به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۲۱:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۵ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۴۴۴۹۱۹

۳ اسیر اسرائیلی در غزه اشتباهی کشته شدند!

سه گروگان اسرائیلی که با شلیک سربازان اسرائیلی کشته شدند
سه گروگان اسرائیلی که با شلیک سربازان اسرائیلی کشته شدند
گروه بین‌الملل: در پی بیانیه ارتش اسرائیل در تأیید کشته شدن سه مرد اسرائیلی اسیر در دست حماس با آتش سربازان اسرائیلی در باریکه غزه، هزاران نفر از ساکنان تل‌آویو و شماری از اعضای خانواده‌های اسرائیلی‌های گروگان در خیابان‌های این شهر خواهان آن شدند که دولت اسرائیل ابتکار تازه‌ای را برای معامله‌ای که به آزادی سریع‌تر این گروگان‌ها منجر شود، ارائه کند.
ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد سه تن از گروگان‌های در بند گروه حماس در غزه را به اشتباه با شلیک گلوله از پا درآورده است. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که در جریان نبرد با اعضای حماس در محله شجاعیه شهر غزه که منطقه‌ای پرتراکم است، نیروهای نظامی «به اشتباه سه گروگان اسرائیلی را به عنوان تهدید شناسایی کردند» و آنها را مورد هدف گلوله قرار دادند. همچنین اعلام شده که پیکر این سه شهروند اسرائیلی به کشورشان بازگردانده و هویت آنها تأیید شده است. نام دو تن از کشته شدگان سمر تالالکا و یوتام حیم اعلام شده که در کیبوتص کفر عزا در روز ۱۵ مهر توسط نیروهای حماس ربوده شده بودند. خانواده گروگان سوم خواستار آن شده که هویت او فاش نشود. یکی از سه مرد جوان اسرائیلی که ارتش اسرائیل کشتن «اشتباهی» آن‌ها را با آتش خودی هنگام فرار از دست حماس در محله شجاعیه در شرق شهر غزه در روز جمعه، ۲۴ آذر، تأیید کرد، آلون لولو شِمریز نام دارد که فرزند یک مرد ایرانی‌زاده ساکن جنوب اسرائیل، آوی لولو شمریز بود. مقام‌های نظامی اسراییل پیش‌تر خبر دادند جنازه سه تن دیگر از گروگان‌های حماس را این هفته یافتند و به اسرائیل بازگرداندند.
دانیل هگاری، سخنگوی ارتش، تأیید کرد که نیروهای نظامی روز جمعه در عملیات خود در محله شجاعیه در شرق شهر غزه، متوجه سه چهره مشکوک شده و آن‌ها را «تهدید» برای خود تشخیص داده و هدف قرار دادند اما «بسیار زود» متوجه «تشخیص اشتباه» خود شدند.
هگاری متعهد شد که تحقیقات کامل در این زمینه به آگاهی خانواده‌ها و مردم برسد. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سه مرد جوان اسرائیلی که کشته شدند ۷۰ روز در اسارت حماس زنده مانده بودند و احتمالا در پی کشته شدن اعضای حماس که مأمور مراقبت از آن‌ها بودند در عملیات اسرائیلی، فرصت را برای فرار مناسب دیدند و در نظر داشتند خود را به سربازان اسرائیلی نزدیک کنند.
سخنگوی یونیسف: در غزه، هیچ جا برای کودکان امن نیست
سخنگوی یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، در گزارشی از اثرات مستقیم جنگ بر کودکان و خانواده‌ها در غزه گفت کودکان این باریکه در شرایط «فاجعه‌باری که با آن روبه‌رو هستند» هیچ امنیتی ندارند. جیمز الدر گفت در ۲۰ سال کار خود در یونیسف شاهد بحران‌های انسانی زیادی در جهان از قحطی، سیل و مناطق جنگی و زندگی مردم در اردوگاه‌های آوارگان بوده اما «هرگز» شاهد این همه ویرانی و نومیدی مانند رویدادهای جاری غزه نبوده است. او گفت به مدت یک هفته، فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر غزه تا گذرگاه الرفح، مرز غزه با مصر، را همراه با یک کاروان کمک‌رسانی طی کرده و شاهد بوده که ویرانی خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گسترده است و بمباران‌ها مناطق را «مسطح» کرده است.
جیمز الدر مردی را دیده که از دل آوار ساختمانی بیرون آمده و برای او رقم ۳۰ را نوشته: ۳۰ تن از اعضای فامیل او در بمباران کشته شدند و تمامی عزیزان خود را از دست داده بود.
یونیسف در آغاز جنگ گفته بود غزه «قبرستان کودکان و جهنمی برای همه است» و با ادامه بمباران و جنگ، اوضاع اکنون وخیم‌تر شده است. جیمز الدر در شهادت روز جمعه خود سخنان یکی از همکارانش را نقل کرد که چند هفته پس از جنگ گفته بود کشتار و معلولیت کودکان، ناپدید شدن بچه‌ها، حمله به بیمارستان‌ها و مدارس و محرومیت از دسترسی به نیازهای اساسی «لکه‌ ننگی بر وجدان همه ماست» و «هنوز نیز این گفته صادق است». الدر گفت کودکان غزه اکنون از آسمان در خطر هستند، به روی زمین نیز در معرض تهدید بیماری و مرگ از گرسنگی و تشنگی هستند و هیچ‌جا امن نیست. به گفته او، وضعیت کودکانی وخیم‌تر است که والدین و یا تمامی اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند‌ و کسی برای سرپرستی آن‌ها نیست. این مقام سازمان ملل اظهار داشت که کودکان غزه به حد کافی رنج تحمل کرده‌اند و اکنون به یک آتش‌بس بشردوستانه و صلح نیاز داریم. به گفته الدر، امنیت واقعی برای کودکان غزه مشروط به این است که طرف‌های درگیر دسترسی بلامانع به غیرنظامیان را تضمین کنند. او گفت توان یونیسف برای توزیع آب، غذا، مکمل‌های غذایی، سوخت و سایر اقلام بشردوستانه نیازمند آتش‌بس فوری است.
اسرائیل: یک تونل بزرگ را در غزه کشف کردیم 
 ارتش اسرائیل روز جمعه، ۲۴ آذر اعلام کرد که نظامیانش فرماندهی محلی نیروهای حماس در محله شجاعیه در شرق شهر غزه را یافته و «منهدم» کرده‌اند. بیانیه ارتش حاکی است نیروهایش در این عملیات «برای نخستین بار از پهپادی با نام ماعوز در شناسایی و انهدام حماس» استفاده کردند. جزئیات بیشتری درباره این نوع پهپاد اسرائیلی داده نشد. عملیات نظامیان اسرائیلی در محله شجاعیه در روزهای گذشته به مرگ دو افسر ارشد و کشته شدن دست‌کم هشت نظامی دیگر منجر شد که سنگین‌ترین تلفات برای ارتش اسرائیل در یک روز محسوب شد.
بیانیه ارتش افزوده که سربازان در عملیات دیگری در ساعات اخیر در منطقه خان یونس در جنوب غزه تونلی وسیع را که برخی از اعضای حماس موتورسیکلت‌های خود در حمله روز ۱۵ مهر را از آن بیرون آوردند، شناسایی کرده و از بین بردند. این تونل در حد حرکت موتورسیلکت در آن وسعت داشته است. به گفته ارتش، نظامیان از سامانه جنگی موسوم به «نیش فولادی» نیز برای انهدام یک انبار سلاح استفاده کردند. این سلاح که دقت آن بالا توصیف شده، به تازگی در جریان جنگ جاری مورد استفاده بیشتر ارتش اسرائیل قرار گرفته است.
تصویربردار شبکه الجزیره در غزه کشته شد
شبکه خبری الجزیره قطر روز جمعه اعلام کرد٬ سامر ابودقه، فیلمبردار این شبکه خبری در جریان حملات اسرائیل کشته شد. طبق این گزارش، وائل ابو دحدوح، خبرنگار الجزیره نیز مجروح شده است. کاخ سفید با خانواده سامر ابودقه٬ تصویربردار شبکه الجزیره که در حملات اسرائیل به غزه کشته شد، ابراز همدردی کرد و به آنها تسلیت گفت.جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، در این زمینه گفت: «می‌خواهم از صمیم قلب با شبکه الجزیره و همچنین خانواده و عزیزان سامر ابودقه، ابراز همدردی کنم، (او کسی بود) که در میدان حضور داشت و نه تنها برای بینندگان شما، بلکه برای مردم سراسر جهان کارهای ضروری و مهمی را انجام می‌داد.» شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد که سامر ابودقه در حمله پهپادی اسرائیل در غزه زخمی شد. خبرگزاری فرانسه هم اعلام کرد وائل ابو دحدوح از ناحیه دست مجروح شده و به بیمارستان ناصر در خان یونس منتقل شده است.
حملات گسترده اسرائیل به شمال و جنوب نوار غزه
رسانه‌های فلسطینی و عربی از بمباران و حملات گسترده اسرائیل به شمال و جنوب غزه و به ویژه خان یونس در شامگاه جمعه و بامداد شنبه خبر دادند. این رسانه‌های می‌گویند، نبرد سنگین نیروهای اسرائیل و حماس در شمال شهر غزه همچنان ادامه دارد. طبق این گزارش‌ها، ارتش اسرائیل مناطق شمالی غزه را با حملات هوایی و توپخانه‌ای هدف قرار داده است. در همین حال، ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل نیز روز جمعه با اشاره به کاهش تعداد راکت‌های شلیک شده توسط حماس، گفت که اسرائیل در جنگ پیروز شده و توان حماس را از بین برده است.
شمار کشته‌شدگان در غزه از ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر گذشت
 حماس اعلام کرد، شمار کشته‌شدگان در جنگ در این منطقه به بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. طبق این گزارش، دست‌کم هشت هزار نفر از کشته‌شدگان حملات اسرائیل به منطقه غزه کودکان هستند. حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه گروه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال جاری دست کم یک هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشت. به دنبال این حمله، اسرائیل عملیات نظامی گسترده‌ای برای از بین بردن گروه حماس آغاز کرده است که همچنان ادامه دارد.
رئیس موساد برای ازسرگیری مذاکرات درباره آزادی گروگان‌ها با نخست وزیر قطر دیدار می‌کند
دو منبع مطلع به وب‌سایت اکسیوس گفته‌اند، داوید برنئا، رئیس موساد، سازمان اطلاعات خارجی و عملیات ویژه اسرائیل، آخر هفته (شنبه و یکشنبه) با محمد بن‌ عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر این کشور ، در اروپا دیدار می‌کند، تا در خصوص تبادل گروگان‌ها گفت‌وگو کند.
این نخستین دیدار بین مقامات ارشد اسرائیلی و قطری از زمان شکست آتش‌بس هفت روزه و آغاز مجدد درگیری و گسترش عملیات نظامی به جنوب غزه است. اکسیوس می‌گوید، بازگشت اسرائیل به میز مذاکره نشان می‌دهد که این کشور آماده است تا یک معامله تازه بر سر مبادله گروگان‌ها را بررسی کند. توافق قبلی که به آتش بس یک هفته‌ای منجر شد، به خاطر خودداری حماس از آزادی بقیه زنان گروگان، ادامه نیافت. حماس، اسرائیل را مسئول شکست این توافق دانست و گفت زنانی که اسرائیل پیشنهاد آزادی آنها را داده سربازان ارتش اسرائیل بودند.
این سایت می‌گوید،احتمالا بیانیه ارتش اسرائیل در روز جمعه درباره کشته شدن سه گروگان در جریان آتش خودی در غزه در تغییر رویکرد اسرائیل موثر بوده است. ارتش اسرائیل در بیانیه خود اعلام کرد، احتمال دارد این سه نفر موفق به فرار شده بودند یا در جریان درگیری شدید نیروهای گروه حماس، اعضای این گروه مجبور آزاد کردن آنها شده بودند. لحظاتی پس از این بیانیه ارتش اسرائیل، شماری از خانواده‌های گروگان از دولت اسرائیل خواستند طرح مبادله تازه‌ای را پیگیری کند. گفته می‌شود، حماس همچنان ۱۳۰ گروگان در اختیار دارد. در جریان توافق قبلی حماس ۱۰۰ گروگان را آزاد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها