گروه اقتصادی: دبیر کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: بسیاری از صادرکنندگان تراز اول کشور به دلیل همین تهدیداتی که وجود دارد، کار صادرات را کنار گذاشتند و بسیاری دیگر هم در شرف کنار گذاشتن صادرات هستند. هرچه این تنگناها بیشتر شود این مسئله هم شدیدتر میشود.
به گزارش ایلنا، جمشید نفر در مورد بخشی از لایحه بودجه 1401 که تاکید دارد هرگونه مشوق صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات است اظهار کرد: ما در رابطه با بودجه دچار یک سری افراط و تفریط شدیم. گاهی آنقدر دست خود را باز میگذاریم که پیشبینی میکنیم درآمدهای فوقالعادهای داریم و از محل این درآمدها میتوانیم هزینه های بزرگی را بپردازیم.
وی افزود: گاهی هم برعکس؛ این درآمدها را بر مبنای جرایم یا عدم ایفای وظایف حاکمیتی مانند مشوقهای صادراتی به همراه یک سری تنبیهات که ریشه درست و صحیح ندارند قرار میدهیم. اصلا توجه نمیکنیم که در زمانهایی که سرمایهگذاری رشد منفی دارد، برای ایجاد رشد اقتصادی مهمترین مسئله سرمایهگذاری است. به این ترتیب با ایجاد محدودیتهای فوق العاده سرمایهگذاران را از سرمایهگذاری خود پشیمان کرده و به اهداف واقعی خود نمیرسیم.
دبیر کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اگر قرار باشد که بودجهنویسی ما درست، سالم و صحیح شود باید همه مسائل را ببینیم و طوری عمل کنیم که برای تولید کوچکترین محدودیتی به وجود نیاید. همین الان بسیاری از صادرکنندگان تراز اول کشور به دلیل همین تهدیداتی که وجود دارد، کار صادرات را کنار گذاشتند و بسیاری دیگر هم در شرف کنار گذاشتن صادرات هستند. هرچه این تنگناها بیشتر شود این مسئله هم شدیدتر میشود. امیدواریم که مجلس و دولت با یک نگاه واقعبینانه به شرایط موجود در کشور توجه کنند چراکه بهترین مسیر برای حل مشکلات اقتصادی کشور تولید و صادرات است و هرگونه محدودیت برای صادرات میتواند کشور را دچار مشکلات فراوانی کند.
وی تصریح کرد: این موضوع که در لایحه بودجه سال 1401پیشبینی شده، تهدیدکننده صادرات است. من معتقدم که ارز کشور توسط صادرکنندگان به صورت 100 درصدی به کشور بازمیگردد چراکه هیچ بنگاه اقتصادی نیست که تولید و صادرات کند و بتواند با عدم برگشت ارز به کار خود ادامه دهد.
نفر اضافه کرد: با این حال شرایطی را که دولت برای واردات ارز میگذارد شرایطی است که برخی از زیررشتههای صادراتی قادر نیستند نمیتوانند در قالب آنها ارز خود را به کشور بیاورند و ارز را از مبادی خارج از دسترس حاکمیت وارد کشور میکنند. بنابراین بازگشت ارز به صورت 100 درصد است و حاکمیت باید بیش از هر چیز باید به این موضوع توجه کند که چرا آنها نمیتوانند از راهکارهایی که دولت قرار داده استفاده کنند. باید برای این علت راهکار پیدا کرد.
وی ادامه داد: برای مثال وقتی در بعضی رشتهها همه هزینههای تولید بر مبنای ارز بازار آزاد است و دولت میخواهد ارز را از طریق ارز نیمایی برگرداند، بازگشت این ارز بین 8 تا 12 درصد هزینه دارد و نرخ هم بین 10 تا 20 درصد کمتر از بازار آزاد است و با توجه به اینکه صادرات درصد بسیار کوچکی سودآوری دارد، چطور میتوان از این چارچوب تبعیت کرد؟ تا این مسئله مورد تحلیل واقع نشود حتما ضربات زیادی به بخشهای عمدهای از صادرات کشور وارد میشود.
عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین خاطرنشان ساخت: در برهه کنونی صادرات برای کشور اهمیت فوقالعاده زیادی دارد، چنانچه ما میخواهیم هر آییننامه، بخشنامه یا دستورالعملی را برای صادرات قرار دهیم قطعا باید هوشمندانه و با مشورت اهل فن باشد.
نفر در مورد آخرین وضعیت تجارت با عربستان اظهار کرد: عربستان کشوری مهم و جزو 20 کشور مهم دنیا در اقتصاد است. با توجه به نقشی که این کشور در اتحادیه عربی دارد میتواند بسیار مهم و حساس باشد. ایران و عربستان هر دو به دنبال عادیسازی روابط هستند که میتواند به تجارت دو کشور کمک شایانی کند. ولی فعلا به دلیل مسائل سیاسی و اختلافاتی که ایران و عربستان با یکدیگر دارند، تجارت دو کشور در ابتدای مسیر است. امیدواریم که این مسیر توسعه پیدا کرده و دو کشور بتوانند روابط عادی با یکدیگر داشته باشند. روابط عادی میتواند برای تهران و ریاض مفید واقع شود.
وی افزود: صادرات ایران به عربستان و روابط تجاری دوکشور به طور کلی و 100 درصد قطع نشده بود ولی میزان آن فوقالعاده کم بود. روابط تجاری به صورت غیرمستقیم در حال انجام بود و تجارت مستقیم هم انجام شده ولی به قدری کم بوده که چندان رسانهای نشده است.
دبیر کنفدراسیون صادرات ایران گفت: علی رغم نزول شدید صادرات فرش، از قدیمالایام تجار ایرانی در عربستان بودند و فرشهای ایرانی را در این کشور به فروش میرساندند و این از طریق مستقیم انجام میشود. تجارت ایران و عربستان میتواند برای هر دو کشور حالت صادرات مجدد هم داشته باشد و میتوانند از این طریق هم همکاری داشته باشند.