به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۴۵۴۷۱۴

داغی بدن با افسردگی شدید مرتبط است

داغی بدن با افسردگی شدید مرتبط است
گروه علمی: دانشمندان می‌گویند افزایش دمای بدن و شدت علائم افسردگی با هم مرتبط است، اما هنوز دلیل و چگونگی آن را درنیافته‌اند.به گزارش ایسنا، پژوهشگران در بزرگترین مطالعه در نوع خود دریافته‌اند که افرادی که از اختلال افسردگی عمده(MDD) رنج می‌برند، احتمال بیشتری دارد که دمای بدن بالاتری داشته باشند.
 
 این یافته راه را به روی درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند به تنظیم این عملکرد کمک کنند و به طور بالقوه علائم ناتوان‌کننده را کاهش دهند.اختلال افسردگی عمده یا اختلال افسردگی ماژور یک بیماری روانی است که مشخصه‌های اصلی آن حالت افسردگی در وضعیت‌ها و موقعیت‌های مختلف، عزت نفس پایین و بی‌علاقگی به انجام فعالیت‌هایی که به ‌طور معمول لذت‌بخش هستند به مدت دستکم دو هفته است.

افسردگی معمولاً همراه با علائمی مثل عدم عزت نفس، اختلالات خواب، اختلالات خوردن، خستگی، بی‌حالی و احساس دردِ بدون دلیل است. همچنین در مواردی، فرد افسرده ممکن است هذیان بگوید یا چیزهایی ببیند یا بشنود که دیگران قادر به احساس آنها نیستند. برخی از بیماران به نوعی افسردگی بازگشتی دچار هستند، به این معنا که فرد دوره‌هایی از افسردگی را تجربه می‌کند که ممکن است بین هر دوره، سال‌ها فاصله باشد.

شایان ذکر است که اختلالات افسردگی می‌توانند تأثیراتی بسیار منفی بر شخصیت فرد، کار، درآمد مالی، زندگی تحصیلی و نیز وضعیت خواب، عادت‌های غذایی و سلامت عمومی او داشته باشد و همین عوارض، مراجعه به ‌موقع به روانشناس بالینی و روانپزشک را در صورت مشاهده نشانه‌ها به امری ضروری تبدیل می‌کند.

اکنون پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو(UCSF) داده‌های جمع‌آوری شده از بیش از ۲۰ هزار فرد را در طول هفت ماه و از ۱۰۶ کشور تجزیه و تحلیل کردند. دانشمندان با استفاده از همین شرکت‌کنندگان به داده‌های دمایی ۲۰ هزار و ۸۶۳ نفر شامل ۵۳ درصد مرد و ۴۷ درصد زن دست یافتند و داده‌های یک حسگر پوشیدنی برآمده از ۲۱ هزار و ۶۴ نفر شامل ۵۶ درصد مرد و ۴۴ درصد زن را بررسی کردند.

در مجموع ۵۵۹ هزار و ۶۶۴ ارزیابی دمای بدن انجام شد که به طور متوسط ۲۷ قرائت در روز برای هر شرکت‌کننده انجام شد.در همان زمان، ارزیابی‌های ماهانه سلامت روان با استفاده از معیار افسردگی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد به همراه سیستم اطلاعاتی سنجش پیامدهای گزارش‌شده بیمار(PROMIS) که یک سیستم رتبه‌بندی قابل اعتماد برای اندازه‌گیری سطوح افسردگی(خفیف تا شدید) است، انجام شد.

اشلی میسون سرپرست تیم پژوهش می‌گوید: از نظر ما این بزرگترین مطالعه تا به امروز برای بررسی ارتباط بین دمای بدن و علائم افسردگی در یک نمونه وسیع جغرافیایی است.آنچه پژوهشگران دریافتند این بود که دمای بدن مستقل از متغیرهایی مانند سن و جنس با شدت علائم افسردگی مرتبط است. آنها همچنین دریافتند که افزایش سطح شدت افسردگی با دمای بالاتر بدن مطابقت دارد.

در حالی که پژوهشگران همچنین روندی را در نمرات افسردگی بالاتر و عدم نوسان دما در دوره‌های ۲۴ ساعته مشاهده کردند، داده‌ها از نظر آماری معنی‌دار نبودند.مطالعات قبلی کمتر از ۳۰۰ شرکت‌کننده را در یک محیط کنترل‌شده نمونه‌برداری کرده‌اند. این تجزیه و تحلیل داده‌های دنیای واقعی فراتر از یک محیط آزمایشگاهی برای درک رابطه بین دمای بدن و MDD و همچنین برای توسعه روش‌های درمانی جدید با محوریت اختلال عملکرد تنظیم حرارت بسیار مهم است.

در حالی که غیر منطقی به نظر می‌رسد، درمان‌های بالقوه شامل درمان‌های افزایش دمای بدن مانند جلسات یوگای گرم و سونا برای فعال کردن مکانیسم‌های خود خنک کننده بدن است.میسون می‌گوید: از قضا، گرم کردن افراد در واقع می‌تواند به کاهش مجدد دمای بدن منجر شود که اثر آن بیشتر از سرد کردن مستقیم افراد مانند قرار گرفتن در حمام یخ دوام دارد. بنابراین با خود فکر کردیم که اگر بتوانیم دمای بدن افراد مبتلا به افسردگی را برای درمان‌های مبتنی بر گرما به خوبی پیگیری کنیم، چه می‌شود؟

اختلال افسردگی عمده(MDD) در سال ۲۰۰۸ به عنوان سومین علت بیماری در سراسر جهان رتبه‌بندی شد و سازمان بهداشت جهانی معتقد است تا سال ۲۰۳۰ به رتبه اول صعود خواهد کرد. از آنجایی که این بیماری، چند عاملی است و به عوامل بیولوژیکی، ژنتیکی، محیطی و روانی اجتماعی مرتبط است، درمان موثر آن فوق‌العاده پیچیده است.

در حالی که هنوز اطلاعات کمی در مورد دمای بدن و افسردگی وجود دارد، از جمله اینکه آیا با مکانیسم‌های خود خنک کننده ناکارآمد یا فرآیندهای متابولیکی تولید کننده گرما مرتبط است یا نه، پژوهشگران معتقدند که نتایج آنها برای کاوش در درمان‌های جدید تنظیم کننده حرارت مفید است.

پژوهشگران در این مطالعه خاطرنشان کردند: روشن کردن مسیرهای بیولوژیکی که از طریق آن دمای بدن در برخی از افراد مبتلا به افسردگی تغییر می‌کند، می‌تواند مکانیسم‌های بیماری‌زایی خاص‌تری را نشان دهد که برای افراد مبتلا به افسردگی و دمای بالای بدن به صورت هدفمند قابل درمان هستند.میسون در پایان گفت: با توجه به افزایش نرخ افسردگی در ایالات متحده، ما از احتمال پیدایش راه‌حل جدیدی برای درمان آن هیجان‌زده هستیم.
این پژوهش در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
برچسب ها: افسردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها