به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۱۶:۲۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۶۲۷۴۷
در عين حال مذاکرات هنوز ارزش پیگیری را دارد

بايدن: شانس‌ توافق‌ هسته‌اي زير ۵۰درصد است

گروه بين‌الملل: معاون رئيس‌جمهور آمريکا، گفت: شانس رسيدن به توافق هسته‌ای کمتر از ۵۰ درصد است ولی هنوز ارزش پيگيری دارد و تشديد تحريم‌ها عليه تهران فعلا نامناسب است.
بايدن: شانس‌ توافق‌ هسته‌اي زير ۵۰درصد است
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بايدن گفت: راه حل ديپلماتيکی که محدوديت‌های مهم و قابل راستی‌آزمايی بر برنامه هسته‌ای ايران اعمال کند، بهترين فرصت است که به آمريکا، اسرائيل و تمامی خاورميانه اطمينان می‌دهد که ايران مجهز به سلاح هسته‌ای تهديد نخواهند شد.  بايدن تأکید کرد تلاش برای رسيدن به توافق هسته‌ای با تهران، امنيت اسرائيل را به خطر نخواهد انداخت. ما نخواهيم گذاشت ايران به سلاح هسته‌ای دست يابد. باراک اوباما، نیز هفته گذشته گفت که واشینگتن همچنان تلاش خواهد کرد که در ماه‌های پیش رو با ایران به توافق هسته‌ای دست یابد، اما هنوز مشخص نیست که ایران از فرصت مذاکرات استفاده خواهد کرد یا نه.

از سوي ديگر وزير امور خارجه بريتانيا،‌ نسبت به اعطای «امتيازات غير عاقلانه» به ايران برای حل مناقشه هسته‌ای  هشدار داد. فليپ  هاموند در کنفرانس "چالش‌های امنیتی در منطقه" در پایتخت بحرین گفت: «هدف نهایی ما دستیابی به توافقی است که تضمین کند ایران ظرفیت تسلیحات هسته‌ای نخواهد داشت.» هاموند گفت غرب نباید برای راحتی خود‌، امتیازهای غیرعاقلانه به ایران بدهد. به تاکید او‌‌، این کاری بود که گروه ۱+۵ در وین با ایستادگی بر سر موضع اصولی خود انجام داد. هاموند در سخنرانی خود از جمله گفت: «اگر می‌خواهیم تا چند ماه آینده به توافق جامع و کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برسیم‌، باید تحریم‌ها را همچنان ادامه دهیم.‌»

وزیر خارجه بریتانیا افزود اگر توافق اتمی صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود که تنش میان ایران و سایر کشورها به خصوص کشورهای منطقه کاهش یابد. اوگفت مسائل زیادی موجب بی‌اعتمادی میان ایران و همسایگان آن در خلیج فارس و یا ایران و کشورهای غربی شده اما پرونده اتمی کلید این مشکل است. هاموند گفت اگر بتوانیم به این مشکل غلبه کنیم و راهی بیابیم که هم ایران و هم غرب را راضی کند، زنجیره‌ای از تحولات پیش خواهد آمد که اوضاع را پویا می‌کند و فرصت‌ تعامل دو طرفه را برای تامین ثبات و امنیت منطقه فراهم می‌سازد.