به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۲۰:۳۱
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۱۸۰۹۳
عالمان بی عمل در عرصه حقوق ایران

از آغوش‌پدرانه تا رفتن‌به‌حجله‌او! فاجعه نيست؟

گروه جامعه: هنگامیکه به تاریخ عدالت و دموکراسی در جهان نوین نظر می‌کنیم نقش برجسته‌ی حقوقدانان چنان چشمگیر است که به این اعتقاد و باور مي‌رسیم که آنچه طاغوت، خودکامگی پادشاهان و حکمرانی اراده فرمانروایان را کنار زده و حاکمیت اراده مردم، تدوین و اجرای قوانین مدنی و استقرار مردم‌سالاری در بسیاری از نقاط جهان را جایگزین آن کرد نظریات، کتب، مقالات و آثار دانشمندان علم حقوق یا دانشمندانی که در این علم ورود نمودند بوده است.
از آغوش‌پدرانه تا رفتن‌به‌حجله‌او! فاجعه نيست؟
کامران منصوری‌جمشیدی

نمی‌شود از نقش قراردادهای اجتماعی ژان ژاک رسو و روح القوانین منتسکیو در بررسی عبور از استبداد پادشاهان و فرمانروایان اروپا یاد نکرد یا در همین اطراف و اکناف تاریخ حقوق خودمان نقش و جایگاه تفاسیر، کتب و اجتهاد و رسالات عالمان و فقيهان در تدوین و تقنین قوانین مدنی و جزایی تا همین چند دهه گذشته کاملا پویا و مثمر ثمر است لیکن این سالهای اخیر نمی‌دانیم علت چیست که حقوقدانان نامی و عالم ما در هیچ بحث داغ و مهم حقوقی روز نظری رسمی صادر ننموده و زبان در کام دارند.

آنجائیکه که یک مبحث حقوقی تمام جامعه را درگیر نموده و نقل محافل است نظیر همین بحث ازدواج با فرزند خوانده که در بقالی، آرایشگاه، تاکسی، مترو، خانه، مجلس، ادارات و شاید دانشگاهها و... از سوی هر فرد ذیصلاح و مطلع و یا بلعکس، مورد کنکاش و نقد قرار گرفت و اما هنوز هم خمار ابراز نظرعلمی و فهم فحوای اندیشه حقوقی دانشمندانی هستیم که در عرصه حقوق نام بلندشان سر از ابرها بر کشیده است. اساتیدی که سالهاست کتب و آثارشان و تحقیق و تدریسشان قاضی، وکیل، حقوقدان و استاد پرورش می‌دهد. بی تفاوتی و عدم اعتنای این بزرگان اهل فن به مقولات حقوقی روز کشور و دغدغه‌هاي مردم در نوع خود جای تامل دارد.

این علما بعید است خدای ناکرده از سر غرور، از ابراز نظر در مطبوعات و رسانه‌ها و به مخاطبیت مردم عار داشته و تنها دانشجویان دکترای حقوق را آنهم با اغماض و اکراه شایسته شنیدن دُر کلام خویش بدانند. استادانی که خود حتما معتقدند: باتوجه به اینکه ارباب نظر در نوشته‌هاي خود آزادتر از محاکم و به یقین صاحب نظر تر از مراجع قانونگذاری کشور هستند و با ارزیابی قواعد و قوانین، سود زیان آنرا سنجیده و باید آنچه را عادلانه تر مي‌بینند به قلم
فردا تاریخ نخواهد پرسید که چون بودید از چه چیزی نگفتید؟
آورند تا از اثر نوشته‌ها و گفته هایشان بر افکار عمومی، زمینه برای نسخ قوانین نادرست و تحول قواعد فعلی فراهم گردد. پس خویش از چه دم نمي‌زنند و سکوت ترجیح داده‌اند؟

آیا تنها به گاه تالیف و تدریس که به فایده شخصی است اندیشه و علمشان از گل چیدن باز می‌گردد و غیر از آن و بدون زیر لفظی، فرضا در خصوص موضوع ازدواج با فرزند خوانده اگر در روزنامه و رسانه‌ای افاضه کنند و جماعتی روشن شوند، کسر شانی بر آن مترتب است؟

در بحث قانون مربوط به ازدواج با فرزند خوانده همه عطشناک نظر هر چند موجز و مختصر از دانشمندان شهیر و شکرخدا حی و حاضر و سالم بودیم لیکن شاید از معدود نظراتی که ابراز شد و براستی جای تقدیر دارد اعلام نظر وزیر محترم دادگستری بود که دیدیم مورد استقبال مردم و مطبوعات هم قرار گرفت این موضوع چندان هم کم اهمیت نبود که اساتید را درخور درفشانی نباشد.

با نگاهی عامیانه که بر آن نظر مي‌کردیم تصور اینکه کودکی بی پناه به آغوشی پدرانه پناهنده شود و با این گمان که روز و شب‌هاي بی پناهی پایان یافته و حریم امنی پیدا کرده، هنوز از آن رویای خوش سیراب نشده که آرزوی خود را سراب ببیند و بجای بازیچه برایش حجله بیارایند! آنچنان دردناکست که آدمی ملول شده و مي‌اندیشد چرا من فلان دانشمند مورد توجه نبودم تا هر روز داد و فریادم را در روزنامه‌ها و سایت‌ها بگوش عموم برسانم، که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم.

نمی‌دانیم علم اساتید کی گره گشای درد امروز می‌شوند و چه زمان با مسائل زمانه همزمان و همزبان می‌گردد. آیا سکوتشان علامت رضاست؟ یا خونشان چنان رنگین که برای دلواپسی کودکی یتیم هم حاضر به چالش و درد سری نیستند. فردا تاریخ نخواهد پرسید که چون بودید از چه چیزی نگفتید؟ نام عالم در عالم هنگامی ماندگار می‌شود که با عملی بروز و ظهور پیدا کند.
بار درخت علم ندانم بجز عمل / با علم اگر عمل نکنی شاخ بی بری

۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۳۲
علم اساتید کی گره گشای درد امروز می‌شوند
من هم مي پرسم واقعا کي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (146120)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۷:۰۱
اولا همه ی مجلسیان حقوق دان نیستن
ثانیا همه ی اعضای کمیسیون حقوقی مجلس الزاما در دانشکده حقوق درس نخوندن
ثالثا مگه میگذارند اساتید و نخبگان حقوق وارد مجلس شوند با این رد صلاحیتها (146252)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۳۹
اساتيدي نظير دکتر ناصر کاتوزيان و دکتر گلدوزيان و محقق داماد و دکتر لنگرودي و ..... انشالله که زنده باشند ولي خبري ازشون نيست چرا لاي کتب سه دهه پيش هنوز کلنجار علمي ميرن کاش کمي هم بقول آقاي منصوري جمشيدي عمل کنند مثلا اگه در همين سايت بهار نظري بدن واسه ساير حقوقدانان منبع رفرنسي ميشه (146312)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۴۴
فرزند خوانده تا جوانی پدر پدر خطاب میکند و بعد شوهر مینامد!!!!!!!!!! (146135)
حديث
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۴۴
واي كه فاجعه است يعني يك دختر بيگناه كه بنابر هر مشكلي بي سرپرست شده تا زمان بزرگ شدنش نمي داند اين عشق پدرانه است و مرد مقابل او پدرانه دوستش دارد يا عاشقانه .. نگاهش پرازمهر پدريست يا پراز شهوت و...... فاجعه است دريك كلام فاجعه و با تسويب اين قانون كمتر زني اجازه مي دهد كه دختري را به فرزند خواندگي بگيرند در صورتي كه دختران اسيب پذير ترند بجاي حمايت دامنه اسيبش رابيشتر كردن جالبه (146317)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۴۶
زبان بریده بکنجی نشسته صمٌّ بکمٌ
به از کسی که نباشد زبانش اندر حکم

گر چه پیش خردمند خامشی ادبست

به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی

دو چیز طَیْره عقلست، دم فروبستن

به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی (146141)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۳۶
بسيار زيبا فرموديد اشعار بلند مرتبه اي ذکر کرديد دمتان گرم (146308)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۴۸
براستی که ثبت این قانون مایه شرم بود اگر اصلا در اینخصوص ابراز نظر نمیشد بهتر بود والله یعنی نمیشود از یک فرزند خوانده گذشت دختر و زن قحطی شده ؟ میفرمایند برای این است که در صورت لزوم بتوان بیشتر حمایت کرد یعنی برای رضای خدا و برای فرزند بدون بهره مندی جنسی نمیشود کسی را حمایت کرد حال آدم را بهم میزند این قانون (146143)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۴۶
واقعا راست گفتي مگه پدرهاي واقعي تا اخرين لحظه از دختران و پسرانشان حمايت نمي كنن بي چشم داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (146320)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۴۹
در این مورد هرچی با خودم کلنجار میرم نمیتونم درک کنم........آخه یعنی چیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟ (146144)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۵۵
پرداختن به این موضوع در مجلس شورای اسلامی مشکل چند پدر. . . . را کم کرد؟ ضرورت پرداختن به آن چه بود؟ در جایی که چندین لایحه و طرح در مجلس منتظر تعیین فوریت هستند, آیا این مسئله درخور پرداختن به آن بود؟ از آقایان فقهای شورای نگهبان واقعا در عجبم؟ به عنوان یک مسلمان آنهم از تبار حسین بن علی می پرسم ایا واقعا این موضوع در دین ما تایید است؟ اقایان محترمی که این مطلب را صحه گذاری کرده اید, آیا شما می توانید با دختری که مثلا هجده سال است در حقش پدری کرده اید و با او عروسک بازی کرده اید, هم بستر شوید؟ . . . . (146147)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۵۷
بنظر من که ازدواج فرزند خوانده با سرپرست همان ازدواج با محارم است . (146149)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۵۹
برام جالب بود که شورای نگهبان هم تاییدش کرد!!!
اگه بقیه تاییدا و رد کردناش هم مثل این باشه وای بر ما! (146150)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۱۱
اخه این ادما نمیگن این همه بچه که الان خونه پدر خوندشون زندگی میکنن ممکنه از این به بعد یه جور دیگه بهشون نگاه بشه؟ . . . . شرمتون نمیشه؟؟؟؟ واقعا ادم از مطرح کردن یه همچین چیزایی اکراهش میشه!! (146161)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۴۹
از نظر برخی نه تنها بد نیست بلکه چون شناخت طرفین از هم زیاده احتمال طلاق هم خیلی کمه! پس خوشبحال چنین پدرانی! (146201)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۵۸
مرد:میای فرزند خونده من بشی؟
دختر بچه:نه فعلا قصد ازدواج ندارم میخوام ادامه تحصیل بدم!
------------------------------------------------------------------------------------------------------
مرد:زن اگه یه بار دیگه گیر بدی میرم فرزند خونده سرت میارم (146206)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۲:۵۶
آورین آورین! جالب بید! (146434)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۶:۳۹
کو گوش شنوا ؟ این قانونی است برای. . . . . نه دردی از بچه یتیم دوا می کند و نه مرهمی می شود بر دل های پریشان و آواره. (146242)
2+2=5
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۶:۴۸
انسانم ارزوست..... (146247)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۷:۱۶
ببخشيد! بعد فرق ما با عربستانيا چيه (146266)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۷:۲۶
از این به بعد هیچ خانومی حاضر نمیشه دختر بچه ای رو به فرزندی قبول کنه چون نگران این میشه که شاید شوهرش بعدا بهش نظر داشته باشی (146274)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۷:۳۶
زبانم عاجز است از بیان (146277)
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۰۷
من تعجب میکنم اززنان مستقردرمجلس . به خدا اگه چوب جای اونا بود یک صدایی ازخودش درمیاورد , ولی اینها .... (146284)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۰۰:۳۳
ولی اینها چی؟ فکر کردی واقعا این خانم ها اصلا جرات اظهار نظر دارند ؟یا چند بار دیده یا شنیده اید که نماینده خانمی پشت تریبون رفته و صدای خود را به گوش همه گان برسانند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. فقط خوشحال باشید که تعدادی نماینده زن هم در مجلسمان داریم و دیگر هیچ. (146466)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۲۴
با این اوضاع باید به هر کی خواست فرزندخونده بیاره گفت که اول برن آزمایش خون ببینن مشکلی نیست!!! (146298)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۰:۳۷
جودی آبد، برنامه کودکی هست که بعد از چندین بار هنوز محبوب بچه ها و حتی بزرگترها هست.... تو این سریال جودی آبد با پدرخوانده اش ازدواج کرد و هیچکس متعرض آن نشد.... بنابراین همیشه استثناء وجود دارد و اسلام مانع این استثناها نیست. (146381)
م/م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۱:۲۴
اولآ جودي ابوت در ثاني مغز متفكر جودي هيچوقت جرويس پندلتون را بعنوان پدر نميشناخت بابا لنگ دراز تصورات او ازهركسي ميتوانست باشد بجز جرويس پندلتون ثالثآ پدر خوانده كودك را از كودكي بعنوان فرزند در آغوش بايد بگيرد نه اينكه از 16 ،17 سالگي باهاش مكاتبه كند ورابعآ جنابعالي حال مرا از كتابي كه در نوجواني بيشتر از ده بار خوانده و حسابي لذت برده بودم بهم زديد. . . . (146404)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۲:۵۵
پدر خونده اش بالا سرش نبود ...هیچ وقت ندیده بودش... (146432)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۰۱:۰۴
پروفسور تو هنوز فرق قیم و پدرخوانده رو نمیدونی. بابا لنگ دراز پدرخوانده جودی نبود فقط ازش حمایت مالی میکرد . تعهد پدری نداده بود (146482)
بهشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۱:۰۶
واقعا برای خودم متاسفم که نمایندگان ما اینا هستن (146395)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۱:۲۶
پس بحث شرعی این موضوع یعنی قرار گرفتن یک دختر در کنار یک مرد که از لحاظ شرعی نسبتی با هم ندارند چی میشه نباید فکری برای این موضوع بشه (146405)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۱:۳۹
قانون وحشتناکیه. باید جلوشو گرفت. (146411)
محمد
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۲:۴۷
عجب قانون فاجعه باري!!!!!!!!! واقعا فكر هم كردن واسه گذاشتن اين قانون! (146428)