به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۷:۳۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۴۷۶۰۳

ایرانی‌ها هنوز هم سخت ویزا می‌گیرند

گروه فرهنگي: سیاست ایران در گردشگری، باز کردن درهای کشور به وسعت بیشتر است. با آن‌که هنوز تصمیم‌ها برای تسهیل صدور روادید یا حتی لغو آن،‌ عملی نشده، اما صحبت‌های رییس‌جمهور و همچنین وزیر اطلاعات درباره‌ی تعامل با گردشگران خارجی و تکریم آن‌ها در کنار روند مذاکرات هسته‌یی، موجی را در ورود گردشگران خارجی به ایران ایجاد کرده، اما آیا رویکرد جهان در مقابل گردشگران ایرانی هم به همان نسبت تغییر کرده و برخورد و شرایط صدور ویزا برای اتباع ایرانی بهبود یافته است؟
ایرانی‌ها هنوز هم سخت ویزا می‌گیرند
محمدرضا میرخلف مدیر بخش تحقیق و توسعه یکی از هلدینگ‌های گردشگری در ایران گفت: شرایط گذشته در صدور روادید برای اتباع ایرانی هم‌چنان حاکم است؛ اما برخی سفارتخانه‌های خارجی در برخورد با مسافران و تعیین وقت، تغییراتی را لحاظ کرده‌اند. با این وجود، تغییر کامل این شرایط و مثبت شدن برخوردها به نتیجه‌ی مذاکرات هسته‌یی ایران منوط است. او در عین حال یادآوری کرد: سفارتخانه‌های خارجی به بهتر شدن روال، تمایل نشان می‌دهند و برخی امور را تسهیل کرد‌ه‌اند؛ اما هنوز بعضی‌ مشکلات مانند مهاجرت پابرجاست. آن‌ها ترجیح می‌دهند فعلا احتیاط کنند، چراکه مشکلات اجتماعی، اقتصادی و تحریم‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا آن‌ها هم‌چنان برای دادن روادید کشورشان به اتباع ایرانی، نگرانی‌هایی داشته باشند.

میرخلف در ادامه، برخورد محدود برخی کشورها با ایران را صرفا به صدور روادید مربوط ندانست و به تأثیر نگرانی این کشورها نسبت به شرایط ایران در تبلیغات‌شان نیز اشاره کرد و افزود: ایرانی‌ها مسافرانی هستند که خوب خرج می‌کنند. بنابراین باید برای بسیاری از کشورها جذاب باشند؛ اما چون مسأله‌ی تحریم مطرح است، آن‌ها نمی‌خواهند حتی در ایران تبلیغ کنند، چون سیاست دولت‌های‌ شان ایجاب نمی‌کند که با ایران روابط گسترده‌تری داشته باشند. وی بیان کرد: مثلا تبلیغاتی که آن‌ها در بازارهای آسیایی مانند ژاپن و چین برای جذب گردشگری دارند، در ایران ندارند، آن هم فقط به‌دلیل تحریم‌ها و سطح روابط دیپلماتیک با ایران.

با این حال، میرخلف به بهبودی اندکی که در برخورد سفارتخانه‌های خارجی با اتباغ ایرانی، بویژه گردشگران ایجاد شده است، اشاره و اظهار کرد: همکاری آن‌ها کمی بهتر شده است؛ ولی تا رسیدن به حد مطلوب، فاصله بسیار است و برای لغو روادید، این فاصله خیلی بیشتر. تغییر این اوضاع و کم شدن بار روانی سفارتخانه‌ها در صدور روادید قطعا به روابط ایران با جهان منوط است. او سپس به توضیح وضعیت سفرهای خارجی ایرانی‌ها پرداخت و گفت: تا پیش از گرانی‌ ارز، جمعیت زیادی سفر خارجی می‌رفتند؛ اما بعد از شهریورماه 1391 که قیمت‌ ارز به‌شدت بالا رفت، کار در این بخش به‌شدت افت کرد؛ اما بعد از عید امسال، اوضاع کمی بهتر شده است.

میرخلف دلیل این تغییر اوضاع را عادی شدن شرایط در مقابل گرانی ارز و همچنین وجود تورم دانست که سبب شده نرخ ارز چندان به چشم نیاید و اظهار کرد: بسیاری که اهل سفرهای خارجی بودند، در این دو - سه سال صبر کردند تا شاید اوضاع تغییر کند؛ اما هیچ‌چیز فرق نکرد و آن‌ها دوباره سفر رفتن را شروع کرده‌اند؛ ولی فکر نمی‌کنم به‌زودی رشدی که در سفرهای خارجی طی سال‌های 1390 - 1389 تجربه شد، دوباره تکرار شود. او افزود: در آن سال‌ها با 800هزار تومان، سفر یک هفته‌ای به ترکیه انجام می‌شد؛ اما حالا با این پول سفر داخلی هم نمی‌توان رفت، چه برسد به سفر خارجی.
مرجع : ايسنا