به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۳:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : ۴۶۶۳۴۱
لایحه قانون مهسا در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و اسراییل

گروه بین‌الملل: مجلس نمایندگان آمریکا بسته کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین و اسرائیل با وجود مخالفت اکثر نمایندگان جمهوری‌خواه امریکا تصویب شد.
تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و اسراییل
این بسته‌ها شامل ارائه ۶۰.۸۴ میلیارد دلار به اوکراین، ۲۶ میلیارد دلار به اسرائیل و کمک‌های بشردوستانه به غزه و همچنین ۸.۱۲ میلیارد دلار به تایوان می‌شوند.
با تصویب بسته کمکی جدیدی که حاصل همکاری ویژه میان جمهوری‌خواهان میانه‌رو و دموکرات‌ها بود، قرار است مهمات و سیستم‌های دفاع هوایی پس از تصویب در سنا و امضای رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، آماده تحویل به اوکراین شود.
این بسته کمکی در مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۱۱ رای موافق در برابر ۱۱۲ رای مخالف تصویب شده است.
بودجه کمک به اوکراین ماه‌ها از سوی جمهوری‌خواهان مخالف که اکثریت محدودی در مجلس نمایندگان دارند، مسدود شده بود.
مجلس نمایندگان آمریکا بسته‌های کمک نظامی به اسرائیل و تایوان را نیز با اکثریت قاطع تصویب کرد. در دقایق اولیه پس از تصویب این بسته کمکی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و برخی از مقامات سیاسی جهان با انتشار پیام‌هایی از افزایش قابل توجه کمک‌ها استقبال کردند.
زلنسکی از مجلس نمایندگان و مایک جانسون، رئيس جمهوری‌خواه این مجلس تشکر کرد و در پیامی در شبکه اکس نوشت: «دموکراسی و آزادی همیشه اهمیت جهانی خواهد داشت. ایالات متحده با تصویب این لایحه کمکی از گسترش جنگ جلوگیری می‌کند و جان هزاران نفر را نجات خواهد داد.»
ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در پیامی نوشت: «این افزایش قابل توجه کمک‌ها همه ما را در اروپا و آمریکای شمالی ایمن‌تر می‌کند. اوکراین از تسلیحات ارائه شده توسط متحدان ناتو برای از بین بردن قابلیت‌های رزمی روسیه استفاده خواهد کرد.»
آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X نوشت: «یک مانع بزرگ برای کمک ایالات متحده به اوکراین برطرف شد.» بربوک در این پیام ایالات متحده آمریکا و اروپا را متحد با یکدیگر در برابر جنگ پوتین خواند و گفت: «امروز روز اعتماد برای امنیت اوکراین و اروپا است.»

لایحه قانون مهسا هم تصویب شد
مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با ۳۶۰ رای موافق در مقابل ۵۸ رای مخالف لایحه‌ای تحت عنوان «قانون صلح قرن ۲۱ از طریق قدرت» را  به تصویب رساند که در چارچوب اقدام علیه روسیه، ایران و چین است. این قانون به آمریکا اجازه می‌دهد تا دارایی‌های توقیف شده روسیه را به اوکراین منتقل کند، ایران را تحریم کرده و در فعالیت‌های گروه حماس که «حمایت مالی از تروریسم» خوانده شده، اخلال ایجاد نماید.
این لایحه مانع از آن می‌شود که فروشگاه‌های اپلیکیشن یا خدمات میزبانی وب در ایالات متحده از نرم افزار چینی TikTok استفاده کنند. «قانون صلح از طریق قدرت در قرن بیست‌ویکم» همچنین شامل چندین لایحه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله «قانون مهسا» و همچنین تشدید تحریم‌های نفتی می‌شود. لایحه «قانون مهسا» در صورت تصویب در مجلس سنا، دولت آمریکا را ملزم می‌کند رهبری و رییس‌جمهور اسلامی ایران را به خاطر نقض حقوق بشر تحریم کند. انتظار می‌رود مجلس سنا هفته آینده این مصوبه‌ها را تصویب کند و آن را برای امضای جو بایدن به کاخ بفرستد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها