به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۶۲۶۵۸

چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند

گروه کسب و کار: پرداخت مالیات برای بسیاری از مودیان مالیاتی با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به‌پیچیدگی قوانین‌ومقررات مالیاتی، ناکارآمدی سیستم اداری‌ونظارتی مالیاتی، نبود شفافیت و عدالت در تعیین و وصول مالیات، بالا بودن نرخ مالیات و عوارض اشاره کرد.
چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند
برای رفع بخشی از این چالش‌ها و تسهیل در پرداخت مالیات، دولت ایران در سال 1397 تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم را ابلاغ کرد. این تبصره به مودیان مالیاتی که در مشاغل خاصی فعالیت می‌کنند، امکان پرداخت مالیات مقطوع را می‌دهد.در این مقاله، مشمولین استفاده از تبصره ماده 100 را معرفی می‌کنیم. اگر شما هم کنجکاو هستید که شغل شما جزو این تبصره است تا انتهای مقاله همراه باشید.

صاحبان مشاغل خدماتی؛ پرداخت مالیات مقطوع تبصره ماده 100
صاحبان مشاغل خدماتی از جمله مودیانی هستند که می‌توانند از تسهیلات تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم بهره‌مند شوند. این مشاغل شامل آرایشگری، خیاطی، تعمیراتی، آموزشی، پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، مشاوره، حسابداری، حقوقی، مهندسی و معمارهستند. برای استفاده از این تسهیلات، صاحبان مشاغل خدماتی باید شرایط زیر را داشته باشند:
- مجموع فروش خدمات شما در سال 1401، حداکثر 67,200,000,000 ریال (صد برابر معافیت موضوع ماده 84 ق.م.م در سال عملکرد) باشد.
- فرم موضوع تبصره ماده 100 ق.م.م برای شما در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی قرار داده شده باشد.
- شما اعتراضی به برگ تشخیص صادر شده از اداره مالیات نداشته باشید.
به این ترتیب، صاحبان مشاغل خدماتی می‌توانند با پرداخت مالیات مقطوع، از مزایای این تبصره بهره‌مند شوند. این تبصره به افزایش درآمد دولت و کاهش فرار مالیاتی کمک می‌کند.



مزایای استفاده از تبصره ماده 100 مشاغل خدماتی
صاحبان مشاغل خدماتی که می‌توانند از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند، از مزایایی مانند کاهش هزینه‌های اداری و نظارتی، معافیت از نگهداری اسناد و مدارک مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیاتی و افزایش آگاهی مالیات بهره‌مند می‌شوند. نحوه پرداخت مالیات مقطوع برای این گروه از مودیان به این صورت است که مالیات آن‌ها براساس میزان فروش خدمات در هر ماه و نرخ‌های تعیین شده برای هر گروه شغلی محاسبه می‌شود.
 درآمد یک شرکت برابر است با مجموع پولی که از فروش کالاها و خدمات به دست آمده است. بخشی از این درآمد برای پرداخت حقوق‌ودستمزد کارکنان استفاده و به‌سادگی با نرم‌افزار حقوق دستمزد سپیدار محاسبه می‌شود. این مالیات از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir پرداخت می‌شود. برای استفاده از این تسهیلات، صاحبان مشاغل خدماتی باید فرم موضوع تبصره ماده 100 را که در همین درگاه قرار دارد، تکمیل و ارسال کنند.



صاحبان مشاغل تولیدی و بازرگانی؛ درآمد کمتر از سقف تعیین‌شده
تبصره ماده 100 یکی از امتیازاتی است که سازمان مالیاتی برای حمایت از مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک در نظر گرفته است. براساس این تبصره، برخی از کسب و کارها که درآمد حاصل از فروش یا ارائه محصولات (کالا یا خدمات) آن‌ها در یک سال مالیاتی کمتر از سقف تعیین شده باشد، می‌توانند از تسهیلاتی نظیر پرداخت مالیات مقطوع و ارسال اظهارنامه نکردن مالیاتی برخوردار شوند. این سقف برای عملکرد سال 1401 معادل 67 میلیارد و 200 میلیون ریال بوده که با خرید نرم افزار حسابداری به‌راحتی قابل محاسبه است. مشاغل بازرگانی و تولیدی که می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند، عبارت‌اند از:
- فروشندگان کالاهای مصرفی و غیرمصرفی
- تولیدکنندگان کالاهای صنعتی، کشاورزی و دامپروری
- ارائه دهندگان خدمات مختلف مانند آرایشگری، خیاطی، تعمیرات و آموزش
این مشاغل باید شرایطی مانند قرارگیری فرم مالیات مقطوع  در درگاه خدمات الکترونیک سازمان مالیاتی داشته باشند. همچنین درصورتی‌که در پرونده‌های مشارکت مدنی باشند، سهم درآمد یا فروش هر یک از شرکا کمتر از 67 میلیارد و 200 میلیون ریال و مجموع درآمد مشارکت کمتر از 150 میلیارد ریال باشد و در آخر از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کرده باشند.

محدودیت‌های تبصره ماده 100؛ اشخاص حقیقی با درآمد کمتر از سقف
تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم در ایران برای تسهیل پرداخت مالیات برای صاحبان مشاغل ایجاد شده از سری قانون مالیات بر ارزش افزوده است. این تبصره به صاحبان مشاغل اجازه می‌دهد که درصورتی‌که مجموع فروش سالانه کالا یا خدمات آن‌ها، تا 30 برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی معاف شوند.
اما این تبصره محدودیت‌هایی دارد. اولاً، فقط مودیان مشاغل یعنی افراد حقیقی می‌توانند از تبصره ماده 100 مالیات استفاده کنند و اشخاص حقوقی از این قانون بهره نخواهند برد. دوماً، حداکثر درآمدی که از تبصره ماده 100 استفاده می‌شود، محدود است. سوماً، برای استفاده از این تبصره، مودی باید شرایط خاصی را داشته باشد. در نهایت، تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم یک ابزار مفید برای تسهیل پرداخت مالیات برای صاحبان مشاغل است، اما محدودیت‌هایی دارد که باید مد نظر قرار گیرد.

استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری برای محاسبه قطعی مالیات‌ها
در این مقاله، به بررسی تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم پرداختیم و دیدیم که چگونه این تبصره به صاحبان مشاغل خدماتی و تولیدی کمک می‌کند تا با پرداخت مالیات مقطوع، از مزایای آن بهره‌مند شوند. همچنین، توضیح دادیم که چه کسانی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و چه شرایطی باید داشته باشند. با‌توجه‌به پیچیدگی‌های موجود در محاسبه و پرداخت مالیات، استفاده از نرم‌افزارهای مالیاتی و حسابداری بسیار مهم و مفید است. این نرم‌افزارها به شما کمک می‌کنند تا به‌راحتی میزان فروش و درآمد خود را محاسبه و مالیات متناسب با آن را پرداخت نمایید. 
از آنجا که محاسبه دقیق مالیات تاثیر مستقیمی بر سلامت مالی کسب‌وکار شما دارد، استفاده از این ابزارها نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش خطاهای انسانی می‌شود، بلکه اطمینان حاصل می‌کند که شما به‌درستی و به‌موقع مالیات خود را پرداخت کرده‌اید. علاوه‌بر این، با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری، می‌توانید گزارش‌های مالی دقیق‌تری تهیه کنید و از وضعیت مالی کسب‌وکار خود آگاهی کامل داشته باشید. این امر به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری برای آینده کسب‌وکار خود بگیرید.
 
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها