به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۱:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۴۵۹۳۴

انتخاب بهترین کانسپت سال

انتخاب بهترین کانسپت سال
گروه علم و فناوری: مدیران طراحی آئودی، فورد، لامبورگینی، لوسید و مرسدس بنز در بین داوران این رقابت بودند، اما اجازه نداشتند به کانسپتی از شرکت خود رای دهند. جیمز مک‌لاکلین، سردبیر کار نیوز، در مراسم معرفی برنده امسال گفت: «داچیا تاکنون برای هیچ بخشی از این رقابت در نظر گرفته نشده بود. برای همین بردن جایزه بهترین کانسپت سال دستاورد بزرگی [برای کارخانه]است و نشان می‌دهد بخش طراحی این شرکت تا چه حد پیشرفت کرده است.»
به گزارش دنیای اقتصاد، کارخانه رومانیایی داچیا یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی رنو است و محصولات ارزان تولید می‌کند. این شرکت شش مدل دارد و ۸۵درصد از محصولاتش را در بازار اروپا می‌فروشد. کانسپت مانیفستو یک شاسی‌بلند است و برای رانندگی در خارج از جاده طراحی شده است. این خودرو قرار نیست تولید شود، اما ایده‌هایی نوآورانه در آن معرفی شده که برخی از آن‌ها در سال‌های آینده در محصولات داچیا استفاده خواهد شد. طراحان داچیا می‌گویند هدفشان طراحی خودروی ساده و کاربردی بوده که در عین جذابیت به حفظ محیط‌زیست هم کمک کند. مانیفستو شیشه جلو و در ندارد تا به گفته کارخانه سرنشینان به طبیعت نزدیک‌تر شوند. بیست درصد بدنه خودرو از پلاستیک بازیافتی ساخته شده که رنگ نمی‌شود و تعمیر آن ارزان و آسان است.
خودرو فقط یک چراغ جلو دارد، چون طراحان داچیا می‌گویند وقتی نور کافی با یک چراغ فراهم می‌شود، گذاشتن دو چراغ ضروری نیست. این چراغ از خودرو جدا می‌شود و می‌توان از آن به عنوان چراغ دستی استفاده کرد. کاربرد دوگانه در بخش‌های دیگر مانیفستو هم دیده می‌شود. مثلا روکش صندلی‌ها کیسه خواب می‌شود و از پشت خودرو هم می‌توان به عنوان میز کار استفاده کرد. باتری‌ها هم از خودرو جدا می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای نیرو دادن به لوازم برقی استفاده کرد.
اتاق خودرو بسیار ساده است. همه‌چیز ضد آب ساخته شده تا راحت شسته شود. روی داشبورد گیره‌هایی گذاشته شده که راننده می‌تواند بسته به نیاز یا علاقه‌اش وسایل مختلف را به آن وصل کند و چیدمان داشبورد را با سلیقه خود تغییر دهد. لاستیک‌ها هم بدون باد است و در نتیجه هیچ‌وقت پنچر نمی‌شود. داچیا می‌گوید این لاستیک‌ها آن‌قدر بادوام است که در طول عمر خودرو نیازی به تعویض آن‌ها نیست. مانیفستو در رقابت برای جایزه بهترین کانسپت سال با ۹ خودروی دیگر رقابت می‌کرد. پس از داچیا، سیتروئن اولی (Oli) بیشترین رای را به دست آورد و مرسدس «ویژن یک-یازده» سوم شد. کانسپت‌هایی از آئودی، لانچیا، پورشه، پژو، دوج، ب‌ام‌و و لینکلن دیگر شرکت‌کنندگان در مرحله پایانی رقابت بودند.
برچسب ها: صنعت خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها