حبیب الله مسعودی فرید ضمن تاکید برآنکه باید حداقل ۱۰ درصد اعتبارات حوزه سلامت به حوزه "سلامت روان" اختصاص یابد، افزود: متاسفانه در حال حاضر کمتر از 3 درصد از اعتبارات حوزه سلامت به مسئله "سلامت روان" اختصاص مییابد که آن هم صرف درمان و بازتوانی شده و همچنان در این حوزه از پیشگیری غافل هستیم.
وی هم چنین بر ضرورت راهاندازی واحدهای مددکاری در مدارس تاکید و اظهار کرد: نیاز است تا با رویکرد پیشگیرانه محور جهت پیشگیری از بروز و شیوع اختلالات روانی با استفاده از مددکاران جهت راهاندازی واحدهای مددکاری در مدارس اقدام شود. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مدارس گلوگاه خوبی برای غربالگری و شناسایی موارد اختلال روانی در افراد هستند به همین دلیل باید مدارس کشور، مدرسههای زندگی باشند و لازم است توجه به موضوع سلامت روان در آموزش و پرورش نهادینه و آموزش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی به دانش آموزان در اولویت قرار گیرد.
فرید همچنین بر لزوم گنجاندن مسئله "سلامت روان" در طرح تحول سلامت و اختصاص بسته خدمتی به این موضوع تاکید کرد و گفت: تمامی نهادها و دستگاه های موثر بر حوزه اجتماعی و فرهنگی باید برای ارتقاء شاخص سلامت روان جامعه، آموزش مهارتهای زندگی را در دستور کار خود قرار دهند.
علیرضا طاهری، مدیرعامل سرای احسان نیز چندی پیش در گفت و گو با ایسنا در خصوص میزان توجه برنامههای توسعهای کشور به افراد مبتلا به اختلالات روانی، عنوان کرد: تنها در برنامه سوم آن هم بسیار مختصر و کوتاه، ماموریتی به سازمان بهزیستی در خصوص توجه به بیماران روانی واگذار شده در حالیکه به وزارت بهداشت و واحدهای درمانی هیچ تکلیفی در این خصوص واگذار نشده است. طاهری در ادامه تاکید کرد: افرادی که برنامههای کشوری را تصویب میکنند عمدتا نگاه اقتصادی داشته و نگاه اجتماعی و سلامت محور ندارند به همین دلیل از کنار این مسائل به راحتی میگذرند در حالیکه نیاز است برنامه ریزان کشوری به این مسائل توجه ویژه داشته باشند.