به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب : ۹۳۱۸۰

مصر مسجد رأس الحسین(ع) را تعطیل کرد

گروه بين‌الملل: دولت مصر برای اولین بار مسجد رأس الحسین(ع) را در ایام تاسوعا و عاشورا تعطیل کرد!
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ اداره اوقاف قاهره اعلام کرد که مسجد رأس الحسین(ع) تا روز یکشنبه آینده تعطیل خواهد بود!این اداره که تحت اشراف وزارت اوقاف مصر است در حالی این تصمیم را اعلام کرد که امروز و فردا ــ جمعه و شنبه ــ مصادف با روزهای تاسوعاء وعاشورای امام حسين(ع) است و محبان اهل بیت(ع) اعم از شیعه و سنی همانند همیشه این مکان مقدس را زیارت می کنند اما وزارت اوقاف مصر در بیانیه شدیداللحنی که در سایت خود منتشر نمود تأکید کرد: "عدم مراعات این تعطیلی، همه پیگردهای قانونی را در پی خواهد داشت"!

این اقدام، عکس العمل «دكتر أحمد راسم النفيس» را در پی داشت و با ناگهانی و غير منطقی خواندن این تصمیم گفت: از انگیزه این تصمیم خبر ندارم؛ چون شیعیان مصر برنامه خاصی برای اقامه مراسم عاشوراء در این مکان نداشتند. این عضو مصری مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: موضع حكومت مصر درباره مراسم عاشوراء هر سال تکرار می شوذد و شیعیان در این ایام با حمله، دشنام، هشدار و تهدید نسبت به برگزاری هر گونه مراسم یا احیاء شعائر حسینی مواجه می گردند.

دکتر النفیس، الازهر را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: حرفهای زیادی درباره جامعیت الازهر و لزوم تجدید نظر در خطابات دینی زده می شود؛ اما می بینیم که در عمل، الازهر تنها به طرف یک گروه (وهابیت) رفته و هیچ نقشی در وحدت مسلمانان ایقاء نمی کند. این نشان دهنده نفوذ فكر وهابی به الازهر و انتشار اندیشه های داعشی در مصر است؛ که البته چیز جدیدی نیست. شایان ذکر است که معمولا در ایام عاشورا تدابیر امنیتی در مسجد رأس الحسين عليه السلام تشدید می شد؛ اما تاکنون سابقه نداشت که این محل بکلی بسته شود؛ و امسال برای اولین بار دولت چنین اقدامی انجام داد.

مسجد رأس الامام الحسين عليه السلام در مصر

حرم و بقعه‏ ای در شهر "قاهره" وجود دارد که مردم مصر معتقدند مدفن سر مطهر سيد الشهداء(ع) است و به آن اهتمام و احترام فراوان دارند. «علامه سيد محسن امين» درباره این محل می نویسد: زيارتگاه با شکوه‏ و مقدسي است که مردم مصر، معتقدند سر ابا عبدالله الحسين در آنجا مدفون است و خلفاي مصر، آن را از شهر عسقلان (در شام سابق و فلسطين کنونی) آورده و طي مراسمي در مصر دفن‏ کرده ‏اند.

وی در همين زمينه در کتاب اعيان الشيعة آورده است: بنا به قول برخي، يکي از خلفاي ‏فاطمي در مصر، ماموراني به عسقلان (بين مصر و شام) فرستاد و سري را برايش آوردند و گفت که سر حسين‏(ع) است. آن را به مصر آوردند و در محلي که الآن به نام مشهد يا مسجد راس الحسين معروف است دفن کردند. اين مسجد، اکنون محل تجمع و مرکز محافل ديني و قرآني، بويژه در شبهاي‏ ماه رمضان است و در ميلاد امام حسين‏(ع‏) هزاران نفر آنجا گرد می آیند و دست‏ توسل به سوي خداي حسين‏(ع) دراز کرده و به برکت آن مکان، بيماران و گرفتاران شفا و نجات می یابند.