به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۱۴۱۹۲۱

نقدی بر «بی اعتبار شدن اصلاح‌طلبان»

اشاره: نچه در ادامه خواهید خواند نقدی است بر یادداشت «بخش بزرگی از اعتبار اصلاح‌طلبان هم سوخت» که در ۱۴ دی ۹۶ در «بهارنیوز» منتشر شده است:
نقدی بر «بی اعتبار شدن اصلاح‌طلبان»
محمد توکلی
اشکال مبنایی وارد بر یادداشت مورد اشاره آن است که در آن اساساً تفکیکی میان «اعتراض» و «آشوب» را شاهد نیستیم و تمام آنچه در هفته‌ی گذشته در شهرهای مختلف کشور شاهدش بودیم را اعتراض می‌نامد. این در حالی است که در حاشیه اعتراضات در سطح جهان آشوب‌گری و صدمه به اموال عمومی و خصوصی دیده می‌شود و اعتراضات در ایران هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر این قاعده‌ کلی و بدیهی را بپذیریم آنگاه جملات نسبت داده شده به فعالان سیاسی اصلاح‌طلب معنای دیگری پیدا می‌کند.
به‌عنوان مثال در این یادداشت درخواست «سرکوب هر چه شدیدتر معترضان» به آقایان عبدی و جلایی‌پور نسبت داده شده است. با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توان به مقاله‌های این دو چهره‌ی سیاسی دسترسی پیدا کرد. هر چه بیشتر در این مقاله‌ها به دنبال عبارت «سرکوب هر چه شدیدتر معترضان» بگردیم کمتر به نتیجه می‌رسیم.

آنچه این آقایان به صراحت می‌‌گویند تنها تاکید بر برخورد با کسانی است که در حاشیه اعتراضات به دنبال آشوب و اغتشاش هستند، آنان که هدف خود را حمله به مراکز دولتی و نظامی اعلام کرده‌اند. قاعدتاً چنین درخواستی باید مورد پذیرش صاحب هر عقل سلیمی هم قرار بگیرد. اتفاقا آنچه این گروه از اصلاح‌طلبان بر آن تاکید دارند و در بیانیه‌ی مجمع روحانیون مبارز بر آن تاکید شده است به سود همان معترضانی است که ظاهراً آن یادداشت در حمایت از آنان نوشته شده بود. توضیح بیشتر آنکه هر اعتراضی در ایران هر چه بیشتر به سمت خشونت میل کرده است عمر کوتاه‌تری داشته و اعتراضاتِ منجر به تغییر در زمان‌هایی بوده که اتفاقاً آشوبگران در حاشیه قرار گرفته و معترضان در متن اعتراضات قرار داشتند. درخواست برای برخورد قاطع با آنان که در پی آشوب هستند اتفاقاً به شکل «بالقوه» می‌تواند مسیر را برای معترضان باز کند. البته بالفعل شدن این مسئله به پارامترهای دیگری هم بستگی دارد.

در یادداشت منتشر شده در سایت «بهارنیوز» ما با یک تناقض نیز روبرو هستیم. نویسنده از یک سو مواضع افرادی مانند عبدی و جلایی‌پور را «به پای کل جریان اصلاحات» می‌داند و از طرف دیگر از مواضع دو چهره سیاسی همین جریان تمجید می‌کند. پرسش اساسی این است که چرا جامعه‌ی مدنظر نویسنده، با مواضع محمود صادقی و صادق زیباکلام به اصلاح‌طلبان متمایل نمی‌شود اما اظهارنظر دو چهره دیگر این جریان سبب بی اعتبار شدن اصلاح‌طلبان می‌شود؟! از نگاه یادداشت مورد اشاره بازنده‌ اعتراضات دولت و اصلاح‌طلبان هستند زیرا با توجه به اظهارنظرهای مطرح شده راجع به اعتراضات مردم از آنان روی برگردانده‌اند.

در پاسخ به این ادعا ابتدا باید مشخص شود که کدام مردم؟ و کدام اظهارنظرها؟ اگر مقصود از مردم، اکثریت است؛ برای تعیین «اکثریت - اقلیت» راهی جز مراجعه به صندوق رأی با وجود همه محدودیت‌هایش نیست. مردمی همین چند ماه پیش عملکرد چهار ساله نامزد جریان اصلاحات را تایید کرده‌اند بر اثر چه اتفاق غیرمترقبه‌ای به یکباره باید از اصلاح‌طلبان عبور کنند؟ و از آن مهمتر از کدام اظهارنظر سخن می‌گوییم که باعث رنجش مردم شده است؟ اگر سایر مصداق‌ها هم مثل وارونه‌نمایی مقاله‌های عباس عبدی و حمیدرضا جلایی‌پور است که تکلیف روشن است و تنها می‌توان گفت که با فرض نادرست نمی‌توان به حکم درست رسید.

مطلب آخر آنکه به نظر می‌رسد که شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا؛ دیگه تموم ماجرا» باعث آن شده که نویسنده‌ محترم همراهی با معترضان را در تخریب جریان اصلاحات ببیند، این در حالی است که اجرایی شدن کسر قابل توجهی از خواسته‌ها و مطالبات این جریان اعتراضی در گرو حضور پر قدرت اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی است و حذف و تخریب این چنینی آنان کمکی ناخواسته به حضور مجدد تندروها در قدرت است؛ تندروهایی که برایشان از عباس عبدی تا محمود صادقی، از مجمع روحانیون تا اتحاد ملت، از حامیانِ این روزهای اصلاحات تا معترضانِ این روزهای اصلاحات فتنه‌گرانی هستند که نباید در فضای سیاسی کشور نفس بکشند!

سهيل گچ پز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۰:۳۵
دو پاسخ خيلي مهم به فرمايشات ايشون دارم اولا بخش بسيار زيادي از جامعه ايكه شما بعنوان راي دهنده مفتخر به داشتن حمايتشون خودتونو فرض كرديد انتخابشون بين بد و بدتر و ترس از ظهور تحجر بود اگر اقاي زيباكلام را صادق ميدانيد كه حتي دشمنانشان به اين خصيصه ميشناسندش ميتوانيد از ايشون صحت ادعاي منو بپرسيد
نكته دوم اينكه تصميمات حاكميت ضربه بيشتري به منافع ملي تو اين بيست سال زده يا شكوندن چهارتا شيشه؟!؟!
دوستان محترم كي در مقابل ذبح منافع ملي بيانيه اعتراضي دادن؟!!؟ (357471)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۱:۵۳
همه چیز تا اسفند98 مشخص میشه یا تا خرداد1400 انشاا... (357473)
حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۰۷:۳۶
اگر مافیای خودروسازی داخلی بزاره:
ارزوی من توقف تولید پراید 405 و نیسان آبی است یعنی همان ارابه های مرگ (357479)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۰۹:۱۶
مرد حسابی اگه پراید و 405 نباشه دیگه ماشین کمتر از 80 میلیون چشمت نمی بینه و باید خواب ماشینو ببینی، بعد اگه عوارض واردات کامل برداشته بشه، تمام کارخانه های داخلی تعطیل و چند میلیون آدم ( با خانوادهشان البته این مقدار هستن ) بیکار می شن، تو بهشون نون میدی ؟ اینقدر شعار ندهید (357484)
معلمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۰۷:۳۸
من معلم معیشت و منزلتم تا 98 خوب نشه به هیچ جناحی رای نمیدم (357480)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۲:۱۲
این حرفا واسه مردم آب و نون نمیشه. مسخرشو در اوردین (357474)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۰۸:۱۸
..... مردم از هر دو گروه خسته شده اند. در انتخابات بعدی مشخص میشه. هرچند نتیجه اولیه به کام اصول گرایان خواهد بود ولی آثار بلند مدتش به نفع مردم خواهد بود. (357482)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۰۹:۰۵
دشمنان اصلاحطلبان از طرفداران احمدی نژاد گرفته تا خارج نشينان بی دردی که آرزویشان و منبع فکری و مالیشان صدای آمریکا و انگلیس است و منافقین بی ابرو، فرصت را برای عقده گشایی از رهبر اصلاحات مغتنم شمرده اند چون همیشه در مقابل سیاستهای عاقلانه بدنه اصلاحات و رهبر آنها خاتمی مفتضحانه شکست خورده اند . (357483)