به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۱:۳۹
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۶۵۹۹۵
رهبران 50 كشور جهان در راه‌پيمايي ميليوني پاریس؛

راهپیمایی سکوت علیه «افراطی‌گری»

گروه بين‌الملل: پس از کشته‌شدن مجموعاً ۱۷ نفر به دست افراطيون در حملات سه روز گذشته در پاریس که از قتل‌عام ۱۲ نفر در دفتر نشریه طنز «شارلی ابدو» در هفتم ژانویه آغاز شد، یکشنبه ۱۱ ژانویه، یک راهپیمایی سرتاسری سکوت در این شهر برپا شده است.
راهپیمایی سکوت علیه «افراطی‌گری»
انتظار می‌رود بيش از يك ميليون نفر در راهپیمایی امروز شرکت کنند. این تظاهرات در احترام به قربانیان این حملات و برای نشان‌دادن «یکپارچگی علیه افراطی‌گری»، از ساعت ۱۵ تحت تدابیر بی‌سابقه امنیتی آغاز شد. صدها هزار نفر در راهپیمایی عظیم پاریس که گفته می شود در هفتاد سال اخیر بی سابقه است شرکت کرده اند.

بیش از پنجاه تن از رهبران و شخصیت های سیاسی جهان در راهپیمایی بزرگ پاریس، امروز برای گرامیداشت یاد قربانیان حوادث تروریستی اخیر در کنار فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه قرار خواهند گرفت. روز گذشته نیز صدها هزار نفر در سراسر فرانسه در راهپیمایی های یادبود قربانیان شرکت کردند.

تدابیر امنیتی شدیدی در پاریس اتخاذ شده است. بیش از سه هزار مامور پلیس و ارتش از جمله نیروهای تک تیرانداز در سطح شهر و در مسیر راهپیمایی مستقر شده اند. برای اینکه همه شهروندان بتوانند در این راهپیمایی شرکت کنند، سه مسیر مختلف ارائه شده است. خانواده های کشته شدگان حمله به شارلی ابدو و سوپرمارکت یهودی پاریس در راهپیمایی حضور خواهند داشت.

• در صف اول تظاهرات آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، شهردار پاریس، آنا اینالگو و ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا ایستاده‌اند. رئیس جمهوری مالی و نخست وزیر اسرائیل نیز در صف اول این تظاهرات حضور دارند. همچنين به گزارش خبرگزاری «رویترز»، امروز نزدیک به ۵۰ تن از رهبران جهان در این تظاهرات شرکت دارند.

از جمله نمایندگانی از ملت‌های مسلمان، به راهپیمایی صدها هزار شهروند فرانسوی خواهند پیوست. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رییس دولت خودگردان فلسطین از جمله رهبرانی هستند که در این راهپیمایی در کنار فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه گام برخواهند داشت.

شبکه خبری «فرانس ۲۴» نیز گزارش داد که پاریس علاوه بر سران کشورها، مهمان رهبران ناتو و اتحادیه کشورهای عرب نیز خواهد بود. این شبکه همچنین به حضور شاه و ملکه اردن و وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرده‌است. پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز به محل آغاز این تظاهرات در میدان «ریپوبلیک» (place de la république) رسید.

• تمهیدات امنیتی این تظاهرات از سوی خبرگزاری‌های «بی‌سابقه» خوانده‌ شده‌است. به گزارش رویترز، حدود دو هزار و ۲۰۰ مامور امنیتی در جریان راهپیمایی حضور خواهند داشت، کارآگاه‌های لباس‌شخصی در میان جمعیت به نظارت خواهند پرداخت، و تک‌تیراندازهای پلیس نیز بر پشت‌بام‌ها مستقر خواهند شد.

همچنین فاضلاب پاریس که به شهر زیرزمینی معروف است، پیش از راهپیمایی کاملاً بررسی شده و تمام ایستگاه‌های مترو مسیر این راهپیمایی نیز بسته خواهند بود. یک منبع آگاه از پلیس فرانسه به فرانس‌۲۴ گفته‌است که تمهیدات امنیتی مورد نیاز برای یک راهپیمایی، امروز تا سه‌برابر افزایش یافته‌اند.

برخی از کارشناسان فرانسوی نسبت به برگزاری این تظاهرات هشدار داده‌اند و آن را به دلیل امکان حمله‌های تروریستی، «ایده نامناسبی» ارزیابی کرده‌اند. یکی از اعضای واحد ضدتروریستی کاخ دادگستری فرانسه به روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» گفته‌است که «با درنظر گرفتن بستر قضیه، و دانستن اینکه ممکن‌ است تمام مظنونان حادثه شناسایی نشده‌باشند، تصمیم برای اجرای این راهپیمایی گیج‌کننده بوده‌است. هوشمندانه‌تر می‌‍‌بود که چندین روز برای این کار صبر می‌کردیم.»

• به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، روز گذشته در سخنرانی خود با اشاره به راهپیمایی امروز اعلام کرد که «ما همه شارلی هستیم، ما همه پلیس هستیم، ما همه یهودیان فرانسه هستیم». او به ۱۷ قربانی حملات رخ‌داده بین هفتم تا نهم ژانویه در پاریس اشاره می‌کرد که شامل کارکنان مجله شارلی ابدو، خریداران یک سوپرمارکت یهودی و دو افسر پلیس بودند.