E_DOC_LOCATION_20_BLOCK}'; $conf['doc']['blocks'][29] = '{TOP_DOCS_VISIT_MAIN_BLOCK}'; $conf['doc']['blocks'][30] = '{TOP_DOCS_COMMENT_MAIN_BLOCK}'; ?> تقابل فقر و ثروت در تهرانگردی مسجدجامعی - بهار نیوز
 
به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۴:۴۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۴۵۱۲۵

تقابل فقر و ثروت در تهرانگردی مسجدجامعی

گروه جامعه: تقابل فقر و ثروت در کوچه‌پس‌کوچه‌های منطقه 2 شهر تهران،‌ مهم‌ترین اتفاقی بود که در مقابل چشمان رییس شورای شهر و شهردار منطقه 2 تهران در بازدید از این منطقه خودنمایی کرد.
تقابل فقر و ثروت در تهرانگردی مسجدجامعی
احمد مسجدجامعی  رییس شورای شهر تهران و عابد ملکی شهردار منطقه 2 شهر تهران در تهرانگردی این هفته خود که با بازدید از منطقه دو پایتخت انجام شد در ابتدا با حضور در منزل محمود دعایی نماینده اسبق مجلس و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در کنار خانواده وی مراسم نیمه شعبان را جشن گرفته و تبریک گفتند. در ادامه کارگاه بابک گرمچی نقاش و گرافیست مقصد بعدی جمع بازدیدکننده بود که در آن با رونمایی از مجموعه پرندگان و مجموعه کارهای دستی و صنعتی وی در مورد آنها به صحبت پرداختند.

مجموعه پرندگان شامل 374 سیمرغ به دلیل وجود 374 محله در شهر تهران است که قرار بوده در ساختمان شورای شهر پایتخت قرار گیرد. منزل تاجر میلیونر آقای دریانی خیر مدرسه‌ و مسجدساز دیگر مکانی بود که رییس شورای شهر و شهردار منطقه از آن بازدید کردند. دریانی با اشاره به اینکه در زمان پیروزی ارتش سرخ بر ارتش سفید تفلیس را ترک کرده و به دریان آمده گفت:‌ دریان در آن زمان جای مناسبی برای ما نبود و کار رایج مردم کشاورزی بود و ما تاجر بودیم به همین دلیل به ارومیه نقل مکان کردیم تا بتوانیم شرایط خود را ادامه دهیم.

وی همچنین درمورد بازگشت آنها به تهران و چگونگی ایجاد منطقه دریان خاطرنشان کرد: آب دریان را از فرحزاد آوردیم، برق آن را از طریق کارخانه و زمین آن را با متری 6 تومان خریداری کردیم. مسجدجامعی پس از آن به دکه حلبی ساخته جانباز شیمیایی رفت که به کفاشی و واکس‌زنی مشغول بود. علی کمالی در گفت‌وگوی خود با رییس شورای شهر به خبرنگاران گفت:‌محل تولدم بجنورد بوده و در زمان جنگ در دهلران شیمیایی شدم. پس از آن برای زندگی به تهران بازگشتم ولی نتوانستم در کار ساختمان موفق باشم و از همشهری‌ام کفاشی را یاد گرفتم.

وی با اشاره به اینکه 14 سال است به کفاشی مشغول است خاطرنشان کرد:‌ سه فرزند دارم که یکی از آنها پسر است. پسرم به دلیل شرایط نامساعد جسمی من که از سال 86 کلا از کار افتاده شدم تحصیلش را رها کرد و در حالی که شاگرد اول بود برای کمک به من به کار مشغول شد. او الان 18 سال دارد و برای سربازی به خدمت رفته است. حتی 9 ماه برای او کسر خدمت ناشی از جانبازی و مدت جبهه جنگ گرفتم اما اعلام کردند که کسر خدمت به متولدین 73 تعلق نمی‌گیرد. کمالی در مورد وضعیت زندگی‌اش اظهار کرد: دخترم در آستانه ازدواج است و شرایط مالی مناسبی نداریم. چندی پیش نیز یک فرد کلاهبردار به بهانه اینکه از اداره بیمه آمده و می‌خواهد برایم دفترچه بیمه بگیرد از من یک میلیون تومان اخاذی کرد که 800 هزار تومان آن را از کاسبان همین محل اخذ کردم و هم اکنون به آنها بدهکارم.

این جانباز شیمیایی در اتابک خاوران مستاجر است و شرایط بسیار سختی از نظر مالی برای زندگی دارد. به گفته مسجدجامعی کمالی دارای پرونده در بنیاد جانبازان است اما با آن کاری ندارد. علت اینکه او در این محل برای خود نام و نشانی به دست آورده نیز مسائل اخلاق و انسانی او در کار و زندگی است. پس از آن رییس شورای شهر با حضور در تره بار تیموری از وضعیت مغازه‌های مختلف این تره‌بار بازدید کرد و با برخی مشتریان و فروشندگان به صحبت پرداخت. نیروگاه برق آلستوم مکان دیگری بود که در این هفته از آن بازدید شد. این نیروگاه مهندسی نیروگاه برق کل کشور در مورد نیروهای انسانی و تجهیزات را بر عهده دارد و مرکز تولید توسعه پراکنده صنعت برق ایران در آن قرار گرفته است. فضای این نیروگاه 17 هکتار است که 3 هکتار آن تاسیسات و 14 هکتار آن فضای سبز است و آب مازاد آن برای آبیاری به صورت مجانی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

این نیروگاه ابتدا در 5 کیلومتری تهران بوده اما کم کم به درون شهر منتقل می‌شود. 110 پرسنل داشته و از سال 1338 آغاز به کار کرده و تامین برق نصف تهران را بر عهده دارد. رییس شورای شهر در بازدید از این نیروگاه با اشاره به اینکه 90 درصد انتقال خطوط حساس تهران به زیر زمین انجام شده است گفت: ظرف 15 روز آینده کلیه خطوط 230 کیلووات از منطقه مسکونی پیرامون خیابان پیامبر جمع‌آوری می شود و این موضوع به زیبایی شهر و مناسب‌سازی مبلمان شهر کمک خواهد کرد. مسجدجامعی علت موفقیت این نیروگاه را بهره‌برداری مناسب از آن دانست و خاطرنشان کرد: مدت فعالیت این نیروگاه 60 سال است. اما کشورهایی دیگری که چنین نیروگاه‌هایی را داشته‌اند تنها توانسته‌ اند 25 سال از آن بهره‌برداری کنند.

اولین مرکز ترک معتادان الکلی مکان دیگری بود که از آن بازدید شد. جمعیت خیریه تولد دوباره در منطقه دو تهران اولین مکانی است که مسئول راه‌اندازی چنین مرکزی به صورت پایلوت شده است. این در حالی است که این مرکز مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی برای ترک معتادان الکلی گرفته است. به گفته یکی از مددکاران این مرکز موضوع الکل سه چهار سالی است به عنوان دغدغه مطرح شده و از زمان دوماهه آغاز به کار مرکز ترک الکل تولد دوباره شش پرونده تشکیل شده که به صورت سرپایی مراجعین آن در حال مداوا هستند و دو نفر هم به صورت بستری تحت درمان قرار گرفته‌اند.

حضور در منزل شهید حسن باقری و گفت و گو با مادر این شهید اتفاق بعدی تهرانگردی این هفته رییس شورای شهر بود. مادر شهید باقری با اشاره به اینکه 28 سال است در تهران زندگی می‌کنیم گفت: اولین منزلمان در خیابان خیام بود اما شهید باقری متولد خیابان ارگ است و تحصیل خود را از دبستان مترجم الدوله آغاز و از مروی فارغ‌التحصیل شده است. وی افزود: شهید باقری پس از شرکت در کنکور قبول شد و به ارومیه رفت. سه ترم درس خواند. به دلیل فعالیت‌های مذهبی از دانشگاه خارج شد و به تهران آمد و پس از آن به سربازی رفت و پس از آن به دلیل انقلاب و صحبت های امام خمینی (ره) مبنی بر فرار سربازان از محل خدمت خود فرار کرد.

مادر شهید باقری در صحبت‌های خود با شهردار منطقه دو با بیان گلایه خود از وضعیت پیاده‌رو خیابان شادمان اظهار کرد: از زمانی که ما در این منطقه حضور پیدا کرده‌ایم هیچ کاری بر روی پیاده رو شادمان انجام نشده و بسیار ناهموار است. بنابراین از شما درخواست می‌کنم که نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید. مسجدجامعی پس از بازدید از بقعه شیخ عبدالله طرشتی از حمام طرشت بازدید کرد و سپس به قهوه خانه قدیمی در طرشت رفت و با مدیر قهوه‌خانه در مورد خاطرات گذشته به گفت‌وگو پرداخت. همچنین در ادامه با بازدید از منزل دو بزرگ طرشت پیشنهاد داد که شهرداری نسبت به ترمیم و بازسازی این دو منزل به عنوان نماد ساختمان‌های قدیمی طرشت اقدام کند.

مرکز توانبخشی فرخنده دیگر مکانی بود که رییس شورای شهر در آن حضور یافت و با بازدید از کودکان عقب مانده ذهنی تحت تاثیر شرایط آنها قرار گرفت و درخواست کرد که نسبت به رفع مشکلات این مرکز اقدام شود. رییس شورای شهر تهران در بازدید پایانی خود به ساختمان در حال احداث هتل بین‌المللی اسپیناس در سعادت آباد رفت. قرار است بزرگترین سالن ارکسترال ایران در این هتل ساخته شود. این در حالی است که بزرگترین سالن ارکسترال ایران تاکنون در برج میلاد وجود داشت. ارتفاع سالن ارکسترال هتل اسپیناس در سعادت آباد دارای ارتفاع 20 متری است و گنجایش 2500 نفر را در خود دارد. مسجد جامعی پیشنهاد داد که در محوطه همجوار این سالن فضایی به نمادهای مشاهیر ایران اختصاص یابد که با موافقت صاحب هتل روبرو شد. پیش‌بینی می‌شود که این سالن و فضای پیرامونی آن به بهره‌برداری برسد.
مرجع : ايسنا