گروه فرهنگ و هنر: حجت الله ایوبی» به عنوان رییس جدید سازمان سینمایی میراث دار ویرانه ای شده که بخش عمده ای از آن محصول سیاست های غلط مدیریت پیش از خود است. میراثی که به لحاظ مادی و معنوی او را با دشواری و چالش های مختلفی روبرو می کند. شاید در گام نخست مهمترین چیزی که رییس جدید سازمان سینمایی در پی دانستن آن است این باشد که دقیقا در عرصه سینما با چه شرایطی روبرو است؟ در چه بخش هایی شرایط سینمای ایران بحرانی و در کدام بخش ها وضعیت در شرایط بهتری قرار دارد؟
وضعیت بحرانی زیرمجموعه های سازمان سینمایی
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان ایران، موسسه رسانه های تصویری، بنیاد سینمایی فارابی، سینما شهر از جمله زیرمجموعه های سازمان سینمایی محسوب می شوند که اغلب آنان در شرایط بحرانی قرار داشته و نیازمند تغییرات اساسی هستند. بسیاری از مراکز مذکور، اکنون از وظایف اصلی خود فاصله گرفته اند. ورود مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولی سینمای مستند به تولید پروژه هایی میلیاردی همچون «لاله» و صرف بودجه تولید فیلم مستند در این راه و در عین حال حذف حمایت از فیلم اولی ها و سرگردانی استعدادهای سینمای ایران، حذف حمایت عادلانه از تولید آثار سینمایی از بنیاد سینمایی فارابی و سرمایه گذاری مستقیم برای تولید فیلم به دست افراد نزدیک به مدیریت سینمایی وقت و کلید خوردن دامنه اختلافات با تبیین فیلمسازان خودی و غیر خودی و در عین حال حضور سنتی در بازارهای جهانی و فروش اندک آثار میلیاردی تولید شده به دلیل سیاستگذاری های مدیریتی اشتباه، حذف حمایت از توزیع فیلم های فرهنگی از سوی موسسه رسانه های تصویری و ورود این موسسه به تولید فیلم های سفارشی برای تصویرگری دفاع حقوق بشر در کشور آلمان با بودجه میلیاردی، افزایش هزینه های آموزشی در انجمن سینمای جوانان ایران و حذف استعدادهای شهرستان ها به دلیل این هزینه ها و عدم استعدادیابی از سوی دست اندرکاران این انجمن که در خروجی آن کاملا مبرهن است از جمله چالش های پیش روی مدیریت کنونی سینما محسوب می شود.در عین حال موسسه سینما شهر به رغم رنج بردن از کمبود بودجه و به دلیل ثبات مدیریتی با توجه به امکانات موجود در بهسازی سالن ها، حتی المقدور عملکرد مطلوبی داشته و فقدان سالن سازی در سینما به دلیل سیاسگذاری های نادرست مدیریت وقت باز می گردد.
بودجه ته کشیده سازمان سینمایی و توقعات پیش رو
حضور ایوبی در سازمان سینمایی به حتم با توجه به رنج های تحمیل شده به سینماگران به دلیل تقسیم بندی های آنان از سوی رییس قبلی سازمان سینمایی با عنوان خودی و غیر خودی، توقعات بسیاری را برای فیلمسازان به وجود آورده تا جاییکه امروز بخش گسترده ای از فیلمسازان که در چهار سال اخیر دور از عرصه سینما بوده و امکان ساخت اثر نیافته اند به دنبال جبران این سال ها و حضور موثر در سینما هستند.این شرایط به حتم علاوه بر برنامه ریزی مدون در ایجاد عدالت در حمایت از تولید، نیازمند بودجه مناسب است که بخش بزرگی از آن از سوی مدیر قبلی سینما در پنج ماه نخست سال جاری هزینه شده است.ساخت پروژه های میلیاردی نیمه تمام همچون «لاله» و «رنج و سرمستی» به کارگردانی فیلمسازان نزدیک به مدیریت قبلی سینما، برگزاری همایش ها و جشنواره های نوظهور همچون افق نو و آموزشگاه های سینمایی و پرداخت بودجه برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و هزینه برای ساخت ۱۵ فیلم در این جشنواره که به اعتقاد کارشناسان همانند ۴۵ فیلم تولید شده در سه سال اخیر از سوی این بنیاد امکان اکران پیدا نخواهند کرد، هزینه های جاری سازمان سینمایی، پرداخت هزینه های ۹۰ میلیونی به ازای هر فیلم برای تولید فیلم به برخی خودی ها همچون فرزند رییس سازمان سینمایی دولت دهم و دیگر هزینه ها موجب شده از بودجه درنظر گرفته شده برای سینمای ایران بودجه اندکی باقی بماند که این مهم ممکن است، مشکلات عدیده ای را ایجاد کند.
اوضاع نابسامان صنوف سینمایی
بلاتکلیفی چهار هزار عضو خانه سینما بواسطه اختلافات شخصی رییس قبلی سازمان سینمایی با هیات مدیره خانه سینما و بسته بودن این نهاد صنفی از دیگر چالش های پیش روی رییس سازمان سینمایی است؛ از سویی، راه اندازی صنوف موازی متشکل از فیلمسازان درجه دو و نزدیک به رییس قبلی سازمان سینمایی برای ماندگاری در عرصه هنر هفتم و منتقدان خلق الساعه همراه با جواد شمقدری در دولت یازدهم، از دیگر چالش های رییس جدید سازمان سینمایی است و به حتم بازگشایی خانه سینما و در عین حال تدبیر برای رفع اختلافات گسترده ایجاد شده در عرصه هنر هفتم از اهدافی است که در راه اجرا با دست اندازهای بسیاری همراه خواهد بود.
تعامل با نهادهای فرهنگی
اختلافات شخصی مدیر سینمایی دولت دهم با مدیران برخی نهادها موجب شد که ظرفیت چنین نهادهایی از سینما گرفته شده و برخی بدعت های بد از سوی آنها در سینما بنا نهاده شود که از جمله آن می توان به اکران نکردن برخی آثار از سوی حوزه هنری در سال های اخیر اشاره کرد. این امر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با تعامل منطقی رییس جدید سازمان سینمایی با این نهاد و دیگر نهادهای فرهنگی همچون شهرداری تهران به حتم قابل رفع بوده و با این اقدام می توان امیدوار بود که بار دیگر امنیت روانی و مالی به سینما بازگردد.
فیلمسازان کاربلدی که از سینما دور شدند
دوری فیلمسازان کاربلد از سینما همچون ناصر تقوایی و خسرو سینایی از جمله اتفاقات تلخ دوران مدیریت جواد شمقدری بود و این مهم موجب شد بسیاری از فیلمسازان کاربلد سینما همچون بهرام بیضایی رفتن از کشور را به ماندن و تحمل کردن برخی شرایط ترجیح دهند.با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر جذب حداکثری می توان با ترمیم پل های خراب شده میان مدیریت و هنرمندان، بار دیگر شاهد فیلمسازی افرادی بود که جمهوری اسلامی سالیان سال روی آنان سرمایه گذاری کرده و امروز از ظرفیت های آنان استفاده نمی شود.در این شرایط اعتماد به فیلمسازانی که با ساخت آثار درخور توجه بارها نشان داده اند که معتقد به نظام و انقلاب بوده و در تلاش برای بیان صحیح مشکلات و معضلات به دور از سیاه نمایی هستند، می تواند بر رونق دوباره سینما کمک کند.