گروه سياسي: سخنراني نيم ساعته محمدعلي نجفي، كه صبح امروز در شروع جلسه سوم مجلس براي بررسي وزيران پيشنهادي آغاز شد، چنان تاثيرگذار و صادقانه ايراد شد كه صحن علني مجلس در طول اين زمان يكي از آرامترين و ساكترين دقايق خود را پشت سرنهاد. همه نمايندگان و ميهمانان حاضر در مجلس سراپا به سخنان او گوش ميدادند و چند بار با فرياد احسنت اظهارات او را تاييد ميكردند. به نظر ميرسد نطق دفاعي امروز نجفي نقش بزرگي در راي اعتماد به او ايفا كند و تصميم فراكسيون اصولگرا براي ندادن راي به او را كاملا زير سئوال برده است خصوصا اينكه نجفي با نطق گيرا و مستدل خود، همه ادعاهاي واهي حميد زاكاني كه در جلسه عصر ديروز بيان شده بود را نقش بر آب نمود و به نمايندگان اثبات كرد افراطيون مجلس در پي اهداف خاص و سياسي خود هستند و بر همين اساس در حال حاضر و خصوصا به دليل مطالبه عموم فرهتگيان، اصولگرايان تندروي مجلس براي ندادن راي اعتماد به اين وزير توانمند و باتجربه، بشدت دچار تشتت راي شده اند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشآموزان باید در انتخاب و تقویت حس دینی آزاد باشند وگرنه اگر تحمیل شود دینگریز خواهند شد، گفت: هر تصمیمی در آموزش و پرورش باید فارغ از شتابزدگی و سیاستزدگی و مبتنی بر هماهنگی میان اعضای کلی نظام تعلیم و تربیت اتخاذ شود.
دكتر محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که در دفاع از خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن میگفت، اظهار کرد: اینکه مباحث مربوط به وزارتخانهها و آن هم آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده گرچه براساس حروف الفبا بوده اما به فال نیک میگیریم و امیدوارم درآینده مجلس و دولت به تقدم آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاهها توجه داشته باشند.
وی با بیان اینکه قلمروی فعالیت آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و موثرترین قلمروی خدمات دولت است، گفت: هیچ خانوادهای در کشور نیست که نسبت به آموزش و پرورش و تصمیمات آن حساس نباشد البته از این مهمتر رسالتی است که بر دوش آموزش و پرورش در کشور گذاشته شده است و آن پرورش نسل آینده کشور و انسانهایی شایسته و کارآمد است که از نظام جمهوری اسلامی ایران و ارزشهایش دفاع کند.
نجفی تصریح کرد: فعالیت آموزش و پرورش چون با روح و ذهن حساس کودکان،نوجوانان و جوانان سر و کار دارد بسیار ظریف،پیچیده و عمیق است لذا هر تصمیمی در آموزش و پرورش باید فارغ از شتابزدگی و سیاستزدگی بوده و مبتنی بر هماهنگی میان اجزای کلی نظام تعلیم و تربیت اتخاذ شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش استفاده از تجربیات گذشته و پیروی از اندیشه و برنامههای راهبردی را از ضروریات آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: یکی از ضعفهای گذشته فقدان برنامه راهبردی در آموزش و پرورش بوده است. لذا در سالیان گذشته بعضی از تصمیمات ضد و نقیض گرفته شده است.
محمد علی نجفی افزود: باید یک برنامه عملیاتی در اجرای سند تحول در آموزش و پرورش ایجاد شود. برخلاف آنچه که روز گذشته آقای زاکانی در مجلس بیان کرد، بنده هیچ قصدی برای تغییر در سند آموزش و پرورش ندارم بلکه معتقدم باید مجمعی از نخبگان برای بررسی سند تحول به منظور3 هدف اصلاحات احتمالی، تهیه نقشه راه برای سند و بررسی محتوایی سند تشکیل شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه برخی نمایندگان میگویند در دوران وزارت بنده برای حذف معاونت پرورشی از این وزارتخانه ایجاد و 6 سال بعد این حذف صورت گرفت؛ مسئول وقت این مسئله آقای حسین مظفر بود و ایشان در حال حاضر اینجا حضور دارد؛ بنده کجا زمینه سازی کردم که 6 سال بعد معاونت پرورشی حذف شود.
- ما به موضوع پرورش در وزارت آموزش و پرورش هویت دادیم؛ روح و جان همه اجزا آموزش پرورش باید دین باشد. معتقدم با تحمیل نمیشود دانش اموز را طرفدار دین کرد بلکه دین گریز میشود.
- بنده چون 35 سال است که این حکومت دینی است دارم به این حکومت خدمت میکنم. بنده بهترین پیشنهادها را برای کار در آمریکا داشتم، حتی قبل از پایان تحصیل.
- 80 درصد فرهنگیان از بازگشت بنده به آموزش و پرورش دفاع میکنند؛ در دوره بنده فعالیتهای دینی در اموزش و پرورش اوج گرفت و فرهنگ نماز در دوره بنده شکل گرفت.
- اینکه گفته میشود من تربیت معلمها را تعطیل کردم، یک تهمت است.
- از عجایب روزگار این است که به من اتهام میزنند که شما مخالف دانشگاه فرهنگیان هستی. من خودم گفتم این دانشگاه باید تشکیل شود. البته معتقدم باید این دانشگاه ساماندهی شود.
- معتقد به اجرای نظام 6-3-3 در آموزش و پرورش هستم اما باید اشکالاتش مرتفع شود.
- بلایی که امروز سر آموزش و پرورش آمده ناشی از سیاستزدگی و عوامزدگیها و شعارزدگیهاست.
- مسائل سیاسی را مخالفان من عمدتاً مطرح کردند که پاسخ دادن به آنها زمان میبرد.
- برای من فرصت پاسخگویی در کمیسیون آموزش هم پیش نیامد.
- بنده به عنوان عضو شورای شهر، بر اساس مصوبه این شورا، با عدهای دیگر، سر زدیم به خانوادههایی که خسارت و لطمه دیدند و زنی که شوهرش را به ناحق از دست داده؛ این زن را اگر ما کمک نکنیم و احساس نکند پناهگاهش همین نظام است به دامن رسانههای بیگانه میروند. این کار را شما باید به عنوان نماینده تهران میکردید. ما گزارش این دیدارها را به مقام معظم رهبری و شورای امنیت ملی دادیم. حالا ما بدهکاریم؟
- جان و اساس و محور نظام، مقام معظم رهبری است. بنده و سایر بزرگواران که قبول کردند وارد میدان اجرایی شوند در این شرایط، روشن است که برای مردم و نظام و معتقد به ولایت و پایبند به ولایت هستیم. این چه سوالی است که می پرسید رهبری را قبول دارید؟ کسی که میخواهد وزیر شود مگر ممکن است قبول نداشته باشد؟ مگر وزیر شدن چه دارد؟
- من نمیخواستم بیایم. تکلیف کردن روحانی و اصرار معلمان باعث شد بیایم. حدود 700 معلم به من ایمیل زدند. به من گفتند ختم قرآن کردیم که بیایی. شمامیخواهید رای بدهید یا ندهید باید حجت شرعی داشته باشید. در این چند روز تمام سعیام را کردم که سوال نمایندگان را جواب بدهم.
- من زمانی که رهبری رئیس جمهور بودند و موسوی نخستوزیر، در سال 67 آمدم آموزش و پرورش. مرتضی محمدخان شاهد است که ایشان فرمودند امروز موسوی به شما پیشنهادی میکند امروز و شما رد نکن. پیشنهاد وزارت بود. من به خاطر مقام معظم رهبری وزیر شدم.
- من در دانشگاه شریف تدریس میکردم، یک کلمه حرف سیاسی نمیزدم.
- درباره فتنه 88، جزو فعالان سیاسی در سال 88 بودم. روز سهشنبه بعد از انتخابات از دفتر رهبری تلفن شد و گفتند بیایید در جلسه ای شرکت کنید. من از طرف هیچ ستادی در جلسه شرکت نکردم، به دعوت دفتر مقام معظم رهبری رفتم. آقا خودشان جلسه را اداره میکردند و خودشان وقت میدادند. بعد از پیشنهادات ما، جمعبندی ایشان این بود که نباید خلاف قانون کار کنیم. قانون شورای نگهبان را مسئول کرده. گفتند شورا برود بررسی کند حرفشان فصل الخطاب است. من قبل از فرمایش رهبر انقلاب در 29 خرداد هم مطیع فرمایشات ایشان بودم.
- من در هیچکدام از راهپیماییهای سال 88 قبل و بعد از 29 خرداد شرکت نکردم.
- ما سعی کردیم آبی روی فتنه بریزیم که خاموش شود. برخی بنزین ریختند و هنوز هم می ریزند.
- قبل و بعد مصاحبهام درباره صحبتهای آقاي کروبی را نمیگویند. ما شایعه را بررسی کنیم بگوییم دروغ است بهتر است یا لاپوشانی کردن و کشاندن به رسانه های ضدانقلاب.
- می گویند شما با میدان 9 دی مخالف بودی. اگر میگویید دلیلش را هم بگویید. میخواستند اسم میدان حق شناس را تغییر دهند که من به این خاطر مخالف بودم و گفتم میدان و خیابان دیگری را 9 دی نام بگذارید.
- من یک تحلیلگر و فعال سیاسی هستم و بینش سیاسی داشتم و دارم اما معتقدم در نظام اجرایی کشور و بخصوص آموزش و پرورش، اعمال بینش و سلیقه سیاسی ظلم به نظام است و در آموزش و پرورش خیانت به امانت مردم است.
- هیچگاه در طول فعالیتهای اجرایی خودم، بینش سیاسی خود را دخیل نکردم. فراجناحی عمل کردم.
هیچکدام از وزرای پیشنهادی به آقای روحانی تحمیل نشدند.
آقای زاهدی گفته بود نظر اعضای کمیسیون آموزش، یکی از اعضای کمیسیون است برای وزارت آموزش و پرورش. من همین را به آقای روحانی منتقل کردم. ایشان تکلیف را به دوش خود من گذاشتند.
-هیچ توقعی ندارم که رای بدهید یا ندهید. بر اساس حجت شرعی و وجدان خود تصمیم بگیرید.
- اگر رای آوردم سعی میکنم با مجلس تعامل کنم. آمده شدهام برای سوختن پای نظام. ما آماده سوختن برای نظام هستیم.