جنگ برحق است و برای بازگرداندن شهروندان ربوده شده وارد جبهه شدی...ما هر کاری خواهیم کرد که لایق دلاورانی فداکار مانند تو باشیم». ژنرال بنی گانتس، عضو ارشد دیگر کابینه جنگ نیز در این آیین گفت چیزی که باعث شده یک پسر جوان و با استعداد همه چیز خود را رها کرده و به جنگ برود، فرهنگ حاکم بر خانه‌ای است که در آن بزرگ شده و عشق به کشور را در فرزندان پرورش داده است. ژنرال گانتس افزود گال را از زمانی که در ارتش بود، می‌شناخته و شهامت و ایثار او «میراث ما در ادامه راه خواهد بود».
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، اسحاق هرتسوگ رئیس‌جمهور، یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون و شمار زیادی از دولتمردان و سیاستمداران اسرائیلی و مقامات خارجی در آیین خاکسپاری پسر گادی آیزنکوت شرکت کردند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در تماس تلفنی مرگ پسر ژنرال آیزنکوت را به او تسلیت گفته است. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، گال مئیر آیزنکوت پیش از آن‌که از سوی ارتش برای خدمت احضار شود، داوطلبانه راهی جبهه شد. پسر یکی از دستیاران ارشد بنیامین نتانیاهو، یحی‌ال لایتر نیز به تازگی در جنگ در غزه کشته شد. آونر نتانیاهو، یکی از دو پسر بنیامین نتانیاهو نیز از تحصیلات در خارج بازگشته و در جبهه‌های جنگ حضور دارد و پسر دیگرش، یائیر، برای گردآوری کمک جهت ارتش اسرائیل با نهادهای اسرائیلی در آمریکا همکاری می‌کند. فرزندان و بستگان بسیاری از مقامات ارشد اسرائیلی در جنگ جاری حضور دارند.
اظهارات مقام تشکیلات خودگردان درباره لزوم همکاری حماس با این حکومت در آینده
محمد الاشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن اعلام کرد که این حکومت به رهبری محمود عباس در حال کار با آمریکا بر روی طرح وضعیت غزه پس از جنگ جاری است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ با توضیح چشم‌اندازی که برای نوار غزه پس از جنگ دارد، گفت با حمایت بین‌المللی باید ساز و کاری ایجاد شود تا رهبری تشکیلات خودگردان بتواند با همکاری حماس، حکومت در این منطقه را در دست بگیرد. الاشتیه گفت در دیدارهایی که در هفته جاری میان او و مقامات آمریکایی برگزار شد، آن‌ها (آمریکایی‌ها) اجماع داشتند که «اسرائیل نباید نوار غزه را دوباره اشغال کند، یا در بخشی از آن نواره حائل امنیتی ایجاد نماید یا ساکنان فلسطینی را اخراج کند». محمد الاشتیه افزود در روزهای آتی به دوحه خواهد رفت تا قطر را متقاعد کند که به جای حمایت از حماس، پشتیبان تشکیلات خودگردان فلسطینی باشد. بنیامین نتانیاهو و دولت اسرائیل از این‌که محمد الاشتیه، محمود عباس و تشکیلات خودگردانی هنوز نیز حمله گروه حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر را محکوم نکرده‌اند، خشمگین هستند. به نوشته بلومبرگ، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی در گفت‌وگو با این خبرگزاری مدعی شد که درگیری جاری از روز ۱۵ مهر شروع نشد. او همچنین ادعا کرد آن‌چه که اسرائیل در غزه انجام می‌دهد، «انتقام‌گیری است» ولی حاصلی هم برای اسرائیل دربر نخواهد داشت. نتانیاهو این هفته گفت تا زمانی که او در رهبری اسرائیل باشد، نخواهد گذاشت که حکومت خودگردان فلسطینی و محمود عباس که هنوز هم حاضر به محکوم کردن حماس نیستند، نقشی در اداره غزه داشته باشند.
فتح: اظهارات یک عضو حماس درباره آوارگی فلسطینیان را محکوم کرد
سخنگوی جنبش فتح، «مستقر در کرانه باختری» اظهارات اسامه حمدان از رهبران حماس در مورد عادی‌سازی آوارگی فلسطینی‌ها از غزه را محکوم کرد و آن را "ناقص" دانست. حسین حمایل، به خبرگزاری فلسطین گفت: اظهارات حمدان غیرقابل قبول است، حماس باید بداند که جان شهروندان فلسطینی مهمتر از منافع حزبی است و باید به گونه‌ای صحبت کند که در خدمت مردم فلسطین باشد و موضوع نباید به قیمت خون فلسطینی‌ها تمام شود. پیش از این، عبدالفتاح دوله، سخنگوی دیگر فتح، هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات حمدان خطرناک است و حاوی نشانه‌ای عمومی از پذیرش ایده آواره‌کردن مردم غزه به سینا است. حمدان که در لبنان اقامت دارد دیروز گفته بود: هرگونه تلاش برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از غزه «به معنای پایان یافتن مسئله فلسطین نیست، بلکه آنها در جایی که هستند می‌مانند و به مقاومت خود ادامه می‌دهند». حمدان همچنین گفت: «هیچ کس تصور نمی‌کند که صحرای سینا فلسطینی‌ها را ببلعد. برعکس، اگر اشغالگران فکر کنند که اخراج هر کسی از آنجا راه حلی دارد، منطقه مرزی پایگاه مقاومت بیشتری در برابر اشغالگری خواهد بود!»
فتح، مهمترین و بزرگ‌ترین گروه در اتحادیه احزاب فلسطینی موسوم به سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) به رهبری محمود عباس است؛ و رویکردی ناسیونالیستی دارد و برخلاف سازمان اسلام‌گرای حماس از سوی هیچ دولتی به عنوان گروه تروریستی شناخته نمی‌شود و خواهان نابودی اسرائیل نیست و دولت تشکیلات خودگردان را در دست دارد.
نتانیاهو: حزب‌الله، بیروت و جنوب لبنان را به غزه و خان‌یونس تبدیل می‌کند!
در حالی که تشدید تنش‌ها در مرز جنوبی لبنان بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله همچنان ادامه دارد، نخست‌وزیر اسرائیل تهدید کرده است که بیروت را به غزه تبدیل خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو عصر امروز در جریان یک سفر میدانی برای ارزیابی وضعیت مرزهای شمال اسرائیل با لبنان گفت: «اگر حزب‌الله جنگی همه‌جانبه را آغاز کند، بیروت و جنوب لبنان، به غزه و خان‌یونس تبدیل خواهند شد!»
واکنش یک مقام تشکیلات خودگردان فلسطینی به بازداشت‌ها در غزه

پس از انتشار ویدئوها و تصاویری از اسارت دهها نیروی حماس در غزه، رئیس اداره امور اسیران فلسطین در کرانه باختری، تایید کرد که هیچ اطلاعات رسمی در مورد تعداد یا نام اسیران نوار غزه در اسرائیل وجود ندارد.
قدورا فارس، به خبرگزاری جهان عرب گفت: ما از روز اول از طریق نهادهای بین‌المللی تلاش کردیم تا اطلاعاتی در مورد تعداد اسرا به دست آوریم، اما اسرائیل خودداری می‌کند. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائيل فیلمی از دستگیری ده‌ها نفر که مدعی است از نیروهای حماس هستند در غزه را منتشر کرده که نشان می‌دهد اسرای فلسطینی در حالیکه فقط یک شورت بر تن دارند، در کامیون‌ها به سمت احتمالا زندان‌های داخل اسراییل منتقل می‌شوند. همزمان، ارتش اسرائیل می‌گوید «میدان فلسطین» در شهر غزه را به تصرف خود درآورده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها