به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۵:۲۹
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۹ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۶۵۷۶۱
از موسيقي رپ و پیتزا فروشی تا تندروی!

داستان خواندني تحول عامل کشتار پاریس

گروه بين‌الملل: ۱۲ سال پیش، یکی از دو برادر متهم در کشتار مجله فرانسوی طنز «چارلی ابدو»، جوانی معمولی در فرانسه بود. او بیشتر به ارتباط با زنان و مواد مخدر می‌اندیشید نه به دفاع از دين!

به گزارش العربيه، اما شریف کواشی فرانسوی (۳۲ ساله) در سال ۲۰۰۳ از جوانی معمولی به فردی تحت تعقیب تبدیل شد. او پیش از آن، دلیوری پیتزا بود و آرزو داشت ستاره موسیقی رپ بشود. اکنون پلیس فرانسه اعلام کرد که شریف و برادرش، مته‌مان اصلی حمله به ساختمان هفته نامه فرانسوی هستند؛ حادثه‌ای که ۱۲ کشته بر جای گذاشت.

نیروهای امنیتی فرانسه، شریف و برادر بزرگترش سعید (۳۴ ساله) را پس از حمله‌ای تحت تعقیب قرار داده‌اند که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه، آن را «تروریستی» و «وحشیانه استثنایی» توصیف کرد. در این حمله شماری از روزنامه نگاران از جمله ۴ تن از برجسته‌ترین کاریکاتوریست‌های فرانسه و ۲ پلیس کشته شدند.

داستان حرکت کواشی در مسیر تندروی، به داستانی آشنا در فرانسه و غرب تبدیل شده است. وکیل مدافع این جوان فرانسوی، در محاکمه سال ۲۰۰۵ به اتهام دست داشتن در شبکه اعزام شبه نظامیان فرانسوی به عراق، موجل خود را به جوانی بی‌ارزش، توصیف کرده بود. سوال‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه چگونه یک محکوم سابق که دستگاه‌های اطلاعاتی او را می‌شناختند و از تمایلات تندروی او آگاه بودند، توانست کشتار روز چهارشنبه را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شریف کواشی در شرق پاریس به دنیا آمد. پدر و مادر او الجزایری بودند و هنگامی که دو برادر کوچک بودند، در گذشتند. او در یتیم خانه‌ای در شهر رین در غرب فرانسه بزرگ شد. کواشی مدرک تربیت بدنی دریافت کرد و به پاریس بازگشت. او برای تهیه هزینه زندگی خود، به کار در رساندن پیتزا به منازل مشغول شد.

عاشق موسیقی رپ
بنا بر فیلمی مستند که شبکه سوم تلویزیون فرانسه پخش کرده، صحنه‌هایی از یک مرکز اجتماعی در پاریس به تصویر کشیده شد که شریف کواشی در حال خواندن ترانه‌های رپ به زبان انگلسی بود و لباس‌های مد روز پوشیده بود. با وجود پرونده جنایی‌اش که شامل فروش مواد مخدر و سرقت‌های کوچک می‌شود، اهمیت دادن شریف کواشی به دختران زیبا و موسیقی، بیش از اهمیت دادنش به قرآن بود؛ البته تا پیش از دیدارش با فرید بنیتو.

بنیتو یک سال از شریف کواشی بزرگ‌تر است. او یک سَلَفی است که معلم بسیاری از جوانان در محله مهاجر نشین شمال شرق پاریس شد و بسیار به مسجد مشهور رفت و آمد می‌کرد. با وجود بنیتو، کواشی حضور در دروس دینی و مشاهده ویدیوهای جهادی را آغاز کرد. او ریش خود را بلند کرد.

کواشی در محاکمه خود در سال ۲۰۰۸ شهادت داد بنیتو به او گفته است که انتحاری‌ها، جزو شهدا به شمار می‌آیند. او گفت که از آزار و اذیت زندانیان در زندان ابو غریب عراق توسط سربازان آمریکایی، بسیار آزرده شده است. شبکه‌ای که بنیتو در راس آن قرار داد و شریف کواشی عضو آن بود، حدود ۱۲ جوان زیر ۲۵ سال را به عراق فرستاد. اعضای این شبکه اندیشه تندرو داشتند اما آموزش حرفه‌ای ندیده بودند.

شبکه عراق
شریف کواشی ۲۵ ژانویه ۲۰۰۵ در حالی که می‌خواست هوایی به سوریه برود تا از آن طریق خود را به عراق برساند، در اقدامی از سوی پلیس فرانسه برای متلاشی کردن شبکه بنیتو دستگیر شد. شریف کواشی سال ۲۰۰۸ به سه سال زندان محکوم شد. او اما تنها ۱۸ ماه را در دو زندان امنیتی گذراند. وکیل مدافعش می‌گوید که تجربه زندان، او را به طول کلی تغییر داد. او گفت: «دیگر بسیار سخن نمی‌گفت. همچون گذشته نبود.»

پلیس شریف کواشی را بار دیگر در سال ۲۰۱۰ دستگیر کرد. او به عضویت در گروهی متهم شد که برای فراری دادن اسماعیل علی بلقاسم طراح حمله به شبکه متروی پاریس در سال ۱۹۹۵ برنامه ریزی می‌کرد؛ حمله‌ای که هشت کشته و ۱۲۰ زخمی برجای گذاشت. اما پلیس مدرکی برای محکومیت شریف کواشی نداشت و تنها فیلم‌های ویدیویی سخنان برخی تندرو‌ها و همچنین اعضای گروه القاعده در منزلش یافت شد به علاوه اینکه تحقیقات نشان داد که در اینترنت برای یافتن سایت‌های جهادی‌ها جستجو می‌کرد.