به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۵۵۷۰۲
دو نامه با ده‌ها امضا از آمریکا و اسرائیل به بایدن:

توافق جدید با ایران را امضا نکنید

توافق جدید با ایران را امضا نکنید
گروه سیاسی: همزمان با ابراز خوش‌بینی کاخ سفید نسبت به احیای برجام، دو نامه جداگانه از سوی قانونگذاران آمریکایی و گروهی از مقامات پیشین امنیتی اسرائیل خطاب به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نوشته شده و امضا‌کنندگان از وی خواسته‌اند توافق جدیدی با ایران امضا نکند.
 نامه قانونگذاران آمریکایی به ابتکار جاش گاتیمر عضو دموکرات مجلس نمایندگان تدارک دیده شد که ۵۰ عضو کنگره آن را امضا کردند. براساس بیانیه دفتر جاش گاتیمر ، ۳۴ عضو دموکرات و هم حزبی  بایدن این نامه را امضا کرده‌اند.
امضاکنندگان این نامه از کاهش احتمالی تحریم‌های ایران انتقاد کرده‌اند و از جو بایدن خواسته‌اند که قبل از هر توافقی با ایران، متن آن را برای بررسی و تصویب به کنگره ارسال کند.
از سوی دیگر، برخی منابع اسرائیلی از جمله جروزالم پست  نامه دیگری را به امضای ۳۲ نفر از افسران سابق امنیتی اسرائیل منتشر کرد‌ه‌اند که امضاکنندگان می‌گویند بر مبنای تجربه و ارزیابی جمعی، معتقدند که توافق (با ایران) برای امنیت آمریکا، اسرائیل و جهان به دلیل طیف وسیعی از دلایل، فاجعه‌بار است. آنها از بایدن خواستند توافق جدیدی با ایران امضا نکند.
این افراد می‌گویند به نیابت از پنج هزار نظامی دیگر چنین خواسته‌ای را مطرح می‌کنند.در حالیکه خبر رسمی از احیای برجام در میان نیست، رئیس جمهوری فرانسه ابراز امیدواری کرد که توافق برای احیای برجام در «روزهای آینده» جمع‌بندی شود.
اظهارات رئیس جمهور فرانسه یک روز بعد از اظهارنظر «محافظه‌کارانه» جان کربی، هماهنگ کننده «شورای امنیت ملی» کاخ سفید است که گفته ایالات متحده به توافق احیای برجام امیدوار، و به مذاکرات مربوط به آن خوشبین است.پیشتر نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای حضور در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا به پراگ، پایتخت جمهوری چک، سفر کرده است، ابراز امیدواری کرد که برجام «ظرف روزهای آینده» احیا شود.
بعد از پیشنهاد اتحادیه اروپا، ایران ۲۴ مرداد در نامه‌ای به آمریکا نظرات خود را بیان کرد. هفته گذشته (۲ شهریور) آمریکا هم پاسخ ایران را از طریق طرف اروپایی داد.
هنوز جزئیات زیادی از پاسخ آمریکا به ایران مشخص نشده اما جوزپ بورل گفته است که پاسخ آمریکا به ایران معقول بود؛ و امیدواریم هرچه سریعتر توافق شود.

 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها