گروه سياسي: به اعتقاد یک محقق حوزه فناوری اطلاعات، حضور اعضای هیات دولت یازدهم در شبکههای اجتماعی اینترنت و تولید محتوای گوناگون و تخصصی در رسانههای مجازی، گام مهمی در جهت تقویت مولفههای سایبر دیپلماسی ایران در شاهراه اینترنت و عاملی برای انتشار مواضع نظام در دیپلماسی عمومی به شمار میآید که باید تقویت شود.
علی محمد آقازمانی با اشاره به فعالیت گسترده تولید محتوا توسط وزیر امور خارجه در فضای شبکههای اجتماعی به ویژه فیس بوک معتقد است: حضور فعالانه و داوطلبانه وزیر امور خارجه در شبکه فیس بوک، نه تنها در معرفی کردن ظرفیتها و فعالیتهای وزارت امور خارجه از طریق کانالهای غیر رسمی به طیف گستردهای از مخاطبان ایرانی تاثیر بسزا خواهد داشت، بلکه امکان تعامل صدها هزار و بلکه میلیونها کاربر ایرانی را با هیات دولت فراهم می کند و این گام مهمی در تقویت دولت الکترونیک ایران است. او افزود: ایشان با انتقال نظرات و تجربیات خود در فعالیتهای روزانه و هفتگی در فضای وب، فیدبک مخاطبان را که تمام افراد تحصیل کرده و آگاه به مسائل روز هستند را دریافت کرده و بستر مطلوبی برای تعامل اثربخش با کاربران ایرانی را تدارک دیده اند که نمونه آن تا کنون در میان مسوولان عالی نظام مشاهده نشده است.
این روزنامهنگار فاوا با بر شمردن سه خصوصیت مهم در سایبر دیپلماسی که همانا معرفی ظرفیتها و قابلیتهای یک کشور در فضای مجازی، دسترسی به شمار گسترده ای از مخاطبان در سراسر جهان و هم چنین، بهره گیری از رسانهای ارزان و فراگیر برای اثربخشی اطلاع رسانی حداکثری در دهکده جهانی است، علاقهمندی به تولید محتوای محمد جواد ظریف در صفحه فیس بوک خود را با استقبال گسترده ایرانیان داخل و خارج از کشور مرتبط میداند. او ادامه داد: حضور فیس بوکی وزیر امور خارجه ایران در فضای مجازی و تعامل گسترده با جامعه گوناگونی از مخاطبان ایرانی در فضای وب را باید به فال نیک گرفت و از این تجربه ارزنده، برای بسترسازی بهینه جهت حضور فعالانه تر اعضای هیات دولت و مسوولان سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در فضای شبکههای اجتماعی داخلی و بین المللی استفاده کرد، امری که به نظر می دهد دولت تدبیر و امید در راستای نیل به اهداف قانون پنجم توسعه کشور به آن نیاز فراوانی دارد.
مولف کتاب "معتادان فیس بوک"، تقویت نرم افزاری پایگاههای دولتی ایران و مدیریت بهینه آنها به ویژه پرتالهای مربوط به سفارتخانه ها و نهادهای نمایندگی ایران در خارج از کشور را به عنوان یکی از مهم ترین گام های توسعه سایبر دیپلماسی ایران در فضای وب برشمرد و اضافه کرد: دهها سایت مربوط به وزارت امورخارجه و رایزنیهای ایران در خارج از کشور، بر اساس استانداردهای طراحی وب بارگذاری و به روزرسانی نشدهاند و به نیازهای مخاطبان بین المللی خود توجه ندارند. اگر دولت قصد دارد تا از طریق شبکه عظیمی از سایتهای دولتی خود، به معرفی ظرفیتهای نظام، تعامل با فعالان اقتصادی، فرهنگی و علمی در سراسر جهان بپردازد و از این پرتالها به عنوان ویترین مجازی کشور استفاده کند، باید مسوولانهتر و حرفهییتر از قبل این مجموعهها را مدیریت کند.
او موضوع تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک را دو موضوع حیاتی و راهبردی برای توسعه کارآفرینی دیجیتالی کشور می داند و معتقد است: منابع انسانی متخصص و ظرفیتهای سخت افزاری و نرم افزاری برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی مخصوصا فعالیتهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی در کشور فراهم است و مسوولان به ویژه وزارت کار و فناوری اطلاعات، باید در مسیر توسعه کارآفرینی مبتنی بر وب ، فرصت آفرینی کنند. به اعتقاد این کارشناس اکنون، شبکه های اجتماعی ، سخنگوهای بسیار مهمی برای جامعه اطلاعاتی امروز محسوب می شوند و حضور فعالانه و هدفمند در آنها ، می تواند برگ برنده مهمی برای راهبران و فعالان آن به شمار آید که باید بیش از گذشته به اهمیت آن توجه جدی مبذول داشت. علی محمد آقازمانی، در پایان به وزیر امور خارجه پیشنهاد داد تا کارگروهی را برای مدیریت و ساماندهی سایبر دیپلماسی کشور در این وزارتخانه راه اندازی کرده تا ضمن مدیریت سایتهای این وزارت خانه، برای توسعه ظرفیتهای سایبر دیپلماسی ایران و ارتقای اثربخشی آن ، گام های راهبردی دردستور کار این نهاد مهم کشور قرار بگیرد.