به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۴۴۶۲۲۵

رای دیوان عالی فدرال آمریکا به نفع دونالد ترامپ

رای دیوان عالی فدرال آمریکا به نفع دونالد ترامپ
گروه بین الملل: دیوان عالی آمریکا  درخواست برای تسریع در رسیدگی به موضوع برخورداری دونالد ترامپ از مصونیت قضایی در پرونده انتخابات ۲۰۲۰ را رد کرد.
دیوان عالی ایالات متحده با تسریع روند تصمیم‌گیری بر سر «مصونیت از تعقیب قضایی» دونالد ترامپ در قبال شورش ششم ژانویه 2021 به #کنگره مخالفت کرد. پیش‌تر جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری ایالات متحده خواستار تسریع این روند شده بود.
قضات دیوان عالی فدرال بدون بیان جزئیات این تصمیم‌گیری اعلام کردند که یک دادگاه استیناف فدرال ابتدا درخواست تجدید نظر دونالد ترامپ را درباره «رد ادعای مصونیت قضایی» او در قبال شورش به کنگره در زمان تصدی ریاست جمهوری بررسی می‌کند.
جلسات استماع این پرونده قرار است به صورت تسریع شده در دادگاه استیناف تشکیل شود. دونالد ترامپ لایحه خود را در روز شنبه تسلیم این دادگاه می‌کند و جلسات دادگاه از روز 9 ژانویه آغاز می‌شود.
با این حال این تصمیم دیوان عالی فدرال می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها محاکمه رئیس جمهوری پیشین آمریکا در رابطه با شورش ششم ژانویه را به تعویق بیندازد. قاضی این پروند بررسی آن را تا تعیین نتیجه مساله «مصونیت قضایی» به تعویق انداخته است.
جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری پیش‌تر به دنبال دور زدن مرحله دادگاه تجدید نظر بود و بررسی مصونیت را امری فوری خوانده بود. زیرا بدون حل این مساله جلسه محاکمه تشکیل نمی‌شود.
تیم حقوقی ترامپ پیشتر از دیوان عالی فدرال درخواست کرده بود تا تصمیم‌ گیری در رابطه با مصونیت از تعقیب قضایی او را در قبال «یورش به کنگره» در ششم ژانویه 2021 را به تعویق بیندازد.
پیش از اعلام روز جمعه دیوان عالی فدرال، قرار بود این مرجع عالی قضایی در روز چهارم ژانویه تصمیم خود را در رابطه با این پرونده اعلام کند.
تیم وکلای ترامپ درخواست بازپرس ویژه مبنی بر تسریع این رویه را سیاسی‌کاری خوانده و در بیانیه‌ای گفته بودند «با انجام این کار، بازپرس ويژه آشکارا منافع حزبی را با منافع عمومی جابجا کرده است. او می‌خواهد در اوج مبارزات انتخاباتی از خروج ترامپ از رقابت برای تصدی ریاست جمهوری اطمینان حاصل کند.»
اسمیت به دادگاه عالی گفته بود که قانون اساسی رئیس جمهوری را حتی در زمان صدارت از تعقیب قضایی مصون نمی‌دارد. او افزود: او هم مثل بقیه شهروندان در قبال جرایم خود مسئول است.
اسمیت با تشویق دیوان عالی فدرال به تسریع روند بررسی پرونده، موضوع را به قضیه مشهور به واترگیت در سال 1974 و در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون تشبیه کرد. در آن زمان دیوان عالی فدرال برای اطمینان از تسریع صدور رای، مرحله دادگاه تجدید نظر را دور زد.
واکنش ترامپ
دونالد ترامپ در بیانیه‌ای خطاب به حامیان خود، این تصمیم دیوان عالی ایالات متحده را یک پیروزی توصیف کرد.رئیس جمهور پیشین آمریکا تصریح کرد: «اما هنوز باید برای حقوقم در دادگاه تجدیدنطر بجنگم.»دادستان‌ها، دونالد ترامپ را متهم کرده‌اند که در حوادث منتهی به یورش هواداران او به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ برای تغییر نتیجه انتخابات نقش داشته است.
دونالد ترامپ استدلال می‌کند در جریان آن حوادث او رئیس جمهور آمریکا بود و به همین دلیل مصونیت قضایی داشته است. بنابراین نمی‌توان او را به اتهام انجام کارهایی که مربوط به انجام وظیفه‌اش بوده محاکمه کرد.قاضی تانیا چوتکان در اول دسامبر سال جاری این استدلال را رد کرد. به همین دلیل وکلای  ترامپ به دادگاه عالی تجدید نظر منطقه واشینگتن دی سی شکایت کردند.
شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید، وکلای دونالد ترامپ در تلاشند تا پرونده‌های علیه رئیس جمهور پیشین را به تاخیر بیندازند، چرا که او در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ می‌تواند خود را مورد عفو قرار دهد. دونالد ترامپ هم‌اکنون در نظرسنجی‌ها نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است.


 
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها