گروه جامعه: بحران کرونا دامن همه را گرفته است اما اقشار تهیدست جامعه بیش از بقیه از این بحران صدمه دیدهاند. در آلمان نیز کودکان و نوجوانان در خانوادههای کم درآمد بیشتر از همسالان متمولترشان ضربه خوردهاند.آموزش از راه دور به جای حضور در مدرسه، ساعات کوتاه کاری و درآمد کمتر، فاصلهگذاری اجتماعی در میان گروهها و اجتماعات؛ همه اینها مشکلاتی هستند که کرونا با خود به ارمغان آورده است.آنطور که "مددکاری جوانان کاتولیک" در بررسی وضعیت فقر جوانان در سال ۲۰۲۰ برآورد کرده، این بحران بیش از همه کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار داده است.بر اساس گزارشی که این موسسه منتشر کرده، پیش از شیوع کرونا در آلمان حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک، نوجوان و جوان در خطر فقر در خانوارهایی زندگی میکردند که از امکانات اولیه زندگی برخوردار بودند. بعد از شیوع کرونا تعداد کودکان و نوجوانان در معرض فقری که از این میزان امکانات برخوردارند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.
از نظر روحی نیز کودکان و نوجوانان فقیر بیشتر از همسالانشان که در وضعیت اقتصادی بهتری به سر میبرند، در معرض خطرند.تحقیق کلینیک دانشگاه هامبورگ-اِپِندورف که در ژوئن امسال انجام شده نشان میدهد که ۷۰ درصد نوجوانانی که مورد پرسش قرار گرفتهاند در بحران کرونا احساس میکنند که از نظر روحی تحت فشار هستند. اضطراب، ترس و افسردگی نیز در میان آنها افزایش داشته است.مسئول این گروه تحقیق میگوید: «احتمال کم بازگشت به شرایط عادی و نبود ساختار برنامه روزانه به خصوص در زمان بحران منجر به ایجاد تنش و درگیری در خانوادهها میشود.»اضافه بر اینها در زمان محدودیت تماس و رفت و آمد، امکان تفریح و نیز ارائه کمک محدود و کمتر میشود و در برخی جاها به صورت کامل از بین میرود. این بدان معناست که نوجوانان امکان برقراری ارتباط با افراد مورد اطمینانشان در خارج از خانه را از دست میدهند. موسسات امدادی سعی میکنند امکان برقراری تماس با تلفن، نامه یا وسایل ارتباطی الکترونیکی را فراهم کنند.
پیش از کرونا نیز در برخی مناطق امکانات اینترنتی ضعیف بود و اکنون این ضعف بیشتر نیز شده و مشکلی به مشکلات دیگر افزوده است.بر اساس این گزارش، تعطیلی مدارس امکان دستیابی دانشآموزان فقیر به آموزش را کمتر کرده است. اینکه آموزش از راه دور موفق باشد یا نه، بستگی به پیششرطهای تکنیکی دارد.کودکانی که والدینشان از امکانات مالی کمتری برخوردارند اغلب به تجهیزات الکترونیکی لازم برای آموزش از خانه دسترسی ندارند.در حالی که نوجوانانی هستند که خیلی سریع در یک ساختار روزانه جدید با کامپیوتر و ارتباط خوب اینترنت میتوانند در کلاسهای آنلاین شرکت کنند، سایر نوجوانان باید ابتدا برای این کار برنامهریزی کنند. این مسئله باعث میشود که از میزان موفقیت تحصیلی برخی کاسته شده و در میان دانشآموزان یک کلاس، نابرابری افزایش پیدا کند.بر اساس این مطالعه، حدود ۸۲ درصد نوجوانان گروه سنی ۱۴ سال که از خانوادههای محروم از آموزش هستند و ۸۶ درصد نوجوانان از خانوادههای دریافتکننده کمکهای اجتماعی، به یک کامپیوتر یا لپتاپ دسترسی دارند.با این حال وقتی امکان پرینت گرفتن از تکالیف وجود نداشته باشد یا تمام اعضای خانواده از یک کامپیوتر استفاده کنند، آموزش این کودکان در خانه غیر ممکن میشود. در این گروه سنی مورد مطالعه تنها نیمی از آنها بودند که کامپیوتر یا لپتاپ شخصی داشتند. نوجوانان محروم که در جستوجوی دورههای آموزشی همراه با کار هستند، شانسشان برای پیدا کردن جا در این دورهها به طور محسوسی کمتر میشود.بحران اقتصادی در سراسر اروپا منجر به بسته شدن شرکتها شده و در نتیجه برنامههای آموزش همراه با کار نیز کمتر و کمتر میشوند.آمارهای اداره کار آلمان نشان میدهد که از اکتبر ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰ در سراسر آلمان تنها ۴۸۲ هزار موسسه و شرکت برای آموزش همراه با کار اعلام آمادگی کردهاند، ۴۷ هزار مورد کمتر از مدت مشابه سال قبل.از میان ۴۱۷ هزار نفری که در ماه ژوئن تقاضای دورههای آموزشی همراه با کار کرده بودند، تنها ۱۷۶ هزار نفرشان موفق به ورود به این دورهها شدهاند.انستیتو فدرال آموزش حرفهای آلمان در حال انجام یک تحقیق درباره موقعیتهای آموزش همراه با کار است. با تحلیل دادههای این تحقیق، خطرات، پیامدها و امکان کاریابی برای آموزش همراه با کار مشخص میشود.بر اساس اولین نتایج به دست آمده، در سال جاری میلادی به احتمال قوی ۵۰۰ هزار قرارداد آموزش همراه با کار منعقد میشود؛ این یعنی ۲۵ هزار قرارداد کمتر از سال قبل.اوضاع در بازار کار هم سخت خواهد بود. اخراجها و توقف استخدامها منجر شده که جوانان بیشتری بیکار شوند. در آوریل ۲۰۲۰، تعداد جوانان بیکار زیر ۲۵ سال، ۵۶ هزار و ۱۹۰ نفر بیشتر از همین ماه در سال گذشته بود. در هیچ گروه سنی این میزان افزایش بیکاران دیده نمیشود.