به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۶۲۲۶۵

نگرانی تاجیک ها در روسیه ازحملات نژادپرستانه

نگرانی تاجیک ها در روسیه ازحملات نژادپرستانه
گروه بین الملل:مهاجران تاجیکستانی ساکن روسیه پس از حمله تروریستی به تالار «کروکوس»‌ در حومهٔ مسکو که ۱۳۷ کشته بر جای گذاشت، نگران افزایش حملات «بیگانه‌هراسانه» و «نژادپرستانه» علیه خود هستند.
بر اساس اخبار منتشرشده از روسیه پس از حملهٔ روز جمعه، سوم فروردین‌ماه، و اعلام ملیت تاجیکستانی مظنونان، حملات به مهاجرانی که از این کشور به روسیه آمده‌اند، افزایش یافته است.
دادگاه منطقه باسمانی، روز یکشنبه، پنجم فروردین‌ماه، اسامی این چهار نفر را محمد صابر فیضف، مرادعلی رجب‌علیزاده، فریدون شمس‌الدین و دلیرجان میرزایف، شهروندان تاجیکستان اعلام کرد.
این حمله بدترین واقعه «تروریستی» دو دههٔ اخیر روسیه محسوب می‌شود و گروه داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.
پس از حمله روز جمعه به حومه مسکو، خبر رسید که یک کافهٔ متعلق به مهاجران در شهر بلاگووشچنسک، در شرق روسیه، به آتش کشیده شد و همچنین سه شهروند تاجیکستان توسط گروهی در خیابان شهر کالوگا مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند و یکی از آنها در بیمارستان بستری شد.یکی از مهاجران تاجیکستانی ساکن منطقه ووس نیز گفته است که دو برادر و پسرش در مسکو دستگیر شد‌ه‌اند و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست.
او با بیان اینکه پسرش نانوا است، گفت: «ما فقط می‌دانیم که آنها با چند تاجیک دیگر دستگیر شده‌اند. ما نمی‌دانیم آنها را به کجا برده‌اند و چه اتفاقی برای آنها افتاده است.»
از چندین شهر روسیه شکایت می‌شود که مشتریان از دریافت خدمات رانندگان تاکسی تاجیکستانی خودداری می‌کنند. آنها پس از دریافت سفارش در صورتی که راننده اهل تاجیکستان باشد، سفارش خود را لغو می‌کنند.در همین حال، سفارت تاجیکستان در مسکو نیز به شهروندان خود هشدار داده تا به دلیل خشونت‌های تلافی‌جویانهٔ احتمالی در خانه بمانند و از شرکت در هر گونه «رویداد و تجمع عمومی» خودداری کنند.
احساسات ضد تاجیک در حالی در روسیه گسترش می‌یابد که چندین چهرهٔ شناخته‌شدهٔ این کشور جامعهٔ روسیه را از لغزش به حیطه نژادپرستی و افکار و اعمال راست افراطی برحذر داشته‌اند.
بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت کشور فدراسیون روسیه، در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از سه میلیون شهروند تاجیکستان به طور رسمی در روسیه سکونت داشته‌اند.
با وجود مشکلات اقتصادی که روسیه پس از تهاجم خود به اوکراین متحمل می‌شود، تعداد مهاجران تاجیکستانی خواهان کار در روسیه و دریافت تابعیت روسیه همچنان در حال افزایش است.
بر اساس آمارهای وزارت کشور روسیه، حدود ۱۷۴ هزار شهروند تاجیکستانی در سال ۲۰۲۲ میلادی تابعیت این کشور را دریافت کرده‌اند، این در حالی است که تعداد این افراد در دو سال پیش از آن، حدود یک سوم این آمار،‌ یعنی ۶۳ هزار نفر ثبت شده بود.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها