به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۹ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب : ۴۵۷۳۳
تنها راه حل توسط خود عراقي‌ها و تشكيل دولتي فراگير است

اوباما: نظامیان آمریکایی هرگز به عراق باز نمی‌گردند

گروه بين الملل: رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به سفر قریب الوقوع وزیر خارجه این کشور به منطقه اعلام کرد نظامیان آمریکایی هرگز برای جنگ به عراق باز نخواهند گشت.
اوباما: نظامیان آمریکایی هرگز به عراق باز نمی‌گردند
باراک اوباما در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: آمریکا آماده اعزام شماری از مشاوران امنیتی خود به عراق است که ممکن است تعداد آنها به 300 نفر برسد، اما نظامیان آمریکایی هرگز برای جنگ به عراق بازنخواهند گشت، ولی ما به نیروهای عراقی برای جنگ با گروههای افراطی کمک خواهیم کرد. اوباما گفت اخیرا کشتی های جنگی خود را در نزدیکی عراق مستقر کردیم و تجهیزات جنگی خود را آماده کرده ایم تا در صورت نیاز از آن استفاده کنیم.

وی افزود ما در صورتی که ضرورت اقتضا کند با هماهنگی عراقی ها درباره ضربات نظامی به گروههای افراطی تصمیم خواهیم گرفت. اوباما گفت آمریکا تلاشهای دیپلماتیکی با رهبران عراق و اعراب برای برقراری صلح در عراق انجام خواهد داد و جان کری در تلاش برای حل بحران عراق به منطقه خواهد رفت. رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت هیچ حل نظامی در عراق که آمریکا بخواهد به آن روی بیاورد، وجود ندارد، ولی می توانیم دست به تلاشهای دیپلماتیک بزنیم و از نیروهای عراقی برای اخراج داعش حمایت کنیم.

وي گفت: در صورتی که مواضع ایران همچون موضع آمریکا در قبال بحران عراق بی طرفانه و با درنظر گرفتن منافع همه گروه های عراقی باشد، کاخ سفید از آن حمایت خواهد کرد اما اگر قرار باشد ایران صرفا با حمایت از شیعیان قصد حل این بحران را داشته باشد (همچون نقشي كه در سوريه دارد)، نتیجه آن به وخیم تر شدن بحران منجر مي‌شود. اوباما در خصوص مواضع آمریکا نسبت به بحران کنونی در عراق گفت: ما قصد تغییر وتعیین دولت در عراق را نداریم و معتقد نیستیم که گزینه نظامی، گزینه مثبتی برای حل این بحران باشد.

وی افزود : به اعتقاد ما ؛ حل این بحران به عهده دولت و مردم عراق است، نقش آمریکا، نقش مشاروه وکمک برای حفظ یکپارچگی عراق در راستای حل این بحران است. باراک اوباما گفت: آمریکا آماده اجرای ˈاقدام نظامی هدفمند و دقیقˈ علیه شورشیان عراق است اما در این زمینه با کنگره مشورت خواهد کرد. وی در عین حال تاکید کرد که نیروهای آمریکایی به صحنه نبرد در عراق باز نخواهند گشت، دو سال پيش اين خود مالكي بود كه با ماندن تعدادي از نظاميان ما در كشورش مخالفت كرد، لذا مسئول اين موضوع (ترك كامل عراق) هم بر عهده خود آنهاست. اوباما همچنین اعلام کرد که 300 مشاور نظامی آمریکایی برای کمک به دولت عراق به این کشور اعزام خواهند شد.

رییس جمهوری آمریکا در عین حال از رهبران عراق خواست که یک ˈدستور کار فراگیرˈ را دنبال کنند و تاکید کرد: تنها رهبران دارای یک دستور کار فراگیر می توانند عراق را برای خروج از این بحران رهبری کنند. این اظهارات در حالی مطرح می شود که هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق پیشتر خواستار حملات هوایی آمریکا علیه شورشیان گروه تروریستی ˈداعشˈ در عراق شده بود.

باراک اوباما گفت: جان کری رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا بزودی برای دستیابی به راه حلی برای بحران عراق راهی منطقه خاورمیانه می شود. وی ادامه داد: عراق نباید به سرزمین تروریسم تبدیل شود و بحران در این کشور باید از طریق گفت وگو حل شود. وي گفت: آمریکا علاوه بر اعزام مشاوران نظامی به عراق، اقدامات اطلاعاتی را نیز تشدید می کند و به منظور تبادل اطلاعات و هماهنگی در برنامه ریزی ها، مراکز عملیاتی مشترک در بغداد و شمال عراق ایجاد خواهد کرد. وی در ادامه سخنانش با اشاره به این که سنی ها و کردهای عراق نیز حرف برای گفتن دارند؛ تاکید کرد که عراقی ها باید بحران این کشور را با گفت و گوی داخلی حل کنند.