به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۷ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۵۶۲۹۳
اوباما: در ارزیابی تهدید داعش اشتباه کردیم

40 هزار عضو داعش در سوریه و عراق می‌جنگند

گروه بين الملل: رئیس‌جمهور آمریکا گفت: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا میزان تهدید جریان تروریستی داعش را در عراق و سوریه درست ارزیابی نکرده بودند و سوریه به هسته اصلی حضور تروريست ها از سراسر جهان تبدیل شده است.
40 هزار عضو داعش در سوریه و عراق می‌جنگند
باراک اوباما، درگفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: این کشور خطر جریان تروریستی داعش را در عراق و سوریه درست ارزیابی نکرده بود. وی در ادامه گفت: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین در ارزیابی وضعیت ارتش عراق در مقابله با جریان داعش نیز اشتباه کردند. تروریست‌ها از درگیری‌های سوریه در پی جنگ داخلی در این کشور نهایت استفاده را کردند و داعش را به راه انداختند و توانستند نیروهای تازه‌ای جذب کنند.

وي گفت: نیروهای آمریکایی در همکاری با قبایل سنی موفق شده بودند القاعده را در عراق شکست دهند، اما اعضای این گروه با بهره برداری از خلاء قدرت در سوریه در قالب داعش (دولت اسلامی عراق و شام)‌ که بعدا به "دولت اسلامی" تغییر نام داد سربرآوردند. او تاکید کرد که قوه نظامی تنها بخشی از راه حل مقابله با آنهاست و اینکه همزمان به یک راه حل سیاسی نیاز است. اوباما گفت : تروريست ها با جذب بقایای ارتش قدیمی صدام در عراق موفق به کسب توان نظامی شده اند.

رئیس‌جمهور آمریکا با تایید سخنان جیمز کلپر، مدیر سازمان ملی اطلاعاتی این کشور، گفت، شدت خطر تروریست‌های داعش در سوریه دست‌ کم گرفته شد. جیمز کلپر پیش از این گفته بود، دولت آمریکا حدس نمی‌زد جریان تروریستی داعش چنین موفقیتی به دست آورد. او همچنین گفته بود که دولت آمریکا حدس نمی‌زده ارتش عراق به این سادگی در مقابل تروریست‌های داعش شکست بخورد.

40 هزار عضو داعش در سوریه و عراق می‌جنگند
در حالی که جامعه بین‌المللی برای مقابله با داعش و نابودی آن آماده می‌شود گزارش‌های امنیتی حاکی از این است که این گروه تروریستی از فروش نفت و اخذ مالیات از ساکنان مناطق تحت کنترل خود در سوریه و عراق روزانه شش میلیون دلار درآمد دارد.مسرور بارزانی، رئیس دستگاه اطلاعات اقلیم کردستان عراق گفت: داعش در جریان مقابله با ارتش سوریه و عراق، سلاح بسیاری به دست آورد. این درحالی است که من معتقدم همه سعی دارند توان نیروهای داعش را کم جلوه دهند. به ویژه اینکه این گروه تروریستی سلاح‌ و مهمات بسیاری را با کنترل ارتش سوریه و عراق به دست آورده است.

بارزانی افزود: تقریبا نزدیک به 40 هزار عضو داعش مسلح هستند و در سوریه و عراق می‌جنگند. مدیر مرکز اطلاعات اقلیم کردستان عراق گفت: گروه تروریستی داعش هنوز هم روزانه پول زیادی جمع آوری می‌کند. این گروه تروریستی در حال حاضر با فروش نفت و گندم جمع آوری مالیات روزانه شش میلیون دلار درآمد دارد و همچنان کمک‌های مالی هم دریافت می‌کند.

داعش تصویر برداری را ممنوع کرد
کمیته رسانه ای گروه داعش با صدور بخشنامه‌ای، نیروهای تحت امر خود را از فیلمبرداری و عکسبرداری به وسیله تلفن های همراه و دوربین های شخصی در زمان درگیری‌ها منع کرد‌. داعش این بخشنامه را در همه صفحات خود در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. کارشناسان هدف از این اقدام را پنهان نگه داشتن تحرکات نظامی این سازمان تروریستی و تلاش برای پنهان نگه داشتن اطلاعات نظامی شان دانسته و گفته اند آن ها بیم آن دارند دشمنانشان از این تصاویر استفاده کرده و در حمله به مواضع داعش به ویژه به وسیله هواپیما از آن استفاده کنند.

این گروه تروریستی تاکید کرده است که تنها برخی رسانه های نزدیک به آن اجازه انتشار تصاویر و فیلم ها را دارند. داعش یک شبکه رسانه ای کامل دارد و از طریق آن و به ویژه از طریق اینترنت سعی می کند افراد بیشتری را جذب خود کند و در چارچوب جنگ تبلیغاتی اش نیز اقدام به انتشار اخبار و تصاویر و فیلمهای پیروزی های ادعایی اش می کند .
مرجع : ايسنا