به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۲۲:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۳۰ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۳۵۰۱۰

ابراز امیدواری به كمك بیشتر به غزه

ابراز امیدواری به كمك بیشتر به غزه
گروه بین الملل: سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که یکشنبه دومین کاروان کمکی شامل ۲۰ تا ۳۰ کامیون حامل مایحتاج ضروری به نوار غزه اعزام شود. این سازمان می‌گوید، برای تأمین مایحتاج مردم نوار غزه 
مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد در حاشیه نشست قاهره گفت، در حال حاضر مذاکراتی بر سر ارسال دومین کاروان کمک‌رسانی، متشکل از ۲۰ تا ۳۰ کامیون در روز یکشنبه ۳۰ مهر  به غزه در جریان است. 
سازمان ملل می‌گوید، روزانه به ۱۰۰ کامیون برای تأمین مایحتاج ضروری ساکنان نوار غزه احتیاج داریم.بعد از روزها تلاش برای باز کردن گذرگاه رفح بین نوار غزه و مصر سرانجام این گذرگاه در روز شنبه ۲۹ مهر برای عبور نخستین کاروان، شامل ۲۰ کامیون حامل کالاهای ضروری به سوی مناطق فلسطینی باز شد.
گریفیتس اظهار امیدوارری کرده است که روز یکشنبه دومین کاروان کمکی عازم نوار غزه شود. 

حماس:  با کشورهای مختلف در تماسیم
اسامه حمدان، نماینده حماس در لبنان می‌گوید، حماس "پس از جنگ" درباره آزادی سربازان به گروگان گرفته شده اسرائیلی مذاکره می‌کند. 
به گفته او، تا پایان حملات اسرائيل به نوار غزه "این موضوع مورد بحث قرار نخواهد گرفت". 
حمدان با تأکید بر لزوم تضمین آزادی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائيل می‌افزید، حماس در مورد گروگان‌های غیرنظامی با کشورهای مختلفی از جمله مصر، قطر، ایران، ترکیه، چین و روسیه در تماس است. 

نشست قاهره بدون‌ نتیجه‌ پایان یافت
نشست صلح و رسیدگی به بحران غزه که به ابتکار مصر در قاهره برگزار شده بود بدون دستیابی به بیانیه‌ای مشترک پایان یافت.
سران و رهبران کشورها و همچنین وزرای خارجه نتوانستند بر سر چنین بیانیه‌ای به توافق برسند. کشورهای عربی "بمباران نوار غزه توسط اسرائیل" را محکوم کردند. اروپایی‌‌ها نیز گفتند که از مردم غیرنظامی باید محافظت شود.نشست قاهره به دعوت عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر برگزار شده بود و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، محمود عباس، رئیس تشیکلات خودگردان فلسطینی و احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب در آن حضور پیدا کردند. 
علاوه بر آن رهبران قطر، ترکیه، ایتالیا، یونان، اردن، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عربستان سعودی، عراق، قبرس و آفریقای جنوبی در این نشست شرکت کردند. 
شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان و همتایان او از فرانسه، بریتانیا و ژاپن در این نشست شرکت داشتند.
اسرائیل در نشست قاهره حضور نداشت.

مصر: به راه حل تشکیل دو کشور پایبندیم
مصر اعلام کرد که همچنان از راه حل دو کشور که به معنای تحقق کشور فلسطین در کنار اسرائيل است پایبند است و از آن پس از نشست صلح قاهره نیز حمایت می‌کند.
دفتر ریاست جمهوری مصر در قاهره اعلام کرد "کشور مستقل فلسطین" باید در مدت کوتاهی شکل بگیرد و "فلسطینی‌ها باید از تمام حقوقی که مردمان دیگر از آن برخوردارند، بهره‌مند شوند". 
طرح "راه حل دو کشور" سال‌هاست که مطرح است و اکنون این طرح برای حل و فصل مناقشه فلسطینی‌ها و اسرائیل دوباره جان گرفته است. 

ارتش اسرائیل: برای "مرحله بعدی" آماده می‌شویم
ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که به آماده‌سازی نیروهای خود برای "مرحله بعدی نبرد" در نوار غزه ادامه می‌دهد. ارتش اسرائیل گفته است که این آمادگی شامل عملیات زمینی نیز می‌شود.
در روزهای اخیر "طرح‌های توسعه عملیات" تصویب شده و یگان‌های ارتش در محل مستقر و در حال تمرین‌های نطامی هستند.

قطر: ممکن است به‌زودی گروگان‌های دیگری آزاد شوند
ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر  گفت که مطمئن است حماس تعداد بیشتری از گروگان‌ها را آزاد خواهد کرد. 
این مقام قطری تاکید کرد که نمی‌تواند قول دهد که آزادی گروگان‌ها فردا یا پس فردا اتفاق بیفتد اما به‌زودی راهی برای آزادی گروگان‌‌ها به‌ویژه افراد غیرنظامی پیدا خواهد شد.
قطر در آزادی گروگان‌های حماس تا کنون نقش مهمی بازی کرده است. گروه حماس پیش از این اعلام کرده بود که دو شهروند آمریکایی را "به دلایل بشردوستانه" و "در پاسخ به تلاش‌های قطر" آزاد کرده است.

 
برچسب ها: غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها