به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۴۶
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۷ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب : ۷۱۵۳۵
کری و فابیوس در مذاکرات اتمی با ایران هنوز "موانعی" می‌بینند

دو هفته آینده برای رسیدن به توافق تعیین کننده است

صالحی: بن‌بست‌های فنی در مذاکرات هسته‌ای رفع شد
"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
به گزارش خبرگزاری آلمان، جان کری بعد از دیدار مشترک با فابیوس در نشست خبری مشترک اعلام کرد که هنوز "ضعف‌ها و کمبودها و اختلاف‌هایی" برای رسیدن به یک "توافق مطمئن" وجود دارد. جان کری بار دیگر تاکید کرد که اگر "توافق خوبی" صورت نگیرد، طرفین ترجیح می‌دهند اصلا توافقی تنظیم نشود. وزیر خارجه‌ی آمریکا همچنین گفت که توافق بستگی به ایران و میزان آمادگی‌اش برای همکاری بیشتر دارد. او اضافه کرد: «ایران باید بتواند تضمین دهد که برنامه‌ی اتمی‌اش صلح‌آمیز است و باید بتواند صلح‌آمیزبودن برنامه‌ی اتمی خود را اثبات کند.»

لوران فابیوس، وزیر خارجه‌ فرانسه نیز بعد از این دیدار در نشست خبری گفت که در بعضی زمینه‌ها در مذاکرات "پیشرفت‌هایی" صورت گرفته است. با این‌حال تاکید کرد که "اختلاف‌هایی" نیز همچنان باقی است که باید برای آن‌ها به دنبال راه‌حل بود. وزیر خارجه‌ی فرانسه نیز تاکید کرد که به دنبال "توافقی قاطع" هستند. او گفت:« ما توافقی قاطع و مطمئن می‌خواهیم. چنین توافقی را فقط برای خودمان نمی‌خواهیم، بلکه برای همه‌ی خاورمیانه و صلح در این منطقه و از جمله برای خود ایرانی‌ها چنین توافقی ضروری است.»

قرار است فرانک والتر اشتاین‌مایر و فیلیپ هموند، وزاری خارجه‌ی آلمان و بریتانیا و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پاریس به کری و فابیوس ملحق شوند. قرار است تا ۳۱ ماه مارس جاری کشورهای عضو ۵+۱ و ایران بر سر چارچوب اصلی توافق احتمالی به "تفاهم" برسند. محمدجواد ظریف، روز شنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری "ایرنا" گفت که احتمال رسیدن به توافق، قوی‌تر از شکست مذاکرات است. پیش از این همه‌ی طرفین حاضر در مذاکرات اعلام کردند که اگر این‌بار هم به توافق نرسند، مهلت مذاکرات بار دیگر تمدید نخواهد شد.

نظر موگرینی درباره زمان توافق با ایران

"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنانی گفت که دو هفته آینده برای رسیدن به توافق هسته‌ای با دولت ایران تعیین کننده است. وی در جمع خبرنگاران افزود: این روزها مشخص خواهد شد که آیا حصول توافق که نه فقط برای امنیت خاورمیانه بلکه امنیت جهان ضروری است، امکان پذیر است یا خیر. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: تنها توافقنامه‌ای که در چارچوب آن به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندهد، قابل قبول است. وی گفت: اگر توافق خوبی در راه نباشد، بهتر است توافق صورت نگیرد.

صالحی: بن‌بست‌های فنی در مذاکرات هسته‌ای رفع شد

در همين حال، رئیس سازمان انرژی اتمی از رفع بن‌بست‌های فنی در مذاکرات هسته‌ای اخیر میان ایران و گروه ۱+۵ خبر داد. علی اکبر صالحی٬ گفت: ایران و غرب در مذاکرات فنی به «بن‌بست» خورده بودند که به تشخیص مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و آمریکا٬ وی با وزیر انرژی آمریکا مامور رفع این بن‌بست شدند. رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا دو دور مذاکرات فنی در ژنو و مونتروی سوئیس داشته‌اند که صالحی گفته در این مذاکرات «قدم‌های خوبی» برداشته شده است.
وی اضافه کرده نمی‌تواند جزییات این مذاکرات را بیان کند، اما گفته در این مذاکرات درباره غنی‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک، موضوع تحقیق و توسعه و موضوع فردو بحث و گفتگو شده است. صالحی گفت: در موضوعات مربوط به غنی سازی و رآکتور اراک «قدم‌های بسیار خوبی» برداشتیم و توانستیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های «ساختگی» غربی‌ها را برطرف کنیم.