به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۴۱
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۶ ساعت ۰۷:۴۸
کد مطلب : ۷۰۷۰۶

مقام روسی: سه مورد اساسی اختلاف

گروه سياسي: شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: مذاکرات هسته ای ژنو هیچ نتیجه و دستاورد مهمی در بر نداشت و اختلافات بر سر مسایل اصلی همچنان ادامه دارد.
مقام روسی: سه مورد اساسی اختلاف
در این گزارش آمده است: به رغم اصرار جان کری و محمد جواد ظریف بر دستیابی به پیشرفتی در مذاکرات ژنو به نظر می رسد که این مذاکرات در نهایت مثبت نبود و پیشرفت ملموسی نداشت. مسایل اختلافی بسیار شدید در مسیر مذاکرات هسته ای، مانع بزرگی ایجاد کرده است. این چیزی است که یک مسئول آمریکایی درباره نتایج مذاکرات ژنو گفت.

شبکه تلویزیونی راشاتودی هم گزارش داد: از سال گذشته که مذاکرات هسته ای در سطح گسترده کنونی آغاز شده، محرمانه بوده است. هیچ اخباری درباره پیشرفت در مذاکرات یا محور گفتگوها درز نکرده است ولی اکنون می توانیم بگوییم که ایران و گروه پنج بعلاوه یک هنوز بر سر سه مسئله اصلی اختلاف دارند. یکی از موارد اختلافی بر سر فعالیت سانتریفیوژها است و این که چه تعداد از آنها باید کار کند. بیست هزار سانتریفیوژ در ایران فعال است و طرف آمریکایی خواستار کم شدن این تعداد سانتریفیوژ به چند صد دستگاه است. این در حالی است که ایران به فعالیت و ادامه کار هزاران سانتریفیوژ اصرار دارد.

دومین مورد اصلی اختلاف به تحریم های بین المللی علیه تهران و چگونگی لغو آن باز می گردد. ایران می گوید به محض امضای توافق نهایی، همه تحریم ها باید به یک باره لغو شود ولی غربی ها به خصوص آمریکا می گوید تحریم ها بر اساس جدول زمانی و به تدریج برداشته می شود. سومین موضوع اختلاف اصلی بین دو طرف مذاکره کننده بر سر مدت این توافقنامه است. دولت ایران می خواهد که مدت آن بین سه تا پنج سال باشد ولی آمریکا می خواهد مدت اجرای آن بیش از بیست سال باشد. این چیزی است که تهران آن را رد می کند.