به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۵۰۷۱۷
قصد نداريم که به نیروی هوایی عراق تبدیل شويم

اوباما:نمی‌گذاریم داعش‌خلافت‌اسلامي ایجادكند

گروه بين الملل: رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: چنانچه رهبران عراقی دولتی جامع‌تر تشکیل دهند، ما از تلاش‌ها برای بیرون راندن شبه نظامیان از عراق حمایت می‌کنیم، ما باید بگوییم که ایالات متحده قصد ندارد که به نیروی هوایی عراق تبدیل شود.
اوباما:نمی‌گذاریم داعش‌خلافت‌اسلامي ایجادكند
باراک اوباما، در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت: تصمیم به انجام عملیات هوایی در عراق پس از آن اتخاذ شد که ایالات متحده به این نتیجه رسید که لازم است از مناطق کردنشین در شمال عراق حمایت کرده و رهبری عراق را که در مواجهه با شبه نظامیان داعش در عراق و سوریه دچار مشکل شده‌اند، تقویت کند. 

وی گفت: اطمینان دارد رهبران عراق این مساله را درک می‌کنند که قرار نیست سواره نظام و پیاده نظام برای نجات بیاید. وی تاکید کرد که آمریکا در عقب راندن شبه نظامیان داعش منافعی دارد و ممکن است عملیات گسترده‌تر از آن چیزی که روز پنج شنبه در سخنرانی کاخ سفید از آن سخن گفت اجرا شود. وی گفته بود عملیات هوایی محدودی برای حمایت از پرسنل آمریکایی و جلوگیری از کشته شدن دسته جمعی اقلیت‌های مذهبی در عراق انجام خواهد شد.

اوباما گفت: ما به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم که در سراسر عراق و سوریه خلافت ایجاد کنند. اما تنها زمانی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که بدانیم شرکایی در عراق داریم که اجازه نمی‌دهند خلاء سیاسی ایجاد شود. اوباما در شرایطی عملیات نظامی جدید خود را در عراق توجیه می‌کند که هنوز به دلیل مداخله نظامی سال 2011 در لیبی مورد انتقاد مخالفان قرار می‌گیرد. 

اوباما درباره درگیری‌های کنونی عراق گفت که این بار نتیجه متفاوت‌تر از هرج ومرج لیبی خواهد بود چرا که تلاش‌هایی برای تشکیل دولتی که بتواند جامعه عراق را بازسازی کرده و پیشرو باشد، در دست انجام است.اوباما خاطرنشان کرد: آن‌ها هم اکنون رئیس جمهور و رئیس پارلمان را انتخاب کرده‌اند و گام آخر انتخاب نخست وزیر و اجازه دادن به وی برای تشکیل دولت است. عراقی‌ها در حال درک این مساله هستند که باید برای متحد نگه داشتن کشورشان، با یکدیگر سازش داشته باشند.

بریتانیا در فکر حمله هوایی به داعش
روزنامه دیلی‌تلگراف به نقل از منابع دولتی بریتانیا از امکان پیوستن این کشور به حملات نظامی آمریکا علیه گروه تروریستی "دولت اسلامی" در عراق خبر داد. مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد، کشورش طرح‌هایی برای تأمین مایحتاج کسانی که از خشونت نیروهای "دولت اسلامی" در عراق آواره شده‌اند در دست دارد و کمکی ۸ میلیون پوندی برای آن‌ها در نظر گرفته است. او افزود: بریتانیا ممکن است در زمینه‌های کمک‌رسانی به جنگ‌زدگان و آوارگان و اعمال نظارتی به کمک آمریکا برود. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع عراق نیروهای بریتانیایی نیز به حملات نظامی رو بیاورند.

یک منبع آگاه با بیان این که بریتانیا نگران آن است که به‌زودی "شاهد نسل‌کشی" باشد تأکید کرد که این کشور هیچ‌انتخابی را در واکنش به این وضعیت از دور خارج نخواهد ساخت. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا تا‌کنون در باره چگونگی سیر بحران با باراک اوباما گفت‌وگو نکرده است، با این همه به نظر می‌رسد که ارتباط مهمی بین تیم‌های امنیت ملی بریتانیا و آمریکا وجود داشته باشد. کاخ سفید می‌گوید، هیچ تاریخ معینی برای پایان عملیات نظامی وجود ندارد و در صورت وخامت بیشتر اوضاع امکان دارد مأموریت آمریکا در عراق گسترش یابد.
مرجع : ايسنا