به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۹۵۹۷۲
سکوت و دعوا در رسانه‌ها

روز به روز از تعداد مخاطبان ادبیات کاسته می‌شود

گروه فرهنگي: رضا چایچی می‌گوید: روز به روز از تعداد مخاطبان ادبیات کاسته می‌شود و در چنین وضعیتی تنها شاهد سکوت و دعواهای دسته‌ها و گروه‌ها در رسانه‌ها هستیم.
روز به روز از تعداد مخاطبان ادبیات کاسته می‌شود

 

این شاعر  درباره تاثیر رسانه بر کتاب گفت: رسانه‌ها می‌توانند در معرفی کتاب‌های گوناگون برای سنین مختلف نقش پررنگی ایفا ‌کنند. قطعا رسانه‌ها می‌توانند موثر باشند و با معرفی کتاب‌های سودمند در زمینه‌های مختلف به فروش و بالا بردن تیراژ کتاب کمک کنند.او رسانه‌ها را قدرتمندترین ابزار فرهنگی دانست و بیان کرد: در عصر حاضر همه رسانه‌ها از رادیو و تلویزیون گرفته تا روزنامه و مجله می‌توانند سطح آگاهی مخاطبان ادبیات را ارتقا بدهند و تاثیرگذار باشند. رسانه‌ها در همه کشورها امروزه نقش قدرتمند و اساسی به عهده دارند. امروزه رسانه‌ها یکی از قدرتمندترین ابزار فرهنگی محسوب می‌شوند.

 

چاپچی گفت: رسانه می‌تواند از طریق افراد اهل فن که دانش کافی دارند، برنامه‌های گوناگون تهیه کند. این برنامه‌ها می‌توانند توجه مردم را به خود جلب کنند و به سطح دانش و آگاهی آنان بیفزایند. طبعا اگر در رسانه درست برنامه‌سازی شود، می‌تواند نقش مهمی در جامعه ایفا کند. البته عوامل دیگری هم می‌تواند در فروش کتاب نقش داشته باشد.

 

او افزود: مثلا تبلیغ کتاب یکی از راه‌های موثر به نظر می‌رسد که باید با جدیت بیشتر و ابعاد گسترده‌تری دنبال شود، شاید نتیجه‌بخش باشد و بتواند کمی اوضاع نابسامان و حیرت‌انگیز «کتاب نخواندن» را بهبود بخشد. به طور کلی باید بگویم برای بالا بردن سرانه مطالعه به نظر می‌رسد راه‌هایی هست که برخی از آن ها نیازمندِ برنامه‌ریزی‌های درازمدت است.

 

او درباره برنامه‌های بلندمدت اظهار کرد: این برنامه‌ها شامل تربیت کودکان از سنین پایین و آشنا کردن آن‌ها با کتاب حتی از دوره پیش‌دبستانی است. همچنین در ادامه آن باید راهکارهایی توسط آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی پیش‌بینی شود، تا عادت به مطالعه در نهاد و سرشت کودکان ما کاشته شود.چایچی در ادامه متذکر شد: به هر شکل باید مردم را با کتاب خواندن آشتی داد و این اعتقاد را در آن‌ها به وجود آورد که مطالعه و عادت به آن می‌تواند در بسیاری موارد چهره سالم‌تر و زیباتری به زندگی آن‌ها ببخشد. اگر در رسانه‌ها کارشناسان درستی انتخاب نشوند ممکن است به کتابی‌خوانی، درست جهت ندهند.

 

او همچنین با اشاره به اهمیت کارشناسان رسانه گفت: انتخاب اشتباه کارشناس در رسانه می‌تواند بسیار مخرب باشد. همچنین کارشناسانی که تنها به گروه یا طبقه خاصی بپردازند، باعث تخریب فضای رسانه‌ها می‌شوند. تعصب‌ورزی، طرفداری از مضامین و گروه خاص و برخورد ایدئولوژیک در معرفی کتاب نیز بسیار مخرب است.این شاعر در پاسخ به این پرسش که چرا ادبیات و کتاب تیتر یک نمی‌شوند و در صدر اخبار نیستند، بیان کرد: این اتفاق بسیار منفی است. روزنامه‌ها معمولا صفحه ادبی دارند، اما تخریب جایی اتفاق می‌افتد که مسئولین این صفحات اشتباه کار می‌کنند. معمولا مسئولان صفحات ادبی خیلی دانش این کار را ندارند و این بیشترین تخریب را به وجود می‌آورد. افرادی که به علت روابط دست‌چین شده‌اند و مسئول صفحات ادبیات و بخش ادبی می‌شوند بخشی از مشکل این حوزه محسوب می‌شوند.

 

او اظهار کرد: زیر دست چنین مسئولانی، خبرنگاران به خوبی رشد نمی‌کنند. افرادی که با نویسنده‌ها و شاعران گفت‌وگو می‌کنند اغلب تخصص ندارند، درواقع دانش کافی و لازم برای پرداختن به این موضوع را ندارند و چنان که شایسته است در این حوزه مطالعه نکرده‌اند. طبعا کسی که دانش کاری را ندارد اگر مقاله بنویسد پر از اشتباه و کژبینی است و اگر گفت‌وگو کند آن‌چنان که شایسته است به موضوع نمی‌پردازد.رضا چایچی همچنین افزود: به عنوان نمونه شخصی با شاعر یا نویسنده‌ای گفت‌وگو می‌کند اما کاملا مشخص است که اطلاعاتی درباره آثار وی ندارد و حتی کتاب‌هایش را نمی‌شناسد و یکی از آن‌ها را نخوانده، همچنین با مسائل ادبیات هم آشنا نیست. چنین فردی صرفا یک‌سری سوالات کلیشه‌ای را که بارها و بارها پیش از آن مطرح شده به ذهن می‌سپارد و مدام بازگو می‌کند.

 

او افزود: حاصل چنین کاری نه تنها موثر، بلکه زیبا و جذاب هم نیست و نمی‌توان چنین فعالیتی را حرفه‌ای دانست، چرا که از سطح لازم و کافی برای یک گفت‌وگو برخوردار نیست. متاسفانه مباحث، مسائل و موضوعات دیگری که در صفحات ادبی می‌توانند قدرتمند معرفی شوند، وجود ندارند. بسیاری از بخش‌های ادبی بر خلاف گذشته ادبیات را حذف کرده‌اند.

 

این شاعر درباره راه حل این مشکل گفت: باید در مورد این مشکلات اندیشید و عوامل سازنده آن را پیدا کرد، زیرا به علت نقش بسزای ادبیات در فرهنگ هر کشوری در جهان، این موضوع بسیار مهم است. زمانی که از فرهنگ ایرانی سخن می‌گوییم متوجه می‌شویم بخش اعظم این فرهنگ را ادبیات ایجاد کرده است. افرادی همچون سعدی، حافظ و مولانا در هویت‌سازی و ایجاد فرهنگ ایرانی نقش بسزایی داشته‌اند.

 

او ادامه داد: متاسفانه امروزه بر خلاف گذشته دیگر شاهد اعتنای درخور به شاعران و هنر شعر نیستیم. در آن دوران صاحب چنین فرهنگ پرباری بودیم، اما امروزه تیراژ کتاب‌ها آن‌قدر پایین است که انسان تعجب می‌کند. اخیرا تیراژ کتاب به 500 جلد رسیده است. این تعداد در مورد شاعران و نویسندگانی که چندین دهه کار کرده‌اند و مورد باور اهل ادب و مخاطبان حرفه‌ای هستند، هم وجود دارد.چایچی در پاپان بیان کرد: باعث تاسف است که کتاب یک شاعر یا داستان‌نویسی در این سطح با تیراژ 500 نسخه منتشر می‌شود. آدم نمی‌داند چه بگوید و تنها حیرت می‌کند که چرا باید وضع کتاب این‌چنین باشد. در جامعه‌ای که 80 میلیون جمعیت دارد، روز به روز از تعداد مخاطبان ادبیات کاسته می‌شود و در چنین وضعیتی تنها شاهد سکوت و دعواهای دسته‌ها و گروه‌ها در رسانه‌ها هستیم.

مرجع : ايسنا