به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۳۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ساعت ۰۲:۰۸
کد مطلب : ۷۳۳۵۰
افغانستان از جنگ عربستان در يمن حمايت کرد

یمن؛ آغاز حمله‌زمینی با فرود چتربازان مصر

گروه بين‌الملل: خبرگزاری‌ها به نقل از روزنامه کویتی الرای اعلام کردند که ارتش مصر دو هزار چترباز را به بندر المخا از توابع استان تعز در یمن اعزام کرد.
یمن؛ آغاز حمله‌زمینی با فرود چتربازان مصر
به گزارش ایرنا، روزنامه الرای نوشته است که ارتش مصر شمار دیگری از نیروهای خود را نیز در تنگه راهبردی باب المندب به بهانه حفاظت از این تنگه مستقر کرده است. خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مقام مسوول که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که نیروهای مشترک عربی در نظر دارند راه ورود انصار الله به بندر المخا یا تنگه باب المندب را ببندند تا آنها نتوانند بر این دو منطقه مسلط شوند.

پایگاه آمریکایی نیوزویک نیز نوشت که مصر دو هزار نظامی را به یمن اعزام کرد، ولی تاکنون هیچ منبع رسمی در قاهره این ادعا را تایید و یا تکذیب نکرده است. این پایگاه افزود: سه نفر از مقامات مصری به آسوشیتدپرس گفته اند: مصر و عربستان عملیات زمینی علیه انصارالله را با ورود به خاک یمن از طریق عربستان آغاز و کنترل سواحل دریای سرخ و دریای عرب را به دست گرفته و حملات هوایی به مواضع انصارالله را افزایش داده اند.

افغانستان از جنگ عربستان در يمن حمايت کرد

دولت افغانستان از ايجاد ائتلاف نظامي عربستان سعودي در مقابله با حوثي‌هاي يمن، اعلام حمايت و تاکيد کرده که با «تمام نيرو» در کنار عربستان سعودي ايستادگي مي‌‌کند. به گزارش تسنيم، براساس اعلاميه‌اي که توسط دفتر رياست جمهوري منتشر شده، اين تصميم پس از مشورت با علما، روحانيون و رهبران سياسي و جهادي در جلسه شوراي امنيت ملي اتخاذ شده است.

در اعلاميه دفتر رياست جمهوري آمده است: دولت و مردم مسلمان افغانستان روابط عميق تاريخي و ديني با کشور عربستان سعودي داشته و دفاع از سرزمين مقدس حرمين شريفين را دين هر مسلمان مي‌دانند. از همين رو، در دفاع از سرزمين مقدس حرمين شريفين با تمام نيرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودي، در صورت بروز هر نوع تهديد قرار دارد. همچنين در اين اعلاميه آمده است: دولت جمهوري اسلامي افغانستان به اصل مردم سالاري و مشروعيت نظام قانوني در يمن باور داشته و از حکومت قانوني آن حمايت مي‌نمايد.

با اين‌حال، دولت افغانستان تاکيد کرده اين کشور با درک تجارب تلخ و ناگوار از عواقب جنگ و ناامني، طرفدار راه حل صلح‌آميز بحران در يمن است و از تمامي کشورهاي اسلامي و رهبران شان مي‌خواهد که به همکاري سازمان کنفرانس اسلامي و سازمان ملل متحد در اين راستا تلاش نمايند. انتشار اين اعلاميه از سوي دفتر رياست جمهوري در حالي انجام شد که اشرف‌غني رييس جمهور افغانستان دو شب قبل نيز با پادشاه عربستان سعودي گفت‌گوي تلفني داشته بود و احتمالا اعلام موضع‌گيري افغانستان در قبال يمن، يکي از موضوعات مورد بحث غني با پادشاه عربستان سعودي بوده است.