به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۲۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۴۴۸۷۲۱

دلیل حملات فزاینده هوایی روسیه به اوکراین

دلیل حملات فزاینده هوایی روسیه به اوکراین
گروه بین الملل: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه وعده کرده است حملات به اوکراین را افزایش خواهد داد - و حالا کی‌یف دارد متوجه مقصود او می‌شود.
شب سه‌شنبه ولودیمیر زلنسکی گفت روسیه ۵۰۰ موشک و پهپاد را در ظرف فقط پنج روز به سوی اوکراین روانه کرده است.
در این مدت که روسیه یکی از بزرگترین حملات هوایی‌اش را در این جنگ انجام داده است، حداقل ۳۲ نفر در پایتخت اوکراین جان‌شان را از دست داده‌اند و ۳۰ نفر از آنها فقط در طی یک حمله در روز ۲۹ دسامبر کشته شده‌اند.
ماجرا فقط در پایتخت نیست. حدود ۶۰ نفر در کل کشور کشته شده‌اند، در خارکیف در شمال شرق، در زاپوریژیا در جنوب، در اودسا در ساحل جنوبی و حتی در لو‌یو در دورترین نقطه غربی کشور همگی آماج این حملات بوده‌اند.
روسیه از زمان آغاز حمله هرگز حمله هوایی به اوکراین را متوقف نکرده است ولی این سلسله از حملات شدت مرگباری پیدا کرده‌اند.
اوکراین از زمان حمله تمام عیار روسیه شاهد چنین حملات سنگینی نبوده است.
چیزی که فرق کرده است فقط اندازه حملات نیست - تاکتیک تغییر کرده است.
حمله ۲ ژانویه در کی‌یف ۶ ساعت طول کشید. روس‌ها موجی از پهپادها را روانه پایتخت کردند. نیروی هوایی اوکراین می‌گوید که توانسته است هر ۳۵ پهپاد را سرنگون کند.
اما به دنبال پهپادها حملات موشکی آغاز شدند و از سلاح‌های دیگری استفاده کردند تا خطوط دفاعی شهر را در هم بشکنند و از آن عبور کنند.
موشک‌ها در این پنج روز گذشته برای اولین بار در ظرف چندین ماه حالا به قلب شهر کی‌یف اصابت کرده‌اند.
اولکساندر موسینکو در مرکز تحقیقات حقوقی نظامی اوکراین به بی‌بی‌سی گفت: «آنها هميشه دنبال پیدا کردن راه بهتری برای در هم شکستن سامانه‌های دفاع هوایی ما هستند تا حمله‌شان را کارآمدتر کنند.»
این یعنی استفاده از موشک‌هایی متفاوت - موشک‌های فراصوتی، کروز و بالستیک - و همچنین پرتاب این موشک‌ها در مسیرهایی متفاوت. این سلاح‌ها می‌توانند در آسمان اوکراین مسیرشان را عوض کنند و باعث دردسرهای بیشتری برای پدافند هوایی شوند.
روسیه نقطه تمرکز حمله خودش را نیز تغییر داده است. روز ۲۹ دسامبر، روسیه سلاح‌های‌اش را به سوی شهرهایی در نقاط دورتر اوکراین نشانه گرفت - روز ۲ ژانویه فقط در کی‌یف و خارکیف بود.
موسینکو می‌گوید: «روس‌ها سعی کردند قدرت حمله خود را متمرکز کنند ... و فقط یک یا دو شهر را هدف قرار بدهند.»
نحوه آماده شدن روسیه برای این حملات نیز تغییر کرده است. دستگاه امنیتی اوکراین، اس بی یو، گزارش کرد که «دو دوربین رباتیک آنلاین شنود و تجسس» را پیدا و غیر فعال کرده است و می‌گوید که اینها را روسیه هک کرده بود تا از نیروهای دفاعی اوکراین جاسوسی کند و اهداف را شناسایی کند.
معلوم نیست روسیه تا چه مدتی می‌تواند این حملات در مقیاس کلان را ادامه دهد.
تحلیل‌هایی که رسانه‌های اوکراینی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که حمله روز ۲۹ دسامبر به تنهایی ۱.۲۷۳ میلیارد دلار خرج برداشته است - در حالی که حمله روز ۲ ژانویه به گفته مجله فوربس ۶۲۰ میلیون دلار دیگر هم خرج برداشته است.
اوکراین در آستانه زمستان بیم آن را داشت که روسیه سلاح‌هایش را برای حملاتی در مقیاس کلان ذخیره کرده باشد.
تحلیلی که در لوموند منتشر شده است از مقامات اوکراینی نقل قول می‌کند که گفته‌اند روسیه هنوز حدود ۱۰۰۰ موشک بالستیک یا کروز ذخیره دارد و می‌تواند هر ماه حدود ۱۰۰ موشک از قبیل کالیبر و خ-۱۰۱ بسازد.
اما موسینکو می‌گوید که اوکراین نیز خودش را آماده کرده است.
اوکراین از سلاح‌های ضدهوایی گپارت آلمانی برای مقابله با پهپادها استفاده می‌کند و از سامانه‌های بوک دوره شوروی در مقابل موشک‌های کروز و از پاتریوت‌های آمریکایی در برابر موشک‌های فراصوتی کینژال استفاده می‌کند.
او می‌گوید که: «ما سامانه‌های خود را به چهار نوع تهدید تقسیم کردیم»، هر چند البته این به معنای اتکاء به غرب برای تأمین مهمات و نگهداری است. «در نتیجه البته که برای ما بسیار مهم است که از این پشتیبانی برخوردار باشیم.»
برای کی‌یف این حالا امری است کلیدی.
حالا که آمریکا گرفتار نزاع‌های سیاسی داخلی است و اتحادیه اروپا نمی‌تواند حتی نیمی از یک میلیون خمپاره‌ توپخانه‌ای را که در پایان سال ۲۰۲۳ وعده داده بود تولید کند، روسیه چه بسا این حملات گسترده را درست در زمانی انجام می‌دهد که ذخایر اوکراین ممکن است در آستانه اتمام باشند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها