به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۵۰۳۸۹
شرط جاودانگی؛ همگان حرف‌های خود را بزنند

8سال گذشته مقطعی ناهمگون در تاریخ ایران

گروه سياسي: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام طی یادداشتی در سالروز تشکیل دولت تدبیر و امید نوشت: الحمدلله دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته، با آواربرداری از بخشهای مختلف کشور، مخصوصاً اصلاح سیاست خارجی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت، جوانه های امید را در کشور زنده كرد.
8سال گذشته مقطعی ناهمگون در تاریخ ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی، در متن یادداشت آیت الله هاشمی در سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری دکتر روحانی آمده است: در تاریخ ملل جهان، مخصوصاً ملت بزرگوار ایران که سابقه تمدنی درخشان و تلفیق آن با فرهنگ اسلامی به عنوان عصاره ادیان آسمانی را دارند. فراز و فرودهایی است که ترکیب نقاط مثبت و منفی و نگاه مردم به آنها، مصداقی روشن در استفاده از تجربیات گذشته در حال و برای ترسیم آینده است. اتفاقاتی که گاه مردم ایران در آن نقش نداشتند، مانند سوءاستفاده دشمنان خارجی از بی تدبیری حاکمان و حمله و اشغال تمامی با قسمت هایی از این سرزمین که متأسفانه تاریخ اسناد فراوانی از جدا شدن بخشهایی از کشور را در سینه خویش دارد.

نوع دیگر اتفاقات به مصداق آیه شریفه «لیس للانسان الّا ما سعی» برخاسته از اراده جمعی مردم ایران است که اگر از تشرف قلبی به مذهب تشیع در دوره های گذشته بگذریم، حضور معنادار و همگانی مردم در مبارزه و همراهی آنان با زبرالحدید قیام و رهبر دینی و سیاسی آن، یعنی امام راحل، بهترین نمونه در تاریخ معاصر است.هشت سال دفاع مقدس و پیروزیهای نظامی و سیاسی آن، حتی در بین المللی ترین سازمان جهانی که صاحبان حق ناحق وتو، دشمنیهای آشکاری با ایران داشتند و به کرات از ارتبعث حمایتهای مالی، نظامی،تبلیغاتی و اطلاعاتی می کردند، تفسیر عملی آن آیه شریفه است که «ان تنصرالله ینصرکم».

بعد از جنگ، چشمان طمع دشمنان به ویرانی های پنج استان و تعطیلی تولید و عقب ماندگی های تاریخی ایران بود و فکر می کرد ایرانیان دست نیاز به سوی آنها دراز می کنند، اما دوران 8 ساله سازندگی اثبات قابلیت های فرزندان ایران بود که طی چند برنامه توسعه ای، زیربناهای کشور را برای جهشی بزرگ ساختند و این خارجی ها بودند که برای درآمدهای اقتصادی خود، طرحهای بزرگ کشور را فاینانس می‌کردند که البته در دنیای فراصنعتی امروز، یک شیوه متداول است.

در هشت سالی که به خاطر درآمدهای نفتی میتوانستم با نقشه راهی که داشتیم، به سوی قله های دانش و تکنولوژی برویم و مقام اول کشورهای منطقه باشیم، متأسفانه کشور به سیاستهای پوپولیستی روی آورد و روزمرگی چنان مسئولان اجرایی را گرفتار کرد که اسناد بالادستی کشور را نادیده می گرفتند و برای پوشش ضعف خویش در جهت اقدامات کلان، برنامه های توسعه ای را خمیر کاغذی می پنداشتند و در پایان 8 سال با درآمدهای بی نظیر در تاریخ اکتشافات نفت در ایران، شاهد بی نظیرترین رکورد تورمی و افزایش بیکاری بودیم که اقتصاددانان می‌دانند، بلای هر جامعه است و از آن به «فلاکت» تعبیر می کنند. خدا را شکر که ملت بزرگوار ایران در پایان آن 8 سال، روی به هوشیاری تاریخی خویش آوردند و با انتخاب فرهنگ اعتدال، جلوی ابتذال افراط و تفریط را گرفتند و به جهانیان ثابت کردند آن 8 سال، مقطعی ناهمگون در تاریخ ایران بود و هر کشوری چنین سیاستهای اشتباهی دارد.

دولت تدبیر و امید، برخاسته از اراده جمعی مردم ایران برای جبران عقب افتادگیهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی، حتی در بعد خارجی است و الحمدلله در یک سال گذشته، با آواربرداری از بخشهای مختلف کشور، مخصوصاً اصلاح سیاست خارجی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت، جوانه های امید را در کشور نشان داده و انشاءالله از تجربیات منفی این یک سال، در جهت بهبود امور در سالهای آینده استفاده خواهد کرد. نباید فراموش کنیم که رمز موفقیت های ملت ایران در مبارزه، پیروزی، تثبیت و تداوم انقلاب وحدت قومی، قبیلهای و مذهبی، حفظ تمامیت ارضی، اعتقاد به مسئولان و پیروزی از رهبری نظام بود و دیدیم در هر مقطع که دشمنان از یکی از دریچه ها وارد شدند، رخنه در صفوف مردم افتاد و هنوز هم به این راه امید دارند و متأسفانه افراطیون، مانند همیشه تاریخ بر طبل اختلاف می کوبند.

البته مردم ایران آن بشارت خداوندی را در قرآن با جان و دل دریافتند که «یستمعون القول فیتبعون احسنه» و شرط جاودانگی یک جامعه پویا و به اصطلاح دموکراسی همین است که همگان حرفهای خود را بزنند و حکومت، به معنای واقعی مردم بر مردم باشد. هرچند اقلیت افراطی به مدد تریبونهایی که دارند، صدای اکثریت را هیاهو می خوانند و خود را مانند خوارج نهروان عصاره حق می دانند که زمانی مرد خیبرشکن اسلام را متهم به انفعال در مقابل دشمنان می کردند و زمانی مبارزه با قرآن بر سر نیزه کردن را کفر می پنداشتند و زمانی دیگر جهاد را در عهدشکنی مولای متقیان می دیدند و سرانجام محراب مسجد کوفه را به خون ایشان و در دفاع از اسلام!

علی
Romania
۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ۱۹:۱۶
امیدوارم این حرفهای عمیق و خردمندانه شما باعث تغییر بنیادین در فرهنگ و سیاست خاورمیانه گردد (243448)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ۲۲:۱۳
به خدا اشتباهی منفی زدم. (243476)
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ ۰۰:۵۲
سفر آقای هاشمی به کشورهای مهم در جهان اسلام و دیدار با سران و علمای این کشورها با هدف مقابله با افراط گرایی, جلو گیری از جنگ مذهبی و برقراری صلح در جهان اسلام می تواند از حسن نیت و عزم جدی جمهوری اسلامی برای برقراری صلح حکایت کند و منشا تحولات مثبت در منطقه شود و از بسیاری از توطئه ها علیه کشور جلوگیری کند... (243500)
صادق حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ ۰۴:۰۸
خداوند هاشمى را سلامتي و طول عمر عطا فرمايد ، توفيق دولت روحانى در سايه اتحاد و انسجام ملت محقق خواهد شد ، هاشمى شناسنامه انقلاب است ، (243514)
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ۱۹:۴۸
جناب هاشمی مواظب باشیم از شکم دولت اعتدال باز دولت پوپولیستی متولدنشود. باور کنید اینان 8سال به دهنشان مزه کرده دست بردار نیستند ومنتظربازگشت به قدرتند.اینان دراین 8سال آنقدراندوخته اند وآنقدر قدرت وثروت وتریبون ورسانه دارند که زودتر از دفعه ی قبلی برگردند.واینبار نوبت ذبح کردن اعتدال است نه اصلاحات. (243456)
آنتی ماسک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ۱۹:۵۹
چرا8سال گذشته را زیر سوال می بری؟رشدمنفی ،تورم44درصدی ،اختلاسهای هزاران میلیاردی.وبورسیه های غیر قانونی.کارت خدمت های جعلی رتبه اول در طلاق وبیکاری واعتیاد.معوقات بانکی(250هزارمیلیاردتومان)بدهی 830هزار میلیاردی به پیمانکاران.8000طرح نیمه تمام،رکودتورمی،640هزارمیلیاردتومان نقدینگی،افزایش سن ازدواج ارثیه ما وهدیه ما به دولت وملت ایران است چقدر ناشکرید. (243459)
sepanta
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ۱۹:۵۹
هاشمی خدا نگهدار تو باد...سربازتم (243460)
حمید ، آزاده دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ۲۰:۰۱
درود خداوند باریتعالی، رسول اکرم (ص) و خاندان مطهرش ( ع) بر هاشمی عزیز باد. (243462)
عمورجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ۲۰:۰۷
عده ی زیادی از نسوان در این مملکت دارندبه خاطر یک لقمه نان تن فروشی می کنند اون وقت جناب دکتر خلبان سردار رگ غیرت دینی اش اکتیو شده است.بابا بفکر معیشت مردم باشید اگه شکم مردم سیر شد حجابشان هم درست می شود بخدا خیلی از این دخترای بدحجاب وبی حجاب دارن دهن کجی خودرا به مسئولین با این کارشون نشون میدن جوان اگه شغل وازدواج ومسکنش درست باشه دنبال بدحجابی وبی حجابی وفساد نمی ره. (243463)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ۲۲:۳۴
آقای دکتر سردار خلبان، بدنبال دلبری کردن از تندروهاست شاید که گوشه چشمی به او داشته باشند چون فکر کرده که سنبه آنها پر زور است پس تصمیم گرفته با چرخش در مواضعش به نوعی محبوب تندروها بشه حال آنکه آنها به هیچ وجه قالیباف را از خودشان نمیدانند. (243482)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ۲۱:۱۹
درود بر پشتیبان ملت و پشتوانه انقلاب حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی. همواره در قلب ملت ایران جا داری (243470)
Reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ ۰۳:۰۵
أميدوارم با رهنمود هاي اقاي هاشمي و ودلسوختكان أين كشور ، مردم با اتحاد وانسجام هرجه بيشتر أين ويرانه هاي بجا مانده از هشت سال سياهي وتباهي را كه تبعات هشتاد سأله به دنبال دارد را باصبوري ازنو بسازند وديكر أجازه ورود هر بي كفايتي را به صحنه سياسي ايران ندهند (243512)