به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۵:۲۹
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۶۶۹۵۷

شارلی‌ابدو بهانه تازه افراطیون علیه دولت

گروه سیاسی: دولت ایران چند ساعت پس از حمله مسلحانه به تحریریه یک نشریه کاریکاتور در پاریس هرگونه توهین به ارزش های معنوی و مقدسات دینی را محکوم و همچنین این حمله را به صورت رسمی تقبیح کرد، ولی این مواضع قاطع توسط افراطیون داخلی نادیده گرفته شد تا از موضوع شارلی ابدو هم برای کلی گویی های غیرمستند خود علیه دولت یازدهم استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، نخستین واکنش فوری در این زمینه توسط سخنگوی وزارت امور خارجه حوادث تروریستی در فرانسه صورت گرفت .مرضیه افخم گفت: این اقدامات هیچ ارتباطی با دیدگاه های اسلام ندارد و مغایر آموزه های اسلامی است. از سویی اقدامات تحریک آمیز را نیز تقبیح می کنیم و اقدام هفته نامه شارلی ابدو توهین آمیز و باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان خواهد شد. وی افزود: احترام به باورها و مقدسات ادیان الهی، اصلی پذیرفته شده است و انتظار است دولتمردان اروپایی این اصل را رعایت کنند.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن محکوم کردن رفتار موهن و هتاکانه نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در اهانت به مقدسات مسلمانان و پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) افزود: جای تاسف است که عده ای قلم به دست مزدور که هیچ اعتقادی به هیچک از ادیان الهی ندارند؛ به بهانه آزادی قلم و سوءاستفاده از آزادی بیان به احساسات پاک و مقدس بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان جهان اهانت می کنند و با اقدامات و رفتارهای خلاف اخلاق حرفه ای و دور از شان، مقدسات یک دین الهی را به سخره می گیرند.

وی اظهار کرد: اقدامات سخیف و مضحک مقامات امنیتی و پلیس برخی دولت های غربی در برخورد خشونت آمیز با مسلمانان به بهانه تعقیب چند نفر تروریست که دست پرورده خود آنان هستند، دشمنی آنان را با اسلام و مسلمانان بیشتر آشکار می کند و برخوردهای غیر منطقی و غیرقانونی آنها را بیشتر افشاء می کند. نوش آبادی ادامه داد: اسلام ناب محمدی (ص)، اسلام صلح و دوستی ، عقلانیت و منطق، مدارا و محبت و عدالت و آزادگی است.

در پی اقدام نشریه فکاهی شارلی ابدو در انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) که موج گسترده ای از واکنش های اعتراضی را در سراسر جهان اسلام در پی داشته است، دکتر محمدنهاوندیان با انتشار متنی در وبلاگ شخصی خود نسبت به این اقدام هتاکانه نشریه فرانسوی واکنش نشان داده است. وی در این مطلب تمسخر و توهین به مقدسات را باروت اسلحه خشونت گرایی دانسته و نوشته است: توهین کنندگان به مقدسات دینی، با تبدیل میدان منطق به احساسات، به خشونت و تروریسم کمک می کنند.

نهاوندیان نوشت: خشونت گرایان بی اخلاق، برای توجیه قساوت خود و برای سربازگیری از جامعه ی دینی، نیاز به تحریک احساسات مذهبی مومنان دارند. رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به این واقعیت که سوء استفاده از آزادی بیان برای توهین و تحریک، جفا به آزادی و شراکت در جرم ادم کشی است تاکید کرده است: برای توقف خشونت، توهین را متوقف کنیم.

در حالیکه مواضع قاطع دولت جمهوری اسلامی و دیگر مقامات در محکومیت توهین به مقدسات مسلمانان به صورت عام و همچنین اقدامات شارلی ابدو بازتاب گسترده ای در جهان یافت، برخی رسانه ها و افراد در داخل ترجیح دادند برای دستیابی به اهداف سیاسی و جناحی این واقعیت را نادیده بگیرند و از اقدام موهن در توهین به مقدسات اسلامی و همچنین واقعه حمله تروریستی به تحریریه شارلی ابدو، برای انتقادهای خود علیه دولت یازدهم استفاده کنند.

افراطیون که در نقد دولت حتی کاهش تورم از 40 درصد سالانه به 17 درصد در عرض 16 ماه از آغاز کار دولت یازدهم، خروج اقتصاد از رکود چندساله و رساندن مذاکرات هسته ای به ایستگاه چانه زنی برای رسیدن به توافق نهایی را کاملا نادیده می گیرند و در انتقادهای خود از دولت می خواهند مشکلات کهنه ریشه دار شده در دو دولت قبلی را به سرعت حل کند در حالیکه حل این مسائل براساس تاکید کارشناسان چند سال و جتی چند 10 سال طول خواهد کشید.

این منتقدان در حالی اکنون بدون نشانی مشخص انتقادهای غیرمستند را مطرح می کنند که نه تنها در زمان شکل گیری و افشای ناهنجاری های بزرگ اقتصادی مانند اختلاس های کلان 12 هزار و سه هزار میلیاردی و انتقال 22 میلیارددلار نفتی در عرض 17 ماه به دوبی و استانبول را با توجیه ایجاد تعادل در نرخ داخلی ارز به این مسائل توجهی نمی کردند بلکه اکنون نیز حاضر به اشاره و انتقاد از این رویدادها نیستند. منتقدان خاص دولت یازدهم در مهندسی انتقادها، تکه ای از پازل واقعیت ها را آگاهانه و هدفمند بر می دارند تا بتوانند از آن به عنوان بهانه و توجیه دیدگاه خود بهره بگیرند و مسائل را آنگونه که می خواهند و نه بگونه ای که واقعیت دارد نزد افکار عمومی مطرح کنند.