گروه اقتصادي: نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی با نگرانی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را دنبال میکنند زیرا نگران بهبود روابط ایران و غرب، افت بیشتر نرخ دلار و کاهش قیمت محصولاتشان هستند.
نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در شرایطی از کاهش قیمت محصولاتشان متناسب با نرخ ارز 3000 تومانی خودداری میکنند که دورنمای بهبود روابط ایران و غرب و افت بیشتر نرخ دلار از هماکنون آنها را نگران کاهش بیشتر قیمتها کرده است. نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در شش ماه نخست سال گذشته محصولاتشان را با استفاده از ارز مرجع 1226 تومانی وارد کردند اما در نهایت این خودروها را با نرخ ارز آزاد تا 3800 تومانی فروختند.هماکنون نیز در حالی که واردکنندگان متفرقه متناسب با کاهش نرخ ارز در حد 3000 تومان، قیمت خودروهای وارداتی را کاهش دادهاند اما نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی به امید افزایش مجدد نرخ ارز از کاهش قیمت محصولاتشان خودداری میکنند.
در این میان به گفته کارشناسان، نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را دنبال میکنند زیرا نگران بهبود روابط ایران و غرب و کاهش بیشتر قیمت ارز هستند. اتفاقی که در نهایت منجر به شکستن نرخها و سقوط آزاد قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد.علی خاکساری - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - در این زمینه میگوید: در صورت اتخاذ تصمیمات درست اقتصادی و سیاسی، واردکنندگان و نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی به هدف خود که همان دستیابی به سودهای کلان و بی حساب و کتاب است نخواهند رسید.وی با اشاره به طرح نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی برای انحصاری کردن واردات خودرو در دست خود، اظهار میکند: اگر این افراد با استفاده از منابع کلان مالی و طرفدارانشان بتوانند در سازمانهای تصمیمگیر تاثیر بگذارند، نارضایتی مردم و ضربه به اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه میدهد: اگر واردکنندگان و نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی نگران بهبود روابط سیاسی ایران و غرب، افت قیمت دلار و در نتیجه کاهش نرخ محصولاتشان هستند، اتفاقا این اتفاق باید بیفتد.وی اضافه میکند: واردکنندگانی که سال گذشته خودرو را با دلار 2500 تومانی وارد و با دلار 3500 تومانی به مردم تحمیل کردند باید در دورهای نیز محصولات خود را با دلار 3000 تومانی وارد و با دلار 2500 تومانی بفروشند تا تعادل در بازار برقرار شود.خاکساری با بیان اینکه مسوولان نباید فریب طرحهای عجیب و غریب نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی برای انحصاری کردن واردات خودرو را بخورند، تصریح میکند: این واردکنندگان طرحهای خود را با ظواهر و توجیهات زیبا و با عنوان حفاظت از حقوق مصرفکنندگان ارائه عنوان میکنند اما محتوای این طرحها چیزی جز تحکیم انحصار در بازار خودروهای وارداتی و از بین رفتن حقوق مردم نیست.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه میدهد: مردم بهترین تصمیمگیر برای منافع خودشان هستند. همان طور که در بازار کفش انواع و اقسام کفشها از جفتی 5000 تومان تا یک میلیون تومان وجود داشته و مردم متناسب با نیاز، بودجه و سلیقه خود اقدام به خرید میکنند، در حوزه خودرو نیز این اتفاق باید بیفتد.وی تصریح میکند: اما اگر عدهای تاجر بخواهند با طرحهای عجیب و غریب و به اسم حفظ حقوق مصرفکنندگان، واردات خودرو را انحصاری کنند، حاصلی جز نقض حقوق مصرفکنندگان و از بین رفتن اندک رقابت فعلی در بازار خودرو نخواهد داشت.