به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۵۹۳۲۴

شکست بانک مرکزی در گواهی سپرده ۳۰ درصدی

شکست بانک مرکزی در گواهی سپرده ۳۰ درصدی
گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بانک مرکزی کنونی که می‌گوید بازار آزاد ارز را قبول ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد چطور سکه را با دلار ۹۳ هزار تومانی حراج کرد؟ عملا در حراج روز یکشنبه سکه با دلار نرخ ۹۳ هزار تومانی به حراج رسید. قیمت نهایی ربع سکه در حراج حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در فرمول محاسبه نرخ سکه، با این قیمت به دلار ۹۳ هزار تومان می‌رسیم. اما اگر نرخ دلار را همین نرخ ۶۰ هزار تومانی بازار آزاد حراج می‌کردند در حراج قیمت سکه به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسید.
 
به گزارش ایلنا،وحید شقاقی‌شهری درباره اقدامات دولت برای جمع آوری نقدینگی از جمله گواهی سپرده 30 درصدی، حراج شمش و سکه در حالی که همزمان شاهد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد هستیم، اظهار داشت: بانک مرکزی از ابزارهای مرسومی که همیشه وجود داشتند استفاده می‌کند. معتقدم استفاده از ابزار گواهی 30 درصدی یک شکست سیاستی بانک مرکزی بود چراکه هزینه‌های گواهی 30 درصدی به مراتب بیشتر از فایده آن است.

وی ادامه داد: در موضوع گواهی سپرده اولا اینکه عمدتا تبدیل سپرده‌های 20 و 23 درصدی به 30 درصدی بود یعنی یک جابه جایی درون بانکی رخ داد که طبیعتا ناترازی بانک‌های را افزایش می‌دهد و در سررسید بانک‌ها باید به جای 23 درصد سود 30 درصد پرداخت کنند. بنابراین در سر رسید سالانه حجم نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و تبعات دیگری هم دارد از جمله اینکه بازار سرمایه را منفعل کرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: هدف مهم از گواهی سپرده 30 درصدی این بود که در آن زمان نرخ دلار را از 59 هزار تومان کاهش دهد اما تنها یک هفته در بازار ارز اثر گذاشت و بعد از آن دوباره شاهد افزایش نرخ دلار بودیم بطوریکه امروز هم نرخ دلار در آستانه 60 هزار تومان است. بنابراین گواهی سپرده حتی یک مُسکن یک ماهه هم برای بازار ارز نبود.

وحید شقاقی‌شهری با بیان اینکه علامت اجرای این اقدامات از سوی بانک مرکزی این پیام را به جامعه می‌دهد که در آینده نرخ دلار بیشتر می‌شود، گفت: در گذشته هم هر زمان که حراج سکه یا پرداخت و ثبت نام سکه صورت گرفت شاهد تبعات منفی آن در بازار ارز و سکه بودیم. تا کنون چند بار از حراج سکه استفاده کردیم اما علامتی که به جامعه داد این بود که اوضاع مساعد نیست و همین باعث التهاب شد.

وی افزود: بانک مرکزی کنونی که می‌گوید بازار آزاد ارز را قبول ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد چطور سکه را با دلار 93 هزار تومانی حراج کرد؟ عملا در حراج روز یکشنبه سکه با دلار نرخ 93 هزار تومانی به حراج رسید. قیمت نهایی ربع سکه در حراج حدود 11 میلیون و 500 هزار تومان بود که در فرمول محاسبه نرخ سکه، با این قیمت به دلار 93 هزار تومان می‌رسیم. اما اگر نرخ دلار را همین نرخ 60 هزار تومانی بازار آزاد حراج می‌کردند در حراج قیمت سکه به 7 میلیون و 300 هزار تومان می‌رسید.

این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه بانک مرکزی حتی با دلار 60 هزار تومانی هم سکه را حراج نکرد، ادامه داد: بانک مرکزی که می‌گوید نرخ دلار در بازار آزاد تلگرامی است و دلار 42 هزار و 800 تومان مرکز مبادله نرخ مرجع بوده اما حراج را با دلار 93 هزار تومانی انجام داد. سوال از بانک مرکزی این است؛ شما که می‌گوید نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و این ارقام در بازار آزاد انحرافی است چگونه می‌پذیرید که حراج سکه با نرح دلار 93 هزار تومانی انجام شود؟

شقاقی‌شهری گفت: معتقدم که با این نرخ 93 هزار تومان دلار از حراج‌های بعدی استقبال نخواهد شد. هر چند در حراج اول استقبال بالا بود اما مردم به تدریج آگاه می‌شوند و این عدد برای مردم و خریدار نباید جذاب باشد اما اگر حراج با نرخ 60 هزار تومان انجام می‌شد و قیمت سکه در حراج به 7 میلیون و 300 هزار تومان می‌رسید استقبال مردم ادامه پیدا می‌کرد.      ‌

وی افزود: موضوع مهم این است که در گذشته یک بار از این ابزار رونمایی شد و پس از حراج از آن مالیات هم گرفته شد و الان هر چند که اعلام شده سکه‌های حراج شده مشمول مالیات نمی‌شوند اما این نگرانی همچنان وجود دارد چراکه در دور قبلی هم اعلام شده بود که مالیات اخذ نمی‌شود اما پس از انجام حراج مالیات گرفته و این خطای سیاست‌گذار شد که امتیاز این ابزار را در گذشته سوزاند.   

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: معتقدم که این حراج علامت منفی به بازار و جامعه خواهد داد چراکه حراج با دلار 93 هزار تومانی ارزش‌گذاری شد و این با ادعای بانک مرکزی که حتی دلار 60 هزار تومانی را قبول ندارم، تناقض دارد و علامت منفی آن را در می‌توان انتظارات تورمی دید.  ‌   
برچسب ها: ارز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها