گروه اقتصادی: رصد میدانی از بازار خودرو، حاکی است قیمت برخی خودروهای تولید داخل در دو روز اخیر، تا بیست میلیون تومان افزایش یافته است.فروشندگان خودرو در سطح شهر، علت اصلی افزایش قیمت خودرو را مصاحبه رئیس شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ دانسته و اظهار کردند: درحالیکه بازار خودرو در هفتههای گذشته با افت قیمت و تخلیه حباب قیمتی روبرو شده بود و بسیاری از واسطهها و دلالان از این بازار خارج شده بودند، مصاحبه رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص لزوم افزایش تولید این خودروها برای صدور مجوز افزایش قیمتها، منجر به افزایش قیمت خودروهای داخلی شد.یک فروشنده خودرو در حوالی پل چوبی گفت: روز بعد از انتشار این مصاحبه و بدون هیچ دلیل دیگری، اکثر خودروهای داخلی تا بیست میلیون تومان گران شد.وی افزود: این مصاحبه موجب شد قیمت خودروهایی نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۷، پژو پارس معمولی و پژو پارس با موتور تی یو ۵، تا بیست میلیون تومان افزایش یابد.یک فروشنده دیگر در خیابان شریعتی گفت: امروز بازار خودرو افزایشی و رو به بالاست و تنها علت آن مصاحبه یک مسئول است که موجب شد روند نزولی بازار با اظهارات غیر اصولی وی بالا برود و این امر موجب شده قیمت پراید ۱۳۱ از ۱۰۱ میلیون به ۱۰۹ تا ۱۱۰ میلیون تومان برسد.
فروشنده دیگری با بیان اینکه دو ماه است بازار خودرو خراب شده افزود: مصاحبه رئیس شورای رقابت بازار را خرابتر از قبل کرد و موجب شد هر خودرو بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان بالا برود و پراید از ۱۰۰ به ۱۰۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ که ۱۸۰ میلیون تومان بود به ۲۰۰ میلیون تومان و پژو پرشیا نیز از ۲۰۰ به ۲۲۰ میلیون تومان رسید.وی اضافه کرد: در بازار بالا، کسی خرید و فروش نمیکند و این امر موجب شده در دو ماه گذشته معاملات به حداقل ممکن برسد.یک بنگاه دار دیگر در محدوده پیچ شمیران نیز معتقد است: مصاحبههایی که اعضای شورای رقابت یا قطعه سازان میکنند باعث هرج و مرج بازار خودرو میشوند و همین صحبتهای رئیس شورای رقابت موجب شد پژو ۲۰۶ که ۱۷۵ میلیون تومان بود به بالای ۲۰۰ میلیون تومان برسد.وی افزود: باید اجازه داد قیمتها را بازار مشخص کند و بازار امروز کشش چنین قیمتهایی را ندارد و قریب به اتفاق فعالان این صنف، معتقد هستند که عدهای بازار و قیمتها را دستکاری میکنند.این بنگاه دار با بیان اینکه مهمترین نیاز هر بازاری، ثبات است گفت: در بازاری که هیچکس نمیداند چه اتفاقی قرار است رخ دهد هیچکس تکلیفش را نمیداند و به همین دلیل است که معتقدیم مهمترین اصل بازار ثبات است چرا که در بازار باثبات، هم ما و هم خریدار تکلیف خود را میدانیم.اما در بازار خودروهای خارجی هم بازار همچنان با رکود روبروست.یک فروشنده خودروهای خارجی هم میگوید: خودروی نو خارجی در بازار نیست و قیمت این خودروها در بازار با توجه به کاهش قیمت ارزهای خارجی در هفتههای اخیر کاهشی نسبی داشته است و با توجه به قیمتهای بالای این خودروها در مقایسه با خودروهای داخلی که عموم مردم حتی توان خرید این خودروها را ندارند، کسی از خودروی خارجی استقبال چندانی نمیکند.وی افزود: با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی، بسیاری از نمایشگاه داران که متخصص خودروی خارجی بودند به خرید و فروش خودروی داخلی رو آورده اند و حالا در این بخش هم با رکود و قیمتهای بالایی که مشتری را زده میکند روبرو شده ایم.