به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۲۶۲۳۱۰

رزمایش دریایی آمریكا در نزدیکی آب‌های ایران

رزمایش دریایی آمریكا در نزدیکی آب‌های ایران
گروه سیاسی: نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد به همراه بلژیک، فرانسه و ژاپن یک مانور بزرگ دریایی در خاورمیانه را آغاز کرده است. این مانور به دنبال تنش‌ها در رابطه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و در نزدیکی آبهای ایران صورت می‌گیرد.این رزمایش با عنوان "گروه رزمایش جنگی دریای عرب" با شرکت ناوگان‌های متعلق به چهار کشور در دریای عرب و خلیج عمان (دریای عمان) صورت می‌گیرد.
ناو هواپیمابر "شارل دو گل" از فرانسه، ناو جنگی و تهاجمی آبی-خاکی "یو اس اس مَکین آیلند" از آمریکا، ناوچه "لئوپولد اول" از بلژیک و ناوشکن "جی‌اس آریاکی" از ژاپن در این رزمایش شرکت دارند. جنگنده‌هایی از هر چهار کشور این رزمایش را همراهی می‌کنند.این رزمایش در پی آن صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۸، از تعهدات هسته‌ای خود طبق مفاد این توافقنامه سر باز زد و ظرفیت غنی‌سازی خود را تا سطح چشمگیری بالا برد و این روند ادامه دارد.
جمهوری اسلامی در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد اورانیوم با غلظت ۲۰درصد تولید کند. در ماه فوریه نیز اجرای پروتکل الحاقی مبنی بر بازرسی‌های فوری و اقدامات نظارتی آژانس بر سایت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد.جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها اعلام کرده است، در صورتی که ایران به تعهدات خود طبق مفاد برجام بازگردد، دولت ایالات متحده نیز به توافق برجام بازخواهد گشت. جمهوری اسلامی اما تأکید دارد که شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی، لغو کامل تحریم‌های آمریکاست.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها