حسین آخانی
شاید به عنوان کسی که به حسن روحانی رای داده است، از اینکه مجلس به بودجه دولت او رای نداده است باید ناراحت میشدم. البته من یک گیاهشناسم، از اقتصاد و مدیریت سر در نمیآورم. این را تذکر دادم که این نوشته را تقدیس نکنید، بخوانید و خود قضاوت کنید، اینکه درست نباشد شاید احتمال درست بودنش بیشتر است. بعد از رای منفی شگفتانگیز به حبیب الله بیطرف – نماد مدیر سدسازی و انتقال آب – باید این دومین اقدام مجلس در رای منفی به بودجه محمد باقر نوبخت و همکارانش را به فال نیک گرفت. مردمی که به حسن روحانی رای دادند، به آن حسن روحانی دای ندادند که برای توجیه انتقال آب کارون به کرمان نامه محرمانه بنویسد. به آن حسن روحانی رای ندادند که آب خزر را به سمنان منتقل کند،
به آن حسن روحانی رای ندادند که معاون علمیاش به تعهدات مصوب خود در حمایت از پژوهشگران سرآمد داخلی پشت پا بزند و جایزه میلیون دلاری به صنعتگران خارجنشین بدهد. مردم میخواستند که کارها بر اساس تدبیر باشد. دیگر مافیای خودرویسازی نباشد که حق داشته باشد اقتصاد ایران را جولانگه خود قرار دهد و بکُشد هزاران هزاران ایرانی را چه با دود اگزوز در شهرها و چه با له کردن این و آن در جادهها. اینکه معاون خودتان در سازمان محیط زیست میگوید زور شما به مافیای خودروسازی نمیرسد خیلی غمانگیز است و مردمی که به شما رای دادند را قانع نمیکند.
آن مردمی که به شما رای دادند حق آسمان آبی را طلب میکنند. اینکه شهردار که شاید با رئیسجمهور بیش از هر کسی نزدیک است، به حسن روحانی نامه مینویسد تا حق شهروندان را از برنامه و بودجه جهت حمایت از حمل و نقل عمومی بگیرد و ظاهرا زورش نمیرسد، برای ما و دیگر کسانی که به شما رای دادهاند غم انگیز است. مردم میخواهند بدانند اگر قیمت بنزین زیاد میشود پولش کجا میرود؟ آیا باز نقشه میچینید آب غرب را به شرق و آب جنوب را به شمال منتقل کنید؟ آیا برای پر کردن جیب دلالان سدسازی و انواع و اقسام دلالیهای خصولتیها و اختلاسگران ملت ایران را مقروض میکنید؟
اگر با صراحت بیایید و پولش را به سیستم حمل و نقل عمومی تزریق کنید که همه مردم منتفع شوند نه تنها کسی معترض نمیشود و قیمتی بالا نمیرود، بلکه چون باعث پایین آمدن هزینه حمل و نقل در سبد هزینههای روزانه میشود به کاهش قیمتها هم منجر میشود. تجربه ممالک پیشرفته نشان داده است که گسترش حمل و نقل عمومی و کارآمد باعث گسترش عدالت، حفظ محیط زیست و شکوفایی مردمی میشود که وقتشان و سلامتشان در هرج و مرج وسایل نقلیه دود زای موتوری قربانی دلالان خودرو نمیشود. اینکه وزیر بهداشت شما از اینکه قدرتمندانی پشت پرده حمایت از ماده مخدر سیگار نشستهاند شکوه میکند خیلی غمانگیز است.
کافی است یک نمونه دردناک از مدیریت سر گردنهای برنامهریزان شما را ذکر کنم. خیلی دوست داشتم خانوادهام را برای سفری سه روزه در ایام تعطیل بهمن به جزیره قشم ببرم تا فرزندم با کشورش بیشتر آشنا شود. به آژانس زنگ زدم، میگوید پایینترین قیمت یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان است. یعنی یک سفر سه روزه و سه نفره باید سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان هزینه بلیط و اقامت داد. حالا اگر هزینههای دیگر را به آن اضافه کنم این سفر کوتاه برای من 5 میلیون آب میخورد. به سایت مراجعه کردم، دیدم برای یک هفته سفر به استانبول در هتلی به مراتب بهتر کمتر از این پیشنهاد میدهند.
چرا باید کارگزاران شما با روش سر گردنهای کشور را اداره کنند؟ قیمت پروازها را آزاد کنند که مثلا در تعطیلات هر قیمتی خواستند بفروشند. اگر کسی مجبور است و میخواهد از کشور بیرون رود از او عوارض نجومی طلب کنند. ده برابر کردن عوارض خودروهای هیبریدی هم که خود داستان مضحک دیگری است. اینگونه اداره کردن کشور و اینگونه بودجه نویسی کارگزاران شما شبیه کسانی است که به زور میخواهند مردم را به بهشت ببرند. لااقل آنها نیتشان خیر است ولی کارگزاران شما به زور میخواهند مردم را یا زیر چرخ ماشینها له کنند و یا با دود خفه کنند.
آنها مناطقی به نام مناطق آزاد درست کردهاند و مردم را به زور وادار میکنند به آن مناطق بروند و کالاهای بنجل چینی بخرند. برای همین چند منطقه بکر و طبیعی کشور مانند جزیره آشوراده و مناطق حفاظت شده، نقشه کشیدهاند که آنها را مانند کیش اتاق خلوت وارداتچیها و زمینخواران کنند. مدیران شما حتی سادهترین حق مردم که سوار شدن بر دوچرخه است را از ما گرفتهاند. جای تشکر دارد از مجلسی که به انتقال آب نه میگوید و وزیر پیشنهادی سد ساز و بودجه پیشنهادی محمدباقر نوبخت و همراهان را تایید نمیکند. انشاالله که خروجی مجلس بودجهای سبز باشد که در آن حقوق مردم بر حقوق دلالان و پیمانکاران میچربد و اجرای عدالت و حفظ محیط زیست اولویت آن است.