گروه جامعه: معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران مدارس جهت اجرای فریضه دینی نماز ۶ نفر از والدین دانشآموزان را برای نقشهایی از جمله «نمازیار» و «رصدیار» معرفی میکنند افزود دانشآموزان هم باید فایلی صوتی از نماز خواندنشان در یک سامانه دولتی برای داوری بارگذاری کنند!
به گزارش روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی، اصغر باقرزاده در این باره گفت: با توجه به ضرورت استفاده از ظرفیت والدین دانشآموزان در راستای اجرای برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی، از همه مدیران مدارس خواسته شده است اسامی ۶ نفر از والدین علاقه مند و توانمند در قالب نقشهای نمازیار، پاسخیار، رصدیار، اردویار، رقابتیار و تشکلیار را در سامانه سیدا ثبت کنند همچنین از همه مدیران خواسته شده همه دانشآموزان یک فایل صحیح خوانی نماز از خود، در سامانه بارگذاری کنند تا داوری توسط نمازیاران انجام شود!
بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز ابلاغ شد
وزیر آموزش و پرورش در این بخشنامه به بیان انتظارات از مدیران کل به عنوان رئیس شورای اقامه نماز استان با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر لزوم برجسته کردن ارزش های معنوی و رشد شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه و امر به ترویج ایمان و امید در کشور و نیز در راستای عملیاتی کردن راهکار ۳_۱ سند تحول بنیادین، ماموریت های ابلاغی رئیس جمهور محترم و تفاهمنامه منعقد شده با ستاد مرکزی اقامه نماز کشور و همسو با برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی «تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز» به عنوان اولویت فعالیتهای پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳ پرداخت.
۱) تشکیل منظم شورای اقامه نماز استان و ادارات آموزش و پرورش به منظور پیگیری، رصد و پایش فعالیت محوری اقامه نماز در برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی.
۲) اتخاذ تدابیر لازم توسط معاونتهای آموزشی، جهت اقامه نماز جماعت در مدارس با تعیین زنگ نماز در متن برنامه رسمی روزانه مدارس در تمامی دورهها و پایههای تحصیلی به مدت ۳۰ دقیقه (در وقت شرعی)
۳) فعال سازی هیئتهای اندیشه ورز مدارس و استفاده از فرصت های ایجاد ش ه در شبکه دانش آموز (شاد) توسط روسای ادارات قرآن، عترت و نماز
۴) مردمی سازی و مشارکت حداکثری اولیای دانش آموزان در جهت بهبود فعالیتهای اقامه نماز مدارس
۵) جلب مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز، کانونهای فرهنگی هنری مساجد، همکاران فرهنگی و اولیا و معتمدان محلی در تعیین و به کارگیری امام جماعت در مدارس
۶) جذب و هدایت خیرین برای ساخت و تجهیز نمازخانه و سایر فعالیتهای اقامه نماز مدارس و اجتناب از هرگونه تغییر کاربری نمازخانههای مدارس
۷) توجه ویژه مدیران مدارس به اجرای برنامههای اقامه نماز و تشویق و ترغیب همکاران و دانش آموزان برای حضور حداکثری در صفوف نماز جماعت
۸) برقراری تعامل پویا، سازنده و اثربخش میان مدارس، مساجد، خانواده و جامعه محلی با تاکید بر اجرای طرح پیوند سه میم (منزل مدرسه و مسجد) با شعار «نماز و نسل نو» با تمرکز بر نقش مدرسه، دانشگاه و مسجد
۹) برگزاری دورههای آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس، معلمان و مدرسان خانواده با اولویت موضوع مهارتهای دعوت به نماز دانش آموزان و ارائه آموزشهای لازم برای ترغیب و تشویق دانش آموزان و اولیای آنها با همکاری ستاد اقامه نماز
۱۰) برنامه ریزی جهت برگزاری باشکوه برنامه «نور چشم» با اجرای فعالیتهای فرایند محور آموزش عملی نماز، آشنایی با تقلید و مرجعیت، برگزاری جشن تکلیف، نماز جماعت، جلسات گفتمان دینی و در نهایت تجلیل از فعالان اقامه نماز در سطوح مختلف با برگزاری اجلاسهای نماز دانش آموزی با مشارکت استانداری و ستاد اقامه نماز استان.