به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۲۰۲۳۷

ارزان‌فروشی خودروسازان چینی در ایران

گروه اقتصادي:​ یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مونتاژکاران خودروهای چینی برای کسب بازار محصولاتشان را ارزان‌تر از قیمت‌های واقعی در ایران عرضه کرده‌اند.
ارزان‌فروشی خودروسازان چینی در ایران
شهرام آزادی اظهار کرد:‌ صنعت خودروی چین برای رشد بیشتر نیاز به بازارهای خارجی دارد. البته کشور چین به دلیل کیفیت پایین نمی‌تواند خودروهای تولیدی با برند خودش را به بازارهای اروپا و آمریکا صادر کند. وی با بیان این‌که بهترین بازار فعلی برای خودروهای چینی بازار آسیای میانه و به‌ویژه ایران است، خاطرنشان کرد: این کشورها عملا به سکوی پرتابی برای خودروسازان چینی تبدیل شده‌اند تا محصولاتشان را به جهان معرفی کنند. عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: چند سال پیش نیز مونتاژکاران خودروهای چینی برای ورود و کسب بازار ایران محصولاتشان را به قیمت کمتری از قیمت تمام شده عرضه و به دمپینگ اقدام کردند.

آزادی با بیان این‌که حدود چهار سال پیش یکی از شرکتهای ایرانی به عنوان مونتاژکننده محصولات چینی در شرف ورشکستگی بود، خاطرنشان کرد: با این حال چینی‌ها سهام مدیریتی این شرکت ورشکسته را خریداری کردند تا در بازار ایران جای پایی داشته باشند. وی ادامه داد: وقتی خودروساز چینی سهام یک شرکت ورشکسته دارای زیان را خریداری می‌کند طبیعتا به دنبال ارزان فروشی و دمپ محصولات خود برای باقی ماندن در بازار است. عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: در آن زمان با توجه به هزینه‌های سربار و کاهش شدید تولید محصولات ام‌وی‌ام به 5000 دستگاه در سال، قیمت فروش این محصولات حتی هزینه‌های تمام شده این شرکت را نیز پوشش نمی‌داد.


وی با بیان این‌که مونتاژکاران خودروهای چینی هم‌اکنون نیز خودروهای خود را با سودی کمتر از سود اصلی عرضه می‌کنند، تصریح کرد: البته با توجه به سفت شدن جای پای خودروهای چینی در ایران هم‌اکنون ارزان فروشی در حد سال‌های گذشته صورت نمی‌گیرد. آزادی افزود: نکته مهم این است که در دو سال اخیر با توجه به کاهش تولید حدودا 70 درصدی خودروهای داخلی و افزایش شدید قیمت این محصولات، مونتاژکاران خودروهای چینی توانستند با استفاده از خلاء ایجاد شده در بازار قیمت محصولات خود را در حد قابل توجهی افزایش دهند. وی تصریح کرد: به این ترتیب خودروسازان چینی توانستند بازار ایران را آلوده محصولات بی‌کیفیت خود کنند. البته اگر قوانین ضد دمپینگ در ایران فعال بود از اقدام این شرکت‌ها جلوگیری می‌شد.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۱:۱۲
همین سکو را سالها ایران خودرو با پیکان و سپس سمند و همچنین سایپا با رنو و تیبا و علی الخصوص پراید در اختیار داشتند هیچ کجا سکوی پرتاب پیدا نکردند و با کله شیرجه به سمت سقوط رفتند
چی شده که جنابعالی چنین تفکری رو داری بیان می کنی که ایران سکو پرتاب شده
خوب قیمت ارزون بدند به ملت ایران، مردم ایران در رفاه باشند و این پراید فکستنی رو سوار نشن، چه بدی داره؟
آخه ما سکوی پرتاب چین نباشیم چی باید باشیم با وجود دلال هایی مثل تو که خودروی خارجی رو چندین برابر قیمتش تو داخل میفروشی. (164047)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۲:۰۲
پس فکر میکنید که قطعات سایپا و ایران خودرو کجایی (164089)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۲:۵۶
واقعا عجیبه که در روزهای اخیر ، این دو قوطی ساز ، چقدر وکیل ، وصی و دلسوز پیدا کرده اند ، تو میگی ، چین دمپ میکنه ! پس بهتره یک سری به سایتهای خارجی فروش خودرو بزنی ببینی قیمت خودروهای ژاپنی ، کره ای ، اروپایی و آمریکایی چنده ! حضرت استاد قیمت کیا آی ۲۰ که در ایران ، با فشار امثال شما هشتاد میلیون !!!!! فروخته میشه ، فقط هشت هزاردلاره !!!! که با احتساب دلار ۳۰۰۰ تومنی و سود وارد کننده بزور به ۳۰ میلیون میرسه ، خودروهای ، حدود ۱۰ هزار دلار هم در بین برندهای معتبر دنیا ، کم نیست ، آیا به نظر حضرتعالی ، همه اینها فعل حرام دمپینگ !!!!! انجام میدهند . (164134)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۳:۱۶
هیوندایی آی ۲۰ مدل سال ، قیمت پایه ۱۲۰۰۰ دلار در دبی ! با دلار ۳۰۰۰ تومنی و سود واردکننده فوقش میشه ۴۰ میلیون ، نه ۸۴ میلیون ! به همت فشار لگنسازها ! نکنه این هم دمپینگه ؟! (164143)