به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ - ۰۹:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۴ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۴۲۰۱۲۸

ثبت نام رایگان در سامانه سجام

گروه کسب و کار: در بازار بورس، نام سامانه سجام را زیاد می‌شنویم. در حقیقت ثبت‌نام در سجام که جهت ارائه خدماتی یکپارچه به سرمایه‌گذاران تشکیل شده است؛ برای تمامی فعالان در بازار سرمایه (حقیقی و حقوقی) ضروری است.
ثبت نام رایگان در سامانه سجام
بنابراین لازم است با این سامانه بیشتر آشنا شویم. در این مطلب ابتدا توضیح خواهیم داد که سجام چیست و سپس به نحوه ثبت نام سجام و سایر موارد مرتبط و مهم پیرامون این موضوع، خواهیم پرداخت.
 
سامانه سجام چیست؟
بطور کلی عبارت سجام، نام اختصاری سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. در سال ۱۳۸۴، سمات یا همان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، این سامانه را به‌منظور آسان‌تر شدن دسترسی سرمایه‌گذارها، به امکانات و خدمات ارائه شده در بازار سرمایه، راه‌اندازی کرد. در حال حاضر تمام خدمات مربوط به معاملات سهام و صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تنها در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی‌ای که برای تایید اطلاعات و ثبت نام در سجام اقدام کنند؛ قرار خواهد گرفت. هدف از راه‌اندازی سامانه سجام تجمیع سوابق معاملاتی سرمایه‌گذاران و نمایش گزارشات و اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و سود دریافتی به سهامداران بوده است. لازم به ذکر است که شما برای ورود به بازار بورس، باید کد بورسی داشته باشید؛ همچنین برای اخذ این کد و یا دریافت کد بورس کالا نیز باید حتما در سامانه سجام ثبت‌نام نمایید.
 
نحوه ثبت نام در سجام
برای ثبت نام سامانه سجام باید مراحل زیر را طی کنید:
1-    وارد سایت سجام با آدرس اینترنتی www.sejam.ir شده و گزینه ثبت نام در سجام را انتخاب نمایید.
2-    شماره تلفن همراه خود و کد امنیتی ظاهر شده در این بخش را وارد نموده و روی دریافت کد تایید کلیک کنید.
3-    کد تایید به شماره شما ارسال شده و توسط آن، وارد بخش اصلی ثبت‌نام خواهید شد.
4-    نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی) را تعیین و کد ملی خود را وارد کنید.
5-    هزینه ثبت نام را بصورت اینترنتی پرداخت کنید.
6-    اطلاعات هویتی خود را در بخش‌های مشخص شده، وارد نمایید.
7-    اطلاعات نماینده، اطلاعات تماس، اطلاعات شغلی و مالی و حساب بانکی خود را ثبت کنید.
8-    کد پیگیری سجام برای شما ارسال خواهد شد.

نکات مهم درباره ثبت نام سجام
دقت داشته باشید که مالکیت شماره تلفن همراه شما، باید حتما به نام خودتان ثبت شده باشد. در بخش انتخاب هویت قانونی، در صورتیکه نماینده قانونی ندارید؛ گزینه اصیل را انتخاب نمایید. این سامانه پس از استعلام و تایید اطلاعات شما، کد سجام را حداکثر پس از گذشت 24 ساعت، از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد کرد. این کد پیگیری، عددی 10 رقمی است و در صورتیکه آن را دریافت نکردید؛ می‌توانید از گزینه بازیابی کد پیگیری استفاده نمایید. بعد از طی این مراحل باید برای احراز هویت در سجام، اقدام کنید.

احراز هویت در سجام
برای احراز هویت به‌صورت حضوری، باید به مراکزی که در سایت سجام ذکر شده‌اند، مراجعه نمایید. اما احراز هویت حضوری نیاز به پرداخت هزینه داشته و رایگان نخواهد بود. روش ساده‌تر، این است که از امکان ‌احراز هویت غیر حضوری سجام، استفاده کنید. این روش در چند مرحله و با وارد کردن کد ۱۰ رقمی سجام، تصویر امضا و ارسال ویدیویی سلفی، انجام خواهد گرفت. توجه داشته باشید که برای هر کد ملی فقط یک‌بار امکان احراز هویت الکترونیکی وجود دارد. برای احراز هویت در سجام می‌توانید از کارگزاری‌های معتبر، مانند کارگزاری کاریزما کمک بگیرید.



مزایای ورود به سامانه سجام
همانطور که گفته شد شما می‌توانید با ورود به سامانه سجام، سبد دارایی و گزارش دارایی خود را مشاهده نمایید. برای مشاهده سهام در سجام بعد از ثبت نام در این سامانه، در سایت سمات، یک حساب کاربری ساخته و وارد درگاه یکپارچه ذینفعان شوید. کد ملی و کد امنیتی را در فیلدهای مشخص شده وارد کرده و پس از ورود به حساب کاربری، می‌توانید اطلاعاتی از قبیل نماد سهام، کد سهامداری، تعداد سهام هر نماد و... را مشاهده نمایید. یکی دیگر از خدمات ارائه شده در این درگاه، امکان مشاهده دارایی سهام عدالت است؛ البته این مورد برای کسانی که مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده باشند؛ فعال خواهد شد. بطورکلی شما بعد از ثبت نام در سجام می‌توانید از مزایایی همچون سهولت ثبت نام در کارگزاری‌ها و در سامانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اخذ سود تقسیمی مجامع، دسترسی به درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار، خرید خودرو از بورس کالا و... بهره‌مند شوید.
 
کارگزاری چیست؟
امروزه شرکت‌های کارگزاری به‌عنوان یکی از قطب‌های افزایش سرمایه شناخته می‌شوند و در بازار معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها نقش مهمی دارند. شرکت کارگزاری باید مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار را کسب نموده و در کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار عضو شود. کارگزاری‌ها را می‌توان وکلای سرمایه‌گذارها و واسطه‌ای بین فروشنده و خریدار سهام، کالا، اوراق بهادار و... در بازارهای مالی دانست. این شرکت‌ها به ازای معاملات انجام شده، کارمزدی را از طرفین معامله دریافت خواهند کرد.



مهمترین خدمات کارگزاری‌ها
کارگزاری‌های مختلفی در بازار سرمایه وجود دارند که همه آن‌ها، علاوه بر وظایف بیان شده در بخش قبل، باید انجام انواع معاملات مانند خرید و فروش سهام، اوراق بهادار، اوراق بدهی، حق تقدم سهام، اوراق مشتقات، خرید و فروش طلا، خرید خودرو در بورس و... را انجام دهند. از دیگر وظایف یک کارگزاری بورس می‌توان به ارائه مشاوره و آموزش برای مدیریت سرمایه، در نظر گرفتن اعتبار معاملاتی (مشابه وام)، سبدگردانی یا مدیریت پورتفو و گزارش وضعیت اشاره کرد. با وجود انواع کارگزاری در بازار بورس، این شرکت‌ها همواره در تلاشند تا با سرعت بیشتر، سامانه معاملاتی هوشمند، تخصیص اعتبار معاملاتی مطلوب و ارائه پشتیبانی و آموزش‌ اصولی، رضایت مشتریان بیشتری را جلب نمایند. برای مثال سازمان بورس میزان کارمزد کارگزاری بازار سهام را تصویب و به کارگزاری‌ها اعلام می‌کند. اما بسیاری از آن‌ها، برای جلب رضایت مشتریان خود، تخفیفات معاملاتی ویژه‌ای را به‌صورت دوره‌ای در نظر می‌گیرند. اگر به دنبال یک کارگزاری حرفه‌ای و معتبر هستید؛ کاریزما می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای باشد. این کارگزاری در انجام کارهای سرمایه‌گذاری و معاملات بورسی سابقه درخشانی دارد. در کاریزما امکان ثبت نام رایگان سجام نیز فراهم آمده است؛ یعنی از طریق کارگزاری کاریزما، نیازی به پرداخت هزینه ثبت نام نیست. برای اطلاعات بیشتر به سایت رسمی charisma مراجعه فرمایید.
 
سخن پایانی
برای انجام معاملات در بازارهای بورس، به دریافت کد بورسی نیاز خواهید داشت؛ که لازمه دریافت آن نیز ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام است. فرآیند ثبت نام در این سامانه همانطور که در این مقاله ذکر شده است بسیار آسان و سریع انجام خواهد گرفت. همواره به‌خاطر داشته باشید که ورود به بازار سهام، به دانش و تجربه و پیگیری مداوم نیاز دارد. بنابراین در انتخاب کارگزاری، به‌عنوان وکیل یا نماینده خود در معاملات بورسی، دقت لازم را داشته و تیم کارگزاری با تجربه و متخصصی را انتخاب نمایید.
 
سوالات متداول
اولین کاری که برای آغاز فعالیت در بورس باید انجام داد چیست؟
جهت ورود به بازار بورس، باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام نمایید.
سجام تحت نظارت کدام نهاد یا سازمان فعالیت می‌کند؟
سازمان بورس، بر فعالیت‌های سامانه سجام نظارت دارد.
در صورت فراموش کردن کد ۱۰ رقمی سجام چه کاری می‌توان انجام داد؟
در سامانه سجام یک گزینه بازیابی کد پیگیری وجود دارد که در صورت فراموشی، می‌توان از آن استفاده کرد.
آیا می‌توان از طریق کارگزاری‌ها نیز برای ثبت نام سجام اقدام نمود؟
بله. شما می‌توانید برای ثبت نام و احراز هویت رایگان در سامانه سجام، از طریق کارگزاری کاریزما اقدام نمایید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها